Naslov Utjecaj čimbenika implementacije strategije na uspješnost poslovanja velikih hrvatskih poduzeća
Naslov (engleski) The impact of strategy implementation factors on the business preformance in large Croatian enterprises
Autor Valentina Ivančić
Mentor Ivan Mencer (mentor)
Mentor Lara Jelenc (komentor)
Član povjerenstva Zdravko Zekić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivan Mencer (član povjerenstva)
Član povjerenstva Lara Jelenc (član povjerenstva)
Član povjerenstva Želimir Dulčić (član povjerenstva) MBZ: 95935
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Ekonomski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2015-12-23, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Organizacija i menadžment
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 005 - Menadžment 330 - Ekonomija. Ekonomska znanost
Sažetak Implementacija strategije je najrizičnija i najkompleksnija faza procesa strateškog
menadžmenta. Rizičnost i kompleksnost proizlaze iz velikog broja čimbenika koji utječu na
proces implementacije strategije. U okviru ove doktorske disertacije, utjecajni čimbenici
raspodjeljuju se u tri glavna konstrukta: (1) sadržaj strategije, (2) kontekst u kojem se
strategija implementira i (3) proces implementacije. U sklopu sadržaja strategije analizira se
kvaliteta strateških planova. Odnosno, proučava se u kojoj mjeri je sadržaj strategije usklađen
sa zahtjevima okoline i trenutnim sposobnostima poduzeća za implementaciju onoga što je
planirano. Kontekst predstavlja okvir u kojem se strategija razvija. Analizom konteksta
proučava se u kojoj mjeri unutarnja i vanjska okolina modificiraju tijek transformacije
oblikovane strategije u konkretne aktivnosti. Proces implementacije strategije proučava
adekvatnost uspostavljanja pojedinih utjecajnih čimbenika tijekom te faze. Čimbenici koji
utječu na proces implementacije strategije su: (1) resursi, (2) komunikacija, (3) ljudi te (4)
operativno planiranje i sustavi nadzora.
Kako bi istraživanje obuhvatilo čim veći broj analiziranih čimbenika, ali i ispitanih
pojedinaca, u empirijskom istraživanju se primjenjuje anketni upitnik. Empirijsko istraživanje
provodi se na uzorku velikih poduzeća Republike Hrvatske.
Utjecaji vanjske okoline značajno modificiraju proces transformacije zamišljene strategije u
implementiranu. No, iz istraživanja proizlazi da što je strateški pristup poduzeća prema
podražajima vanjske okoline proaktivniji, to je kvaliteta procesa implementacije strategije
veća.
Empirijskim se istraživanjem prikuplja mišljenje većeg broja zaposlenika unutar pojedinog
poduzeća, odnosno istražuje stav najvišeg, srednje i najnižeg poslovodstva te operative. Time
se uspoređuje strateška i operativna perspektiva implementacije strategije. Percepcija
ispitanika o utjecajnim čimbenicima procesa implementacije strategije razlikuje se samo u
ocjenjivanju adekvatnosti procesa komunikacije. Pri tome, niže hijerarhijske razine
adekvatnost komunikacije ocjenjuju s nižom ocjenom u odnosu na ocjenu koju daje najviše
poslovodstvo.
Fokus istraživanja stavlja se na proučavanje veze između procesa implementacije strategije i
uspješnosti poslovanja poduzeća. Rezultati istraživanja pokazuju da (1) resursi, (2)
komunikacija, (3) ljudi te (4) operativno planiranje i sustavi nadzora utječu na proces
implementacije strategije, a proces implementacije strategije utječe na uspješnost poslovanja.
To znači da unaprjeđenje kvalitete procesa implementacije strategije vodi ka većoj uspješnosti
poslovanja.
Sažetak (engleski) Strategy implementation seems to be the most risky and complicated phase of the strategic
management process. The considerable level of riskiness and complexity arises from a certain
number of factors affecting the implementation process.
In the doctoral dissertation, the factors that affect the success of strategy implementation are
divided into three constructs: (1) content, (2) context and (3) process. The content analyzes
the quality of strategic plans, i.e the extent to which the strategy content is aligned to
environment requirements and the enterprise capabilities to implement what is planned. The
context presents the implementation framework. The analysis of the context examines the
extent to which internal and external environment modify the process of strategy
transformation into actions. The adequacy of the implementation process is evaluated by
studying the following influential factors: (1) resources, (2) communication, (3) people, (4)
operational plans and monitoring systems.
To encompass a larger number of analyzed factors and individuals a new questionnaire has
been developed. The empirical research is based on large Croatian enterprises.
The results show that the external environment significantly affects the transformation of
strategy into action. The enterprise response to the external environment can be less or more
proactive. Higher proactiveness ensures better implementation process.
Empirical research collects opinion from large number of employees within each company
investigating the attitude of the top, middle, low management and operatives. Although the
comparison of the strategic and operational perspectives is important, the respondents'
perception of different implementation factors differs only in assessing the adequacy of the
communication process. Regarding to top management, lower hierarchical levels assessed the
adequacy of communication with a lower grade.
The core of the dissertation examines the link between the strategy implementation process
and the business performance. Empirical results show that all analyzed factors are closely
related to the implementation process and the implementation process is related to the
business performance. This means improving the quality of strategy implementation will have
an immediate impact on business success.
Ključne riječi
proces strateškog menadžmenta
implementacija strategije
problemi implementacije strategije
utjecajni čimbenici
velika hrvatska poduzeća
Ključne riječi (engleski)
strategic management process
strategy implementation
implementation obstacles
influential factors
large Croatian companies
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:192:775591
Studijski program Naziv: Ekonomija i poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr.sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Javna napomena Doktorska disertacija nastala je u okviru projekta „Strategija korporacije- sadašnja budućnost“
(broj potpore 081-0000000-1270) koje je financiralo Ministarstvo obrazovanja i športa do
2012. godine. Sveučilište u Rijeci nastavilo je financirati projekt „Strategija korporacije-sadašnja
budućnost, traganje za mogućnostima rasta poduzeća u Republici Hrvatskoj“ (broj
potpore 13.02.1.3.05) u razdoblju od 2013. do 2015. godine.
Datum i vrijeme pohrane 2016-03-02 12:47:07