Sažetak | Problem istraživanja i temeljni cilj ovog rada je analiza procesa procjene radnog učinka i radnog ponašanja zaposlenika s teorijskog i praktičnog pristupa. Procjena performansi predstavlja proces u kojem se procjenjuju rezultati rada zaposlenika, s ciljem da se na temelju povratne informacije o ocjeni dogovore planovi razvoja individualne i poslovne karijere zaposlenika, te da se unaprijede rezultati rada.
Proces procjene performansi se sastoji od tri međusobno povezana koraka, a to su određivanje posla i kriterija uspješnosti, ocjenjivanje uspješnosti i razgovor o uspješnosti. Za procjenu performansi se u osnovi koriste tri metode: metoda uspoređivanja (metoda rangiranja, metoda uspoređivanja u parovima, metoda prisilne distribucije), ljestvice procjene (grafičke ljestvice procjene, deskriptivne ljestvice procjene i ljestvice temeljene na ponašanju) i check-liste.
U procesu procjene performansi zaposlenika javljaju se brojni problemi i pogreške vezane uz samu metodu procjene ili uz procjenitelja, a prouzrokovane su nejasnim i nedefiniranim standardima radne uspješnosti, malom diskriminativnosti u praksi i subjektivnim pogreškama procjenitelja. Procjenitelj treba biti osoba koja poznaje ciljeve rada i prati ponašanje zaposlenika, tako da pri izboru treba biti posebno pažljiv. Najčešće je to nadređeni menadžer, suradnici i kolege, podređeni, potrošači, klijenti, ali i sam zaposlenik u vidu samoocjenjivanja.
UNIQA osiguranje d.d. ima u užem smislu dvojako upravljanje unutar organizacije, administraciju i ekskluzivnu prodaju. UNIQA ima razvijenu aplikaciju 4Us – 4 UNIQA success za procjenu radnog učinka zaposlenika u administraciji. Procjena radnog učinka se sastoji od pet koraka, a to su evaluacija zaposlenika ili samoprocjena, evaluacija nadređenog, kalibracija, razvojni intervju i potpisivanje. Za procjenu radne uspješnosti zastupnika u ekskluzivnoj prodaji naglasak je na kvantitativnim parametrima (postotak ispunjenja plana produkcije u tekućoj godini, postotak obnove portfelja od prethodne godine, ukupna kvota šteta u odnosu na ukupnu premiju osiguranja, nenaplaćena premija, usporedba produkcije tekuće godine u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, ukupan broj polica po zastupniku i prosječna mjesečna produkcija po zastupniku).
Na primjeru UNIQA osiguranja d.d. prikazano je kako se procjena performansi zaposlenika provodi u toj organizaciji, te je dokazano da se teorijska analiza i praktični dio podudaraju. |