Naslov ULOGA LIDERA U PROCESU FORMULIRANJA I IMPLEMENTIRANJA STRATEGIJA UPRAVLJANJA LJUDSKIM RESURSIMA U VELIKIM PODUZEĆIMA U REPUBLICI HRVATSKOJ : Završni rad
Autor Miljenko Borić
Mentor Želimir Dulčić (mentor) MBZ: 095935
Član povjerenstva Ivana Tadić (član povjerenstva) MBZ: 274324
Član povjerenstva Želimir Dulčić (član povjerenstva) MBZ: 095935
Član povjerenstva Željko Mateljak (član povjerenstva) MBZ: 295421
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Ekonomski fakultet Split
Datum i država obrane 2020, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Organizacija i menadžment
Sažetak Budući da su sva poduzeća različita, sve HR strategije su različite. Ne postoji skup standardnih karakteristika. Istraživanja HR strategija otkrila su postojanje mnogih varijacija u HR strategijama. Neke su strategije vrlo općenite, dok se neke upuštaju u puno više detalja. Stoga se mogu identificirati dvije osnovne vrste HR strategija: 3. Općenite strategije 4. Specifične strategije koje se odnose na različite aspekte upravljanja ljudskim resursima Općenite HR strategije Općenite strategije opisuju opće namjere poduzeća o tome kako treba upravljati ljudima, kako ih razvijati i koje korake treba poduzeti kako bi se osiguralo da poduzeće može privući i zadržati zaposlenike koje treba, te kako osigurati posvećenost, motiviranost i angažiranost zaposlenika. Najčešće je formulirana kao općenita izjava s navedenim ciljevima i svrhom, a sve s ciljem povećavanja ukupne organizacijske učinkovitosti. Specifične HR strategije Specifičnim HR strategijama utvrđuje se što poduzeće namjerava učiniti u određenim područjima poput: - upravljanja talentima - kako poduzeće namjerava „pobijediti u borbi za talente“ - neprekidnog usavršavanja - pružanje fokusiranog i kontinuiranog porasta inovacija - upravljanja znanjem - kreiranje, stjecanje, dijeljenje i korištenje znanja za poboljšanje učenja i radnog učinka - resursiranja - privlačenje i zadržavanje visokokvalitetnih zaposlenika - učenja i razvoja - pružanje okruženja u kojem se zaposlenici potiču na učenje i razvoj - nagrađivanja - definiranje dugoročne politike nagrađivanja - odnosa zaposlenika - definiranje namjere poduzeća što treba učiniti i što treba promijeniti u načinima kojim se upravlja odnosima s zaposlenicima i njihovim sindikatima. Zaključno, učinkovita strategija ljudskih resursa je jedina ona koja vodi u smislu postizanja zajedničkog cilja poduzeća. Konkretno, ona zadovoljava poslovne potrebe poduzeća, zasnovana je na detaljnoj analizi i proučavanju, a ne samo na željama, može se pretvoriti u programe koji predviđaju potrebe, zahtjeve i probleme u smislu provedbe, također usklađena je i integrirana, a sastavljena od komponenti koje se uklapaju, prožimaju i podudaraju. Isto tako uzima u obzir potrebe linijskih menadžera i zaposlenika. Osnovnu vrijednost upravljanja ljudskim resursima predstavljati će princip: pravi ljudi trebaju biti spremni na akciju u pravo vrijeme. To će se postići regrutacijom lidera. U fokusu upravljanja ljudskim resursima biti će razvoj ljudskog kapitala i produktivnost poduzeća. Ključni zadatak funkcije ljudskih resursa biti će davanje multidisciplinarnih savjeta za poboljšanje performansi pojedinaca, timova, poslovnih jedinica i poduzeća. Upravljanje promjenama biti će najvažniji doprinos menadžmenta ljudskih resursa. Sve veći broj poduzeća funkciju menadžmenta ljudskih resursa smatrati će strateškim partnerom. Top menadžment svakog poduzeća treba shvatiti da su zaposleni njihov ključni resurs-kapital. Menadžment ljudskih resursa mijenjati će se i razvijati od uslužne do savjetodavne funkcije. Opisano predviđanje ogleda se u tome što pruža viziju budućnosti, potencijalnih promjene i načina kako menadžment ljudskih resursa treba reagirati na njih. Kako je u Republici Hrvatskoj liderstvo u poduzećima, te osobito liderstvo u području ljudskih resursa slabo istraženo, provedeno je anketno istraživanje o ulozi liderstva u velikim poduzećima. U istraživanju je sudjelovalo 46 ispitanika u hrvatskim poduzećima sa 100 ili više zaposlenih. Istraživanje je provedeno online metodologijom, a obuhvaćalo je privatna poduzeća i poduzeća u državnom vlasništvu. Rezultati jasno pokazuju važnu ulogu lidera u kreiranju vizije i strategije kako poduzeća, tako i ljudskih resursa. Lideri u hrvatskim poduzećima su u nešto većoj mjeri kreatori vizije i djeluju kao motivatori zaposlenicima, a u nešto manjoj mjeri se bave formuliranjem i operacionalizacijom strategije i ciljeva. Između poduzeća u privatnom i državnom vlasništvu nisu utvrđene statistički značajne razlike.
Sažetak (engleski) Because all companies are different, all HR strategies are different. There is no set of standard features. Research on HR strategies has revealed the existence of many variations in HR strategies. Some strategies are very general, while some go into much more detail. Therefore, two basic types of HR strategies can be identified: 2. General strategies 3. Specific strategies related to various aspects of human resource management General HR strategies General strategies describe a company’s overall intentions on how to manage people, how to develop them, and what steps to take to ensure that the company can attract and retain the employees it needs, and how to ensure employee commitment, motivation, and engagement. It is most often formulated as a general statement with stated goals and purpose, all with the goal of increasing overall organizational efficiency. Specific HR strategies Specific HR strategies determine what a company intends to do in certain areas such as: - talent management - how the company intends to "win the fight for talent" - continuous improvement - providing focused and continuous growth of innovations - knowledge management - creating, acquiring, sharing and using knowledge to improve learning and performance - resources - attracting and retaining high quality employees - learning and development - providing an environment in which employees are encouraged to learn and develop - rewards - defining a long-term remuneration policy - employee relations - defining the intention of the company what needs to be done and what needs to be changed in the ways in which relations with employees and their unions are managed. In conclusion, an effective human resources strategy is the only one that leads in terms of achieving a common goal of the company. In particular, it meets the business needs of the company, is based on detailed analysis and study, not just wishes, can be transformed into programs that anticipate needs, requirements and problems in terms of implementation, it is also harmonized and integrated, and composed of components fit, permeate and match. It also considers the needs of line managers and employees. The core value of human resource management will be the principle: the right people need to be ready for action at the right time. This will be achieved by recruiting leaders. The focus of human resource management will be human capital development and enterprise productivity. The key task of the human resources function will be to provide multidisciplinary advice to improve the performance of individuals, teams, business units and companies. Change management will be the most important contribution of human resource management. An increasing number of companies will consider the function of human resource management as a strategic partner. The top management of each company should understand that employees are their key resource-capital. Human resource management will change and evolve from a service to an advisory function. The described prediction is reflected in the fact that it provides a vision of the future, potential changes and ways in which human resource management should respond to them. As in the Republic of Croatia leadership in companies, and especially leadership in the field of human resources, is poorly researched, a survey was conducted on the role of leadership in large companies. The research involved 46 respondents in Croatian companies with 100 or more employees. The survey was conducted using an online methodology and included private and state-owned enterprises. The results clearly show the important role of leaders in creating the vision and strategy of both companies and human resources. Leaders in Croatian companies are to a somewhat greater extent the creators of the vision and act as motivators for employees, and to a somewhat lesser extent they are engaged in the formulation and operationalization of strategy and goals. No statistically significant differences were found between privately and state-owned enterprises.
Ključne riječi
ljudski resursi
menadžment ljudskih potencijala
HR strategije
liderstvo
Ključne riječi (engleski)
human resources
human resources management
HR strategies
leadership
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:124:453564
Studijski program Naziv: Poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski specijalistički Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a specijalist/specijalistica poslovne ekonomije (univ. spec. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-06-09 13:33:34