Naslov Poslovni modeli cestovnih prijevoznika u Republici Hrvatskoj
Naslov (engleski) Business models of road freight transporters in the Republic of Croatia
Autor Mihaela Farkaš Ivaci
Mentor Dora Naletina (mentor)
Član povjerenstva Dora Naletina (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Hana Horak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Štulec (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Ekonomski fakultet (Katedra za trgovinu i međunarodno poslovanje) Zagreb
Datum i država obrane 2023-09-05, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Trgovina i turizam
Sažetak Poslovni modeli kod cestovnih prijevoznika robe specifični su i ogledaju se kroz strategiju koju poduzeće koristi, to jest samu misiju i viziju poduzeća. Važnu ulogu imaju i ključni resursi poput voznog parka, zaposlenika i skladišnih prostora te troškova, od kojih su daleko najveći izdaci za gorivo, što je rastući problem zbog rata u Ukrajini i sankcija koje Europska Unija provodi nad Rusijom. U stvaranju lanca vrijednosti važan je i odnos s klijentima te konkurentske prednosti kojima se poduzeća pokušavaju izboriti na tržištu. Stoga je predmet ovog rada analiza poslovnih modela cestovnih prijevoznika roba u Hrvatskoj, a cilj rada je utvrditi ključne odrednice poslovnog modela koji poduzećima na ovom tržištu omogućuje uspješnost u poslovanju. Primarni cilj istraživanja bio je identificirati najvažnije odrednice poslovnog modela koje vode do uspjeha, ali i komponente imaju najveći utjecaj na poslovanje malog prijevoznika u Hrvatskoj. Na temelju prikupljenih primarnih podataka zaključeno je kako modela poduzeća iz uzorka imaju svoje prednosti i nedostatke, kao i prilike i prijetnje, te se pridržavaju zakona i koriste informacijske sustave za bolje upravljanje. Odnosi s klijentima i dobavljačima također se razlikuju, sa snažnim fokusom na pružanje usluga prema potrebama klijenata. Ovaj rad ima stručni doprinos u području poslovnih modela u cestovnom prijevozu robe, s posebnim naglaskom na hrvatsko tržište. Kroz pregled postojećih teorijskih spoznaja, rad donosi kompilaciju važnih informacija o poslovnim modelima te analizira njihovu primjenu u praksi. Osim toga, primarno istraživanje na primjeru poduzeća Kos omogućuje dublji uvid u uspješne modele poslovanja, kao i identifikaciju najvećih izazova s kojima se poduzeća susreću na hrvatskom tržištu.
Sažetak (engleski) Business models in road freight transport of goods are specific and are reflected through the strategy employed by the company, namely the company's mission and vision. Key resources such as the vehicle fleet, employees, and storage space, along with costs, play an important role, of which fuel expenses are by far the largest, a growing issue due to the conflict in Ukraine and the sanctions imposed by the European Union on Russia. In creating a value chain, the relationship with clients and the competitive advantages that companies strive to establish in the market are crucial. Therefore, the subject of this study is the analysis of business models of road freight transporters in Croatia, with the aim of determining the key determinants of the business model that enable success in this market. The primary research goal was to identify the most important factors of the business model that lead to success, as well as the components that have the greatest impact on the operations of small carriers in Croatia. Based on collected primary data, it was concluded that the sampled company models have their strengths and weaknesses, as well as opportunities and threats, and they adhere to the laws and use information systems for improved management. Customer and supplier relationships also vary, with a strong focus on providing services according to customer needs. This paper makes a professional contribution to the field of business models in road freight transport, with a specific emphasis on the Croatian market. Through a review of existing theoretical knowledge, the paper provides a compilation of important information about business models and analyzes their practical application. Additionally, the primary research conducted on the example of the company "Kos" provides a deeper insight into successful business models and identifies the major challenges that companies face in the Croatian market.
Ključne riječi
cestovni prijevoz
transportna infrastruktura
geoprometni položaj
poslovni modeli
konkurentska prednost
Ključne riječi (engleski)
road transport
transport infrastructure
geotraffic position
business models
competitive advantages
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:148:402411
Studijski program Naziv: Poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ekonomije (mag.oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup svim korisnicima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja RH
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-09-06 07:59:20