Naslov Objektivna i subjektivna procjena medijske pismenosti potrošača
Naslov (engleski) Objective and subjective measure of consumer media literacy
Autor Petar Gavran
Mentor Morana Fudurić (mentor)
Član povjerenstva Morana Fudurić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sunčana Piri Rajh (član povjerenstva)
Član povjerenstva Sandra Horvat (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Ekonomski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-10-23, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Marketing
Sažetak Medijska je pismenost jedna od najvažnijih kompetencija današnjice, u društvu koje slabo regulira sve veće priljeve informacija i sadržaja od kojih su mnoge neistinite i štetne. Zbog važnosti koncepta medijske pismenosti nastaje veliki broj medijskih inicijativa, te se medijska pismenost uvodi u obrazovanje, no pokušaji povećanja opće razine medijske pismenosti imaju problem kvantifikacije rezultata. Problem kvantifikacije počinje s definicijom pojma medijske pismenosti, za koji postoji prihvaćena definicija sa specifičnim dimenzijama, no unatoč tome nova istraživanja proširuju područje medijske pismenosti i uvode vlastite definicije i dimenzije. Taj se problem odražava i na metode procjene medijske pismenosti, koje su mnogobrojne. Cilj je rada empirijski istražiti i usporediti metode objektivne i subjektivne procjene medijske pismenosti, te utvrditi menadžerske implikacije rezultata istraživanja. Rezultati upućuju na velike razlike između subjektivne i objektivne metode procjene medijske pismenosti nakon analize po demografskim skupinama. Po rezultatima objektivne procjene, žene, mladi ljudi, ljudi sa srednjom razinom prihoda, ljudi s fakultetskim stupnjem obrazovanja i oni koji redovito prate vijesti pokazuju veću razinu medijske pismenosti, u kontrastu s rezultatima subjektivne procjene koji postavljaju ostale skupine kao što su muški, stariji ljudi, bogati ljudi, neobrazovani ljudi i oni koji nikako ne prate vijesti na istu ili sličnu razinu medijske pismenosti. Zaključno, menadžerima je u interesu da potrošači imaju što višu razinu medijske pismenosti jer ona dovodi do povećanja namjere kupovine. Kako bi se to postiglo, trebaju se fokusirati ne samo na buduće generacije, nego i na skupine zapostavljene medijskim inicijativama kao što su starije osobe, te moraju etički poslovati kako bi izbjegli negativne primjene medijske pismenosti potrošača.
Sažetak (engleski) Media literacy is one of today's most important competencies, in a society that doesn't regulate massive amounts of new information and content of which many are untrue and harmful. Due to the importance of media literacy, there is a large amount of media literacy initiatives and media literacy is being introduced in general education but attempts at raising the general level of media literacy have a problem of quantifying their results. The problem of quantifying begins with the definition of media literacy, for which exists a generally accepted definition with specific dimensions, but despite that, new research expands the area of media literacy, introduces their own definitions and dimensions. It's the issue that also reflects on methods of measuring media literacy, which are numerous. The main goal of the thesis was to empirically investigate and compare methods of objective and subjective measurement of media literacy, and to ascertain managerial implications of the research results. The results have shown that there are big differences between subjective and objective measures of media literacy after an analysis of demographic groups. According to results of objective measurement, women, young people, people with average income, college-educated people and people who regularly follow news show higher levels of media literacy, in contrast to results of subjective measurement which set other groups like males, older people, rich people, uneducated people and those who do not follow news at all on similar or same level of media literacy. In conclusion, it's in the manager's interests for consumers to have a high level of media literacy because it leads to an increase in buying intent. To achieve that, managers need to focus not only on future generations, but also on groups that have been forsaken by current media initiatives such as older people, and to work ethically so that negative applications of media literacy by consumers could be avoided.
Ključne riječi
medijska pismenost
objektivna i subjektivna procjena medijske pismenosti
medijske inicijative
medijsko obrazovanje
dimenzije medijske pismenosti
Ključne riječi (engleski)
media literacy
objective and subjective measure of media literacy
media literacy initiatives
media literacy education
media literacy dimensions
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:148:864745
Studijski program Naziv: Poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar ekonomije/sveučilišna magistra ekonomije (univ. mag. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-10-23 12:41:33