Sažetak | Uspješno poslovati u doba informacijske revolucije, kada je poslovanje pod velikim pritiskom globalizacije te nijanse odlučuju o tome tko će uspjeti ostvariti i zadržati konkurentsku prednost, za mnoga poduzeća predstavlja izazov. Da odgovore na postavljeni izazov, poduzeća moraju prestati isključivo misliti na ekonomske performanse kao rezultat uspješnog poslovanja te težište postaviti i na druge sfere poslovanja. U tom se smislu, kao ishod svih utjecaja u dinamičnom okruženju nameče koncepcija društvene odgovornosti poduzeća.
Premda je koncepcija svjetske razmjere poprimila tek unazad nekoliko desetljeća, njezina povijest seže još u davnine, kada ju se povezivalo s filantropskim aktivnostima. Razvitkom društvene zajednice, društveno odgovorno poslovanje širi svoj opseg pa se tako danas može pronaći inkorporirano u gotovo svim područjima poslovanja. Međutim, evidentne su razlike u tumačenjima ovog koncepta i u teoriji i u praksi u različitim dijelovima svijeta, što uvelike ovisi o stupnju razvijenosti pojedinih zemalja.
Općenito, u srži društveno odgovornog poslovanja leži komunikacija i suradnja sa svim interesno-utjecajnim skupinama, koje dolaze u kontakt s određenim poduzećem na tržištu. Sve veća informiranost i obrazovanost potrošača te povećanje njihove osjetljivosti, rezultirati su činjenicom da poslovni subjekti sve više shvaćaju važnost primjene upravo ovog koncepta. Integracijom ekonomskih ciljeva s brigom o društvenim pitanjima i zaštiti okoliša u svoje poslovanje, poduzeća grade kvalitetne odnose sa zajednicom i sudjeluju u njezinom unapređenju.
Takav način promišljanja, da gledaju izvan samih zakonodavnih okvira i participiraju u ispunjavaju ciljeva od društvenog značenja, poslovnim subjektima može pripomoći u pridobivanju naklonosti interesno-utjecajnih skupina i osigurati mnogobrojne pozitivne efekte na poslovanje. Svakako treba uzeti u obzir vremenski horizont, pošto društveno odgovorno poslovanje pozitivne učinke donosi tek gledano dugoročno. Ipak, jačanje imidža poduzeća u javnosti, unapređenje odnosa sa zajednicom, povećane mogućnosti za prikupljanjem kapitala na međunarodnom tržištu, kao i bezbroj drugih koristi, govore u prilog usvajanju društveno odgovornih praksi. |