Sažetak | Ovaj se rad bavi temom javne nabave kroz teorijski i praktični pristup kroz NP Plitvička jezera. Javna nabava je postupak nabave određenog materijala u javnoj službi. Ovaj postupak je zakonski definirano kako bi se izbjegle negativne pojave kao što su korupcija, podmićivanje i puštanje u rad tijekom nabave. Danas je javna nabava stekla veliku važnost u današnjem svijetu poslovanja. Države kao naručitelji vrlo su poželjne za ponuditelje, jer se njihova potražnja za određenom robom i proizvodima mjeri u velikim količinama, pa su pouzdan jamac plaćanja. NP Plitvička jezera su uz NP KRKU najprofitabilniji Nacionalni park sa više od 200 milijuna kuna godišnjeg prihoda. U procesu javne nabave u navedenoj ustanovi postoji točno propisan okvir koji je pod nadzorom unutarnje revizije. Stoga je za što učinkovitije provođenje postupka javne nabave, uz minimalna utrošena sredstva, a da se kao pravni posao ne krše navedena načela, potrebno imati organiziran aparat i sustav kontrole koji će zadovoljiti te kriterije. Republika Hrvatska je postala dio Europske unije 2013. godine te je prihvatila smjernice o javnoj nabavi. Također, kada se govori o naručiteljima, oni uključuju javna i sektorska naručitelja. U Hrvatskoj postoji pet glavnih tijela za javnu nabavu. Primarno političko tijelo je Uprava za sustav javne nabave (DPPS) pri Ministarstvu gospodarstva (MP). Zadužen je za razvoj, koordinaciju i unaprjeđenje sustava javne nabave, usklađivanje hrvatskog pravnog okvira sa zakonodavstvom Europske unije, kao i rješavanje uočenih nepravilnosti. Ministarstvo također izdaje mišljenja, upute i odredbe o pravnoj pomoći vezano uz ZJN. Uz Ministarstvo, ključnu izvršnu ulogu ima Središnji državni ured za središnju javnu nabavu, koji djeluje kao središnje tijelo za nabavu i obavlja neke dužnosti praćenja i analize. Cilj mu je postići uštede sustavnim pristupom javnoj nabavi. Prema hrvatskim zakonima, postupke nabave moraju provoditi ovlašteni predstavnici naručitelja, od kojih najmanje jedan mora imati valjanu potvrdu o nabavi. Certifikati se dodjeljuju tek nakon opsežne obuke i pismenog ispita. Na taj način vlada osigurava primjenu osnovne razine obuke u svim ugovorima. Ne postoji zahtjev da ovlašteni predstavnik bude zaposlenik ugovornog tijela, tako da osobe koje nisu zaposlenici mogu biti angažirane da ispune zahtjev. Broj zaposlenika zaduženih za nadzor sustava nabave relativno je ograničen, s manje od 100 predanih osoba raspoređenih među različitim uključenim agencijama za nadzor, reviziju i antikorupciju. Javna nabava je glavno područje zabrinjavanja korupcije u Hrvatskoj, posebno u građevinskom sektoru. Percepcija korupcije među poduzećima i širom javnošću znatno je iznad prosjeka EU-a, a unutar javne uprave postoji svijest da se po tom pitanju mora nešto poduzeti. Jedan od ključnih izazova, posebice na lokalnoj razini, te u radu poduzeća u javnom vlasništvu, je rasprostranjenost sukoba interesa. U Hrvatskoj je proteklih godina provedeno nekoliko antikorupcijskih strategija, često popraćenih akcijskim planovima koji se često ažuriraju. Najnoviji Akcijski plan pomaknuo je svoj naglasak u odnosu na prethodne napore s preventivnog na tužiteljski pristup. |