Sažetak | Prehrambeni proizvodi velika su skupina proizvoda koji imaju širok raspon onoga u čemu se koriste. Koriste se u maloprodaji za zadovoljavanje osnovnih bioloških potreba, zatim u turizmu zbog promocije zemlje iz koje dolaze, a pružaju zapravo puno više od toga iako na prvu pomisao čovjek toga nije svjestan. Marketing prehrambenih proizvoda je unazad dvadesetak godina puno napredovao i na različite načine sada djeluje na ljude prilikom kupnje, a jako veliku ulogu ima upravo u turizmu. Prehrambeni proizvodi dakako su jako važni u maloprodaji jer čine najveći dio iste, svakodnevni obilasci trgovina u potrazi za namirnicama kojima će čovjek zadovoljiti svoje apetite su neizbježni, pogotovo danas kad je sve dostupno, a tako blizu.
Turizam se kao čin potrošnje odnosi na sve aktivnosti koje osoba napravi od onog trenutka kad počne razmišljati o putovanju i poželi uistinu to ostvariti, pa sve do potrošnje na putovanju i korištenja različitih turističkih usluga. Svake godine na teritorij Republike Hrvatske dolazi sve više turista u želji da vide nova mjesta, upoznaju kulturu Hrvata, ali i probaju tradicionalne hrvatske prehrambene proizvode i specijalitete. Upravo neki od tih proizvoda, koji su zaštićeni posebnim oznakama - zaštićenom oznakom izvornosti (ZOI), zaštićenom oznakom zemljopisnog podrijetla (ZOZP) te zajamčeno tradicionalni specijalitet (ZTS), tema su ovog diplomskog rada. Do danas je registrirano preko 35 prehrambenih proizvoda iz Hrvatske, a taj broj se još povećava. Namjena ovih oznaka je zaštita tradicionalnih proizvoda općenito te zaštita od nestajanja. Ovakvom politikom ljude se nastoji poduprijeti da podržavaju lokalne i domaće proizvode, a na taj način smanjuju se zalihe sve hrane koja je industrijski proizvedena. Osim toga, sad kad određeni proizvodi na sebi nose zaštićenu oznaku izvornosti, zemljopisnog podrijetla ili zajamčeno tradicionalnog specijaliteta, i kupci, odnosno potrošači, se mogu lakše odlučiti za kupnju jer se ovim oznakama garantira kvaliteta i specifičnost.
U diplomskom radu obuhvaćeno je i anketno istraživanje kojima su potrošači ispitani o zaštićenim prehrambenim proizvodima, kupovnim navikama istih te općenitom poznavanju oznaka i proizvoda. |
Sažetak (engleski) | Food products are a large group od products that have a wide range of uses. They are used in retail to satisfy basic biological needs, then in tourism, to promote the country they are coming from, and actually they are providing much more than that, although at first thought one is not aware of it. The marketing of food products has progressed a lot in the past twenty years and now affects people in different ways when purchasing, and also it plays a very important role in tourism. Food products are, of course, very important in retail, because they make up the largest part of it, and daily visits to stores in search of food to satisfy one’s appetites are inevitable, especially today when everything is available and so close.
Tourism, as an act of consumption, refers to all the activities that a person does from the moment he/she starts thinking about taking a trip and really wants to make it happen, through all the way to spending money on the trip and using different tourist services. Every year, more and more tourists come to the territory of the Republic of Croatia in the desire to see new places, get to know the culture of Croats, but also to try traditional Croatian food products and specialties. Precisely some of these products, which are protected by special labels – protected designation of origin (PDO), protected geographical indication (PGI) and traditional specialty guaranteed (TSG), are the subjects of this thesis. To date, over 35 food products from Croatia have been registered, and that number is still increasing. The purpose of these marks is to protect traditional products in general and to protect them from disappearing. This kind of policy tries to encourage people to support local and domestic products, thus reducing the stock of all industrially produced food. In addition, now that certain products carry a protected mark of origin, geographical origin or guaranteed traditional specialty, customers and consumers can more easily decide to buy those products, because these marks guarantee quality and specificity.
The thesis also includes a survey in which consumers were questioned about protected food products, their buying habits and general knowledge of labels and products. |