Sažetak | Stabilnost opskrbnih lanaca posljednjih godina ugrožena je pod utjecajem raznih pritiska, a pandemija uzrokovana COVID-19 virusom dodatno je uzdrmala cjelokupno svjetsko tržište. Najveći dio svjetske trgovine odvija se pomorskim putem, a poremećaji uzrokovani COVID-19 virusom uzrokovali su poremećaje na pomorskom tržištu kao niti jedna kriza ranije. Brodarska poduzeća, ali i sva ostala čije sirovine ili roba dolaze pomorskim putem suočeni su s velikim izazovima. Osim što je dolazilo do znatnih kašnjenja u isporukama, uslijed iznimno velikih poremećaja na tržištu, došlo je do ranije nezabilježenog rasta vozarina na ovom tržištu. Rast vozarina predstavlja globalni problem obzirom da se glavnina roba prevozi pomorskim putem. Navedeno implicira kako će se razmjerno uključenosti pojedinih potrošačkih dobara u opskrbne lance navedeni rast vozarina odraziti i na njihove cijene. Brojna poduzeća, a prije svega prijevoznička i špediterska suočena su s velikim izazovima. Budući da se 90% međunarodne trgovine prevozi morem, unutar prometne industrije upravo je grana pomorskog brodarstva najviše patila (uključujući brodarske operatere, lučke operatere, državna tijela, pošiljatelje, pomorce, putnike, operatere u lancu opskrbe itd.). Za vrijeme pandemije, prijevoznici prekooceanskog prijevoza bili su prisiljeni rješavati smanjenje potražnje za svojim prijevoznim uslugama, a morske luke bile su prisiljene smanjiti svoje radno vrijeme. Iako se industrija pomorskog brodarstva djelomično oporavila od pandemije, negativni utjecaj pandemije na industriju još uvijek nije završen, a što se prvenstveno reflektira kroz izrazitu volatilnost vozarina na pomorskom tržištu. |