Naslov Poticanje razvoja senzorne integracije kod djeteta s poremećajem iz spektra autizma uz primjenu vizualne podrške
Naslov (engleski) Stimulating the development of sensory integration for child with autism spectrum disorder applying the visual support
Autor Iva Kovačec
Mentor Rea Fulgosi Masnjak (mentor)
Član povjerenstva Rea Fulgosi Masnjak (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ljiljana Pintarić Mlinar (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ana-Marija Bohaček (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-10-29, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Ovim istraživanjem se žele utvrditi moguće pozitivne promjene i nadograditi postojeća iskustva
o primjeni tretmana poticanja senzorne integracije kroz primjenu vizualne podrške u populaciji
djece s poremećajem iz spektra autizma. Postoji mnogo domaćih i stranih istraživanja o ovoj
temi, ali rijetka su ona koja povezuju poticanje senzorne integracije s primjenom vizualne
podrške, a upravo tome je usmjerena posebna pozornost u ovome radu.
Cilj ovog istraživanja je dobiti uvid u funkcioniranje djeteta s poremećajem iz spektra autizma
na tri senzorna područja: vestibularnom, proprioceptivnom i taktilnom. Temeljem evaluacije
kvantitativnih i kvalitativnih doprinosa Individualiziranog programa u poticanju senzorne
integracije na navedenim područjima uz primjenu vizualne podrške, želi se dobiti uvid u
moguće pozitivne promjene u funkcioniranju djeteta s poremećajem iz spektra autizma te dati
preporuke za unapređenje programa poticanja senzorne integracije. Za potrebe ovog
istraživanja osmišljen je Individualizirani program poticanja senzorne integracije koji je
temeljen na inicijalnoj procjeni senzorne obrade dječaka s poremećajem iz spektra autizma.
Program se provodio kroz 4 mjeseca u Centru za odgoj i obrazovanje Velika Gorica nakon čega
je provedena i finalna procjena. Inicijalna i finalna procjena provedene su Sustavom za
procjenu disfunkcije senzorne integracije (Viola, 2002., prijevod i adaptacija Fulgosi-Masnjak,
R., Osmančević, L. i Lang, M., 2004). Kvantitativnom analizom podataka dobivenih temeljem
usporedbe inicijalne i finalne procjene, potvrđene su postavljene hipoteze. Potvrđeno je da je
Individualizirani program poticanja senzorne integracije utjecao na poboljšanje senzorne
obrade na ciljanim područjima. Dobiveni rezultati su pokazali smanjenje preosjetljivosti
taktilnog sustava i smanjenje nedovoljne osjetljivosti vestibularnog i proprioceptivnog sustava
kod dječaka s poremećajem iz spektra autizma. Dok je kvalitativni dio istraživanje proveden
metodom opservacije sa sudjelovanjem kroz dnevnike praćenja istraživača i oca djeteta te
analize videozapisa i fotografija.
Temeljem ključnih nalaza istraživanja vidljiv je doprinos Individualiziranog programa
poticanja senzorne integracije kroz pozitivne promjene u funkcioniranju dječaka na
vestibularnom, proprioceptivnom i taktilnom osjetnom području. Također, došlo je do napretka
i na ostalim osjetnim područjima (auditivni sustav) kao i do smanjenja nepoželjnih ponašanja
te boljeg kontakta očima, bolje usmjerenosti na aktivnost, boljeg razvoja samostalnosti i pažnje.
Sažetak (engleski) This research aims to identify possible positive changes and build on existing experiences in
the application of the Individualized program for sensory integration stimulation through the
application of visual support in child with autism spectrum disorder. There is a lot of domestic
and foreign research on this topic, but there are few that link the stimulation of sensory
integration with the application of visual support, which this investigation is exactly focused
on.
The aim of this study is to gain insight into the functioning of a child with autism spectrum
disorder in three sensory areas: vestibular, proprioceptive, and tactile. Based on the evaluation
of quantitative and qualitative contributions of the Individualized Program for stimulating
sensory integration in these areas with the use of visual support, the intention was to gain insight
into possible positive changes in the functioning of a child with autism spectrum disorder and
give recommendations for improving the Program for stimulation of sensory integration. For
the purposes of this research, an Individualized Program for stimulating Sensory Integration
was designed, based on the initial assessment of sensory processing of boy with autism
spectrum disorder. During the four months period the program was implemented in the Center
for Education Velika Gorica, after which the final evaluation was carried out. The Sensory
Integration Dysfunction Assessment System (Viola, 2002, translation and adaptation FulgosiMasnjak, R., Osmančević, L. and Lang, M., 2004) was used in the initial and final assessment.
Quantitative data analysis is based on the comparison of initial and final assessment, confirmed
the initial hypotheses. It was confirmed that the Individualized Sensory Integration Stimulation
Program influenced the improvement of sensory processing in the target sensory areas.
Obtained results showed a decrease in the hypersensitivity of the tactile system and a decrease
in the insufficient sensitivity of the vestibular and proprioceptive system in boy with autism
spectrum disorder.
In the qualitative part of this research the method of observation with participation was applied,
using diaries of the researcher and the boy's father and the analysis of videos and photographs.
Based on the key findings of the research, the contribution of the Individualized Program for
Stimulating Sensory Integration through Positive Changes in the Functioning of Boys in the
Vestibular, Proprioceptive and Tactile Sensory Areas is visible. The progress in other sensory
areas (auditory system), as well as a reduction of undesired behaviors, better eye contact, better
focus on activity, better development of independence and attention.
Ključne riječi
senzorna integracija
vizualna podrška
poremećaj iz spektra autizma
individualizirani program poticanja senzorne integracije
Ključne riječi (engleski)
sensory integration
visual support
autism spectrum disorder
individualized sensory stimulation program
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:285120
Studijski program Naziv: Edukacijska rehabilitacija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacijske rehabilitacije (mag. rehab. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup svim korisnicima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja RH
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-12-31 11:50:46