Naslov Interindividualne razlike i čimbenici koji utječu na proces jezičnog usvajanja
Naslov (engleski) Interindividual differences and factors affecting the process of language acquisition
Autor Matej Hulina
Mentor Melita Kovačević (mentor)
Član povjerenstva Melita Kovačević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marijan Palmović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Matić Škorić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-09-15, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Jezično usvajanje dinamičan je proces koji zahtijeva ovladavanje različitih vještina i znanja.
Jezično usvajanje i dalje je na meti različitih rasprava, s obzirom na to da se pokušava otkriti
u kojoj mjeri na jezično usvajanje utječu oni biološki, a u kojoj mjeri na jezično usvajanje
utječu okolinski čimbenici. Poznato je kako je ljudski mozak programiran te ima
predispoziciju za razvoj jezika, međutim potrebna je i stimulativna okolina koja će pridonijeti
tijeku i dinamici jezičnog usvajanja. Dinamika jezičnog usvajanja razlikuje se među djecom,
ali i među odraslim osobama, a objašnjenja tih razlika mogu se pronaći u genetičkoj
predispoziciji, okolinskim razlikama te obilježjima osobe ili djeteta. S obzirom na ranije
navedeno glavni je fokus ovog diplomskog rada osvrnuti se na okolinu i okolinske čimbenike
koji utječu na proces jezičnog usvajanja, a samim time otkriti, sažeti, ali i dati doprinos u
boljem razumijevanju tih čimbenika i stvaranju jasnije slike o optimalnim uvjetima za razvoj
jezika. Isto tako, navedeni čimbenici nerijetko mogu narušiti, ali i potaknuti proces jezičnog
usvajanja, a za njihov konačni utjecaj potrebna su daljnja istraživanja koja bi u većoj mjeri i
nedvojbeno dala odgovore što je to presudno za brže i lakše jezično usvajanje. okolinske
čimbenike koji mogu doprinijeti razlikama u jeziku te tako dati jasniju sliku o tome kakva je
okolina optimalna i stimulirajuća za usavršavanje jezičnih vještina. Kao jedan od najčešće
spomenutih čimbenika, navodi se socioekonomski status te se smatra kako djeca višeg
socioekonomskog statusa ranije i brže usvajaju jezik u odnosu na djecu nižeg
socioekonomskog statusa. Nadalje, razjasnit će se uloga obitelji i njene strukture na jezično
usvajanje, s obzirom na to da su istraživanja pokazala kako su određeni tipovi obitelji
superiorni za razvoj jezika, u odnosu na druge. Isto tako, kao jedan od važnijih čimbenika
navodi se i redoslijed rođenja djeteta, a istraživanja nas navode kako ranije rođena djeca
uživaju prednost u jezičnim vještinama u odnosu na kasnije rođenu djecu. Spol, kultura,
kvaliteta i kvantiteta djetetu usmjerenog govora, roditeljski stil samo su još neki čimbenici
koji prema navodima literature mogu proizvesti razlike u načinu i tempu jezičnog usvajanja.
Prema ranije navedenom, primarni cilj ovog rada jest pregled dosadašnjih istraživanja i
spoznaja vezanih uz utjecaj različitih čimbenika na jezično usvajanje, a iz svega navedenog
proizlazi kvalitativni i kvantitativni prikaz utjecaja tih čimbenika na usvajanje jezika.
Sažetak (engleski) Language acquisition is a dynamic process that requires the mastery of various skills and
knowledge. Language acquisition continues to be the subject of various debates, as attempts
are made to find out to what extent language acquisition is influenced biologically and to
what extent language acquisition is influenced by environmental factors. It is known that the
human brain is programmed and has a predisposition for language development, but it also
requires a stimulating environment that will contribute to the course and dynamics of
language acquisition. The dynamics of language acquisition differ among children, and the
explanation for these differences can be found in genetic predisposition, environmental
differences, and child characteristics. Given the above, the main focus of this thesis is to look
at the environment and environmental factors that affect the process of language acquisition,
and thus discover, summarize, but also contribute to a better understanding of these factors
and to create a clearer picture of optimal conditions for language development. Also, these
factors can often disrupt, but also stimulate the process of language acquisition, and their final
impact requires further research that would provide answers. Socioeconomic status is
considered as one of the most frequently described factors. It is considered that children of
higher socioeconomic status acquire language earlier and faster compared to children of lower
socioeconomic status. Furthermore, the influence of the family on language acquisition will
be clarified. Gender, birth order, culture, quality and quantity of child directed speech,
parental style are just some of the factors that, according to the literature, can cause
differences in the language acquisition. The primary goal of this paper is to review previous
research and informations related to the impact of various factors on language acquisition,
bearing in mind the theoretical framework of language acquisition.
Ključne riječi
jezično usvajanje
interindividualne razlike
jezični razvoj
kultura
socioekonomski status
spol
Ključne riječi (engleski)
language development
language acquistion
culture
interindividual differences
socioeconomic status
gender
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:626334
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra logopedije (mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-01-02 09:33:31