Naslov Participacija učenika u srednjim školama
Autor Jana Tomić
Mentor Valentina Kranželić (mentor)
Član povjerenstva Valentina Kranželić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Nivex Koller-Trbović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Anja Mirosavljević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2016-09-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Cilj ovog rada je ispitati percepciju i iskustvo učenika srednjih škola u ostvarivanju
participativnih prava u školi. Svrha i praktična vrijednost istraživanja ogleda se u
stjecanju uvida u percepciju učenika srednjih škola o tome koliko oni sami, ali i drugi
učenici njihove škole sudjeluju u životu škole te koliko su uključeni u proces
donošenja odluka u školi.
Istraživanje se sastojalo od nekoliko faza. U prvim fazama se, na temelju dotadašnjih
spoznaja o temi, kreirao upitnik kojim se ispitivala razina participacije u školi. Potom
je upitnik provjeren putem fokus grupa s dvije grupe učenika u dvije zagrebačke
srednje škole (gimnazija i četverogodišnja strukovna). Nakon dorade, upitnik je
objavljen u elektronskoj verziji te su se sudionici prikupljali putem društvenih mreža i
u suradnji sa stručnim suradnicima iz nekoliko gimnazija u Hrvatskoj. Ukupan broj
sudionika koji su sudjelovali u ovom istraživanju je 528. Većina sudionika u trenutku
ispunjavanja upitnika pohađala je gimnazije, te se većinom radilo o ženskim
sudionicama.
Rezultati pokazuju da učenici smatraju da više participiraju u pitanjima oko donošenja
odluka koje se izravno tiču učenika (školski izleti i fizičko uređenje škole). Također,
smatraju da nastavnici u njihovoj školi poštuju prava učenika, potiču ih na
razmišljanje o vlastitom uspjehu te primjećuju aktivno sudjelovanje i pohvaljuju.
Manje participiraju u pitanjima oko uređenja unutarnjeg ustroja škole (pravila i Kućni
red škole, raspored i sl.), kao i u procesu izricanja pohvala i disciplinskih mjera. Čak
dvije trećine učenika nije zadovoljno vlastitom aktivnošću u školi. Većina sudionika
upućena je u postojanje vijeća učenika u njihovoj školi, ali smatraju da vijeća
uglavnom nemaju utjecaj na donošenje odluka u školi.
Preporuke za unapređenje participacije u školi su uvođenje više participativnih
metoda rada na nastavi, rad na poboljšanju odnosa učenici-nastavnici te korištenje
potencijala koji posjeduju vijeća učenika u školi.
Sažetak (engleski) This thesis' objective is to investigate the perception and experience of highschool
students in achieving their rights for participation in school. The purpose and the
practical value of this research reflects in getting insight of highschool students'
perception about their own and their peers' participation in school life and their
inclusion in the decision-making process in school.
The research was divided in few fases. First, based on today's knowledge about the
topic, questionnaire for testing level of participation in school was formed. Then it was
tested on focus groups with two groups of students in two highschools in Zagreb
(gymnasium and 4-year vocational school). After some alternations, the
questionnaire was published in digital form and participats were reached through
social networks and in collaboration with professional associates from few
gymnasiums in Croatia. Final number of participants in this research is 528. In the
moment of filling up the questionnaire, most of them went to gymnasium and they
were mostly female participants.
The results show that students consider themselves more participating in making
decisions that are related directly to the life of students (school trips and physical
arrangement of school environment). Also, they think that teachers respect their
rights, encourage them to think about their own success, notice their activities and
compliment them. They participate less in changes regarding arrangement of interior
school structure (general rules, school rules, schedule and similar) and also in
processes of giving rewards for prosocial behaviour and academic achievement, as
well as determininig discipline measures. Even two thirds of students aren't satisfied
with their own activity in school. Most of the participants acknowledge the existence
of Students´ councils in their school, but they think that councils in general don't have
any influence in decision-making process in school.
In order to promote participation in school the recommendation is to introduce more
participative work methods in class, to work on improving students-teacher relations
and to use potencials of Students´ councils.
Ključne riječi
participacija učenika
škola
vijeće učenika
Ključne riječi (engleski)
student participation
school
Students´ council in school
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:879423
Studijski program Naziv: Socijalna pedagogija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra socijalne pedagogije (mag. paed. soc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2016-12-02 16:34:41