Naslov Povezanost osobina ličnosti majke i komunikacijskih funkcija djeteta
Naslov (engleski) Relationship between maternal personality traits and communication functions of the child
Autor Marta Glučina
Mentor Sanja Šimleša (mentor)
Član povjerenstva Sanja Šimleša (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jasmina Ivšac Pavliša (član povjerenstva)
Član povjerenstva Klara Popčević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2023-09-18, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Djeca tipičnoga razvoja već tijekom ranog djetinjstva počinju usvajati materinski jezik i verbalno komunicirati za različite komunikacijske svrhe/funkcije. Ukoliko djeca pak, komuniciraju za mali opseg različitih komunikacijskih funkcija i općenito rijetko iniciraju komunikaciju te nesustavno odgovaraju na pokušaje komunikacije od strane komunikacijskih partnera, to sve može upućivati na poremećaj iz spektra autizma (PSA). Ranija istraživanja pokazuju da se takva odstupanja u socijalnoj komunikaciji ne smanjuju ni kada djeca sa PSA-om imaju razvijenije verbalne sposobnosti. No, osim (a)tipičnosti razvojnog profila, djetetove osobine ličnosti, kao i osobine ličnosti roditelja mogu utjecati na obilježja komunikacijskih izmjena između djeteta i roditelja. Zato je cilj ovog rada bio utvrditi razlike u korištenju određenih verbalnih komunikacijskih funkcija između djece tipičnoga razvoja i djece sa PSA-om, ujednačenih po veličini rječnika, te utvrditi povezanost određenih osobina ličnosti majke i komunikacijskih funkcija djeteta. U ispitivanju je sudjelovalo 20 djece tipičnog razvoja i njihove majke te 20 djece s utvrđenom dijagnozom PSA i njihove majke. Verbalne komunikacijske funkcije djece analizirale su se za svaki djetetov iskaz pomoću transkripata konstruiranih na temelju videozapisa polustrukturiranih aktivnosti djece i majki. Majke su ispunile upitnik osobina ličnosti IPIP-NEO-120 koji se sastoji od 120 čestica kojima se procjenjuje 5 dimenzija ličnosti petfaktorskog modela: Neuroticizam, Ekstraverzija, Otvorenost iskustvima, Ugodnost i Savjesnost. Rezultati ovog istraživanja pokazuju da djeca tipičnog razvoja postižu veći ukupni rezultat u broju verbalnih komunikacijskih funkcija komentiranja od djece sa PSA-om tijekom interakcije s majkom. Nije dobivena statistički značajna povezanost između prosječnih vrijednosti na domenama ličnosti majki te broja komunikacijskih funkcija iniciranja i odgovaranja djece, osim za domenu Savjesnosti. Naime, dobivena je statistički značajna pozitivna povezanost između majčine Savjesnosti i broja komunikacijskih funkcija odgovaranja djece, ali samo za skupinu djece sa PSA-om. U literaturi nisu pronađena jasna objašnjenja ovih rezultata što ukazuje na mali broj radova koji se bave ovom tematikom i potrebom za podrobnijim istraživanjem iste. To bi omogućilo stjecanje jasnih zaključaka koji bi zasigurno imali važne kliničke implikacije u smislu suradnje s roditeljima djece uključene u terapiju s ciljem poboljšanja funkcionalne komunikacije.
Sažetak (engleski) Children with typical development already during early childhood begin to acquire their mother tongue and communicate verbally for various communication purposes/functions. If children, on the other hand, communicate for a small range of different communication functions and in general rarely initiate communication and respond inconsistently to communication attempts of their communication partners, all of this may point to an autism spectrum disorder (ASD). Earlier research shows that such deviations in social communication do not decrease even when children with ASD have developed verbal abilities. However, in addition to the (a)typicality of the developmental profile, the child's personality traits, as well as the parents' personality traits, can influence the characteristics of communication exchanges between the child and the parents. Therefore, the aim of this paper was to determine the differences in the use of certain verbal communication functions between children with typical development and children with ASD, uniform in vocabulary size, and to determine the connection between certain personality traits of the mother and communication functions of the child. 20 typically developing children and their mothers and 20 children with a diagnosis of ASD and their mothers took part in the study. Children's verbal communication functions were analyzed for each child's statement using transcripts constructed from videos of semi-structured activities of children and mothers. The mothers filled out the IPIP-NEO-120 personality trait questionnaire, which consists of 120 items that assess 5 personality dimensions of the five-factor model: Neuroticism, Extraversion, Openness to experiences, Agreeableness and Conscientiousness. The results of this study show that typically developing children achieve a higher total score in the number of verbal communication functions of commenting than children with ASD during interaction with their mother. No statistically significant correlation was obtained between the average values on the domains of the mothers' personality and the number of communication functions of initiation and response of the children, except for the domain of Conscientiousness. Namely, a statistically significant positive correlation was obtained between the mother's Conscientiousness and the number of children's communication functions of response, but only for the group of children with ASD. No clear explanations of these results were found in the literature, which indicates a small number of research papers dealing with this topic and the need for more detailed research. This would enable the acquisition of clear conclusions that would certainly have important clinical implications in terms of cooperation with parents of children involved in therapy with the aim of improving functional communication.
Ključne riječi
verbalne komunikacijske funkcije
tipični razvoj
poremećaj iz spektra autizma
osobine ličnosti majke
Ključne riječi (engleski)
verbal communication functions
typical development
autism spectrum disorder
mother's personality traits
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:707491
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar/magistra logopedije (univ. mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-10-17 09:51:56