Naslov Doprinos odnosa sestara i braće s osobama s autizmom na odnos s roditeljima
Naslov (engleski) The Contribution of Siblings' Relationships with People with Autism to their Parents' Relationships
Autor Hana Fajtović
Mentor Ana Wagner Jakab (mentor)
Mentor Natalija Lisak Šegota (komentor)
Član povjerenstva Ana Wagner Jakab (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Natalija Lisak Šegota (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jasmina Stošić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2023-09-22, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Poremećaj iz spektra autizma (u daljnjem radu koristit će se pojam autizam kao uvažavanje preferencije osoba s poremećajem iz spektra autizma) predstavlja neurorazvojni poremećaj koji utječe na socijalne interakcije, komunikaciju i ponašanje. Autizam može donijeti različite izazove samim osobama s autizmom, ali i cijeloj obitelji pri čemu neki od tih izazova donose pozitivne učinke, a neki i nepovoljne kako obitelji tako i sestrama i braći. Autizam može poremetiti dnevne rutine i natjerati tipičnu djecu da preuzmu dodatne uloge u obitelji. Cilj ovog rada je opisati međusobni odnos sestara i braće i osoba a s autizmom uvažavajući perspektivu sestara i braće te uvidjeti kako je to iskustvo doprinijelo njihovom odnosu s roditeljima. U skladu s ciljem istraživanja postavljena su dva istraživačka pitanja: (1) Kakav je međusoban odnos sestara i braće i osoba s autizmom? (2) Na koji način se iskustvo odnosa s osobom s autizmom odražavalo na odnos sestara i braće s roditeljima? Ovo kvalitativno istraživanje provedeno je u suradnji s s izv.prof. Alexanderom Jensenom s Brigham Young University, Provo, Utah iz Sjedinjenih Američkih Država u sklopu projekta „Families in Croatia impacted by Autism Spectrum Disorder“. U istraživanje je uključeno 5 sudionika s područja Zagreba i Splita i okolnih mjesta navedenih gradova te su odabrani metodom neprobabilističkog prigodnog uzorkovanja. Uzorak obuhvaća odrasle sestre i braću osoba autizmom koje su odrasle dobi. Podaci su prikupljani metodom polustrukturiranog intervjua u prostorima centara ili udruga za autizam. Teme koje su proizašle iz ovog istraživanja uključuju pozitivne i negativne odrednice odnosa braće i sestara i člana s autizmom; pozitivne i negativne odrednice braće i sestara člana s autizmom i njihovih roditelja; osobni rast i razvoj braće i sestara; provođenje zajedničkog vremena braće i sestara sa članom s autizmom; provođenje zajedničkog obiteljskog vremena te percepcija braće i sestara o članu s autizmom. Dobivenim rezultatima prikazana je kompleksna dinamika odnosa između člana obitelji s autizmom i njegove braće ili sestara iz perspektive braće i sestara tipičnog razvoja. Također, prikazana je kompleksna dinamika u odnosima između braće i sestara tipičnog razvoja i njihovih roditelja.
Sažetak (engleski) Autism Spectrum Disorder (referred to as autism hereafter to acknowledge the preference of individuals with ASD) is a neurodevelopmental disorder that affects social interactions, communication, and behavior. Autism can present various challenges for individuals with autism themselves, as well as for their entire families, including siblings. Autism can disrupt daily routines and require typical siblings to take on additional roles within the family. The aim of this study is to describe the relationship between siblings and individuals with autism while considering the perspective of the siblings and to understand how this experience has impacted their relationship with their parents. Two research questions were formulated in line with the research goal: (1) What is the mutual relationship between siblings and individuals with autism like? (2) How has the experience of the relationship with an individual with autism influenced the relationship between siblings and their parents?
This qualitative study was conducted in collaboration with Associate Professor Alexander Jensen from Brigham Young University, Provo, Utah, United States, as part of the "Families in Croatia impacted by Autism Spectrum Disorder" project. The study included 5 participants from the Zagreb and Split regions and their surrounding areas, selected through non-probabilistic convenient sampling. The sample consisted of adult siblings of individuals with autism. Data were collected through semi-structured interviews conducted in autism centers or associations. Themes arising from this research encompass both positive and negative aspects of sibling relationships with the individual with autism, as well as their relationships with their parents. Additionally, the study explores the personal growth and development of siblings, their shared time with the individual with autism, family bonding, and siblings' perceptions of the individual with autism. The findings reveal a complex dynamic in the relationships between family members with autism and their typically developing siblings from the perspective of the latter.
Furthermore, the study highlights the intricate dynamics in the relationships between typically developing siblings and their parents.
Ključne riječi
autizam
odnos braće i sestara
roditeljski odnos
Ključne riječi (engleski)
autism
siblings' relationship
parent relationship
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:893076
Studijski program Naziv: Edukacijska rehabilitacija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar/magistra edukacijske rehabilitacije (univ. mag. rehab. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-10-23 13:31:18