Naslov Razlike u konverzacijskim izmjenama majki i djece s poremećajem iz spektra autizma i tipičnog razvoja
Naslov (engleski) Differences in conversational exchanges between mothers and children with autism spectrum disorder and typical development
Autor Lucija Hadrović - Pavišić
Mentor Sanja Šimleša (mentor)
Član povjerenstva Sanja Šimleša (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jasmina Ivšac Pavliša (član povjerenstva)
Član povjerenstva Klara Popčević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-06-10, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Djeca, primarno s majkama, od samog rođenja ostvaruju konverzacijske izmjene koje svojom kvalitetom i učestalošću posljedično utječu na daljnji djetetov razvoj u cijelosti. Također, koristeći govor kao sredstvo komunikacije, djeca počinju komunicirati za različite funkcije i s vremenom širiti njihov opseg. No, postavlja se pitanje što se događa s interakcijom i obilježjima komunikacijskih funkcija one djece koja pokazuju atipičan komunikacijski obrazac, odnosno prisutnost poremećaja iz spektra autizma. Stoga je cilj ovog istraživanja bio utvrditi razlike u broju konverzacijskih izmjena majki i djece s poremećajem iz spektra autizma i djece tipičnog razvoja te utvrditi razlike u pojavnosti imperativnih i deklarativnih komunikacijskih funkcija između ove dvije skupine. U ovome istraživanju sudjelovalo je 30 djece tipičnog razvoja i 30 djece s poremećajem iz spektra autizma te njihove majke. Konverzacijske izmjene analizirane su pomoću transkripata konstruiranih nakon provedenog i snimljenog Protokola dječje igre te se svaki verbalni odgovor sugovornika u rasponu do 3 sekunde smatrao ostvarenom konverzacijskom izmjenom, dok se neodgovaranje ili odgovaranje izvan vremenskog okvira od 3 sekunde smatrao prekidom iste. Za dio obrade komunikacijskih funkcija, iz transkripata se analizirao svaki djetetov iskaz koji je potom bio svrstan u kategoriju deklarativnih ili imperativnih funkcija. Rezultati ovog istraživanja ukazuju na to kako nije pronađena statistički značajna razlika u broju konverzacijskih izmjena između djece tipičnog razvoja i njihovih majki usporedno s djecom sa PSA-om. Također, dominacija deklarativnih funkcija nad imperativnima pronađena je u obje skupine djece, osim kod tri sudionika u skupini djece s poremećajem iz spektra autizma. No, važno je naglasiti kako je bitno uzeti u obzir i ograničenja ovog istraživanja kao što su neujednačenost obilježja sudionika, kako djece, tako i njihovih majki. Iako ovo istraživanje, zbog oskudnosti literature, kako strane, tako i hrvatske, doprinosi novim saznanjima, buduća istraživanja usmjerena na ovu problematiku fokus bi trebala staviti na preciznije usklađivanje obilježja sudionika i ostalih faktora koji na njih utječu. Upravo bi se time omogućilo stjecanje jasnijih zaključaka o interakciji majki i njihove djece i komunikacijskim obilježjima istih čime bi se posljedično utjecalo na poboljšanje terapijskog rada i ostvarivanje što uspješnijih ciljeva u istima.
Sažetak (engleski) Since the earliest age, children primarily engage in conversational exchanges with their mothers, which, through their quality and frequency, consequently influence the child's overall development. Additionally, by using speech as a means of communication, children begin to communicate for various functions and gradually expand their range of communication in interactions with their mothers. However, the question arises as to what happens to the interaction and characteristics of the communication functions of children who exhibit atypical communication patterns, specifically those with autism spectrum disorder (ASD). Therefore, the aim of this study was to determine the differences in the number of conversational exchanges between mothers and children with autism spectrum disorder and children with typical development, as well as to identify differences in the occurrence of imperative and declarative communication functions between these two groups. 30 children with typical development and 30 children with autism spectrum disorder, along with their mothers, participated in this study. Conversational exchanges were analyzed using transcripts constructed after conducting and recording the Children's Play Protocol, considering every verbal response of the interlocutor within a range of up to 3 seconds as a completed conversational exchange, while non-response or responses outside the 3-second time frame were considered as a break in the exchange. For the part of processing communication functions, each child's statement from the transcripts was analyzed and categorized into either declarative or imperative functions. The results of this study indicate that no statistically significant difference was found in the number of conversational exchanges between children with typical development and their mothers compared to children with ASD and their mothers. Additionally, declarative functions were predominant over imperative ones in both groups of children, except for three participants in the autism spectrum disorder group. However, it is important to emphasize the limitations of this study, such as the inconsistency in the characteristics of the participants, both children and their mothers. Although this study contributes new insights due to the scarcity of literature, both foreign and Croatian, future research focused on this issue should aim to more precisely align the characteristics of the participants and other influencing factors. This would enable clearer conclusions about the interaction between mothers and their children and the communication characteristics thereof, which would consequently improve therapeutic work and the achievement of more successful outcomes.
Ključne riječi
konverzacijske izmjene
poremećaj iz spektra autizma
tipični razvoj
deklarativne funkcije
imperativne funkcije
Ključne riječi (engleski)
conversational exchanges
autism spectrum disorder
typical development
declarative functions
imperative functions
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:682002
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar/magistra logopedije (univ. mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-06-28 12:57:04