Naslov Povezanost između roditeljskog ponašanja, roditeljskog stresa i obilježja mucanja kod djece osnovnoškolske dobi
Naslov (engleski) The Relation Between Parental Behavior, Parental Stress and Features of Stuttering in Children of Primary School Age
Autor Maja Petek
Mentor Ana Leko Krhen (mentor)
Mentor Marina Olujić Tomazin (mentor)
Član povjerenstva Ana Leko Krhen (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marina Olujić Tomazin (član povjerenstva)
Član povjerenstva Dora Knežević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-06-24, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Mucanje je složen poremećaj tečnosti govora, koji karakteriziraju nevoljna ponavljanja i
produživanja glasova ili slogova i blokade te psihološke, fiziološke i emocionalne reakcije na
prekide u govoru (Bodur i sur., 2019). Keresteš, Brković, Kuterovac Jagodić i Greblo (2012)
opisuju roditeljsko ponašanje kroz 7 dimenzija: Toplina (pokazivanje ljubavi), Autonomija
(poštovanje djetetova izbora), Induktivno rezoniranje (discipliniranje objašnjavanjem),
Roditeljsko znanje (nadzor djeteta), Intruzivnost (kritiziranje djeteta), Kažnjavanje (grubi
postupci kažnjavanja) i Popustljivost (popuštanje djetetovim željama). Roditeljski je stres
emotivno opterećenje proizašlo iz zahtjeva i obaveza koje donosi uloga roditelja (Profaca i
Arambašić, 2004). Postoji nekoliko istraživanja o povezanosti roditeljskog ponašanja i stresa te
obilježja mucanja kod djece osnovnoškolske dobi.
Cilj ovog diplomskog rada je ispitati povezanost između obilježja roditeljskog ponašanja i
stresa te obilježja mucanja kod djece osnovnoškolske dobi. Provjerit će se i je li na temelju
obilježja ponašanja i stresa roditelja moguće diferencirati djecu prema jakosti mucanja. U
istraživanju je sudjelovalo 18 roditelja i djece osnovnoškolske dobi. Učestalost, trajanje i jakost
mucanja djece izračunata je Instrumentom za ispitivanje jakosti mucanja (Riley, 2009),
roditeljsko je ponašanje ispitano Upitnikom roditeljskog ponašanja (Keresteš i sur., 2012), a
razina roditeljskog stresa Skalom roditeljskog stresa (Berry i Jones, 1995). Rezultati pokazuju
da postoji statistički značajna stvarna pozitivna povezanost između roditeljskog kažnjavanja i
učestalosti mucanja djeteta te statistički značajna stvarna pozitivna povezanost između trajanja
mucanja i roditeljske topline. Ne postoji statistički značajna povezanost između drugih
dimenzija roditeljskog ponašanja i obilježja mucanja, kao ni između roditeljskog stresa i
obilježja mucanja. Na temelju obilježja ponašanja i stresa roditelja nije moguće diferencirati
roditelje u skupinu djece koja jače, odnosno slabije mucaju. Utvrđeno je i da postoji statistički
značajna stvarna negativna povezanost između razine roditeljskog stresa te autonomije i topline.
Ovim je istraživanjem potvrđeno da zaista postoji povezanost između roditeljskog ponašanja i
obilježja mucanja kod djece osnovnoškolske dobi. Potrebna su daljnja istraživanja na većem
uzorku i s boljom kontrolom varijabli koje utječu na mucanje djece i roditeljsko ponašanje da
bi rezultati bili relevantniji.
Sažetak (engleski) Stuttering is a complex disorder of speech fluency, characterized by involuntary repetitions and
prolongations of sounds or syllables and blockages, as well as psychological, physiological and
emotional reactions to interruptions in speech (Bodur et al., 2019). Keresteš, Brković,
Kuterovac Jagodić and Greblo (2012) describe parental behavior through 7 dimensions:
Warmth (showing love), Autonomy (respecting the child's choice), Inductive reasoning
(disciplining using explanations), Parental knowledge (monitoring the child), Intrusiveness
(criticizing the child ), Punishment (harsh methods of punishment) and Permissiveness (giving
in to the child's wishes). Parental stress is an emotional burden arising from the demands and
obligations that come with the role of a parent (Profaca and Arambašić, 2004). Several studies
examined relation between parental behavior and stress and features of stuttering in children of
primary school age.
The aim of this study is to examine the relation between features of parental behavior and stress
and features of stuttering in children of primary school age. It will also be checked whether it
is possible to differentiate children according to the severity of their stuttering based on the
features of their parents' behavior and stress. The study was conducted on 18 parents and
children of primary school. The frequency, duration and severity of children's stuttering were
calculated with the Stuttering Severity Instrument (Riley, 2009), parental behavior was
examined with the Upitnik roditeljskog ponašanja (Keresteš et al., 2012), and the level of
parental stress with the Skala roditeljskog stresa (Berry and Jones, 1995). The results show a
statistically significant real positive relation between parental punishment and the frequency of
child’s stuttering and a statistically significant real positive relation between the duration of
stuttering and parental warmth. There is no statistically significant relation between other
dimensions of parental behavior and features of stuttering, as well as between parental stress
and features of stuttering. Based on the features of parents' behavior and stress, it is not possible
to differentiate parents into a group of children who stutter more or less. It was also determined
that there is a statistically significant real negative relation between the level of parental stress
and autonomy and warmth. This research confirmed that there is a relation between parental
behavior and features of stuttering in children of primary school age. Further research with a
larger sample and with better control of variables affecting children's stuttering and parental
behavior is needed to make the results more relevant.
Ključne riječi
roditeljsko ponašanje
roditeljski stres
obilježja mucanja
djeca osnovnoškolske dobi
Ključne riječi (engleski)
parental behavior
parental stress
features of stuttering
children of primary school age
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:220024
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar/magistra logopedije (univ. mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-07-10 12:31:31