Naslov Uloga indikatora pozitivnog razvoja u objašnjenju simptoma anksioznosti kod mladih
Naslov (engleski) The role of indicators of positive development in the explanation of anxiety symptoms in young people
Autor Karla Matešić
Mentor Miranda Novak (mentor)
Član povjerenstva Miranda Novak (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Martina Ferić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Josipa Mihić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-07-02, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Cilj ovog diplomskog rada je ispitati povezanost 5C modela pozitivnog razvoja mladih i njihovih komponenata (samosvijesti, kompetencije, karaktera, povezanosti s drugima i brižnosti) sa simptomima anksioznosti kod adolescenata u Hrvatskoj. Uz navedeno, ispitane su i spolne razlike u iskazivanju anksioznih simptoma kao i spolne razlike u povezanosti iskazanih anskioznih simptoma i čimbenika 5C modela pozitivnog razvoja.
Istraživanje je provedeno u sklopu većeg znanstvenog projekta „Testiranje 5c modela pozitivnog razvoja mladih: tradicionalno i digitalno mobilno mjerenje“ (P.R.O.T.E.C.T.), čiji je nositelj Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet u Zagrebu, a u ovom radu korišten je uzorak od 312 sudionika.
Simptomi anksioznosti ispitani su pomoću subskale anksioznosti iz Skale depresivnosti, anksioznosti i stresa-21 (engl. Depression, Anxiety and Stress Scale-21: DASS-21; Lovibond, Lovibond, 1995). Za ispitivanje pozitivnih razvojnih karakteristika mladih korištena je Kratka verzija “Upitnika pozitivnog razvoja mladih” (eng. Positive Youth Development Questionnaire – short form, PYD-SF; Geldhof I sur., 2014).
Dobiveni rezultati ukazuju na to da 61.5% adolescenata ne izražava simptome anksioznosti, ali i da 38.5% ispitanih adolescenata iskazuje određenu anksioznu simptomatologiju. Utvrđena je statistički značajna razlika u razini iskazanih simptoma anksioznosti između mladića i djevojaka pri čemu je veća zastupljenost anksioznih simptoma prisutna kod djevojaka. Nadalje, utvrđeno je da postoji statistički značajna negativna povezanost između indikatora pozitivnog razvoja mladih (kompetencija, samosvijest, brižnost) i simptoma anksioznosti, odnosno da adolescenti koji imaju više razvijene navedene karakteristike pozitivnog razvoja iskazuju manje simptoma anksioznosti. Međutim, značajna razina povezanosti nije utvrđena za karakteristike karaktera i brižnosti. Spolne razlike u razini povezanosti karakteristika pozitivnog razvoja sa simptomima anksioznosti ukazuju na to da kod mladića svi indikatori pozitivnog razvoja mladih statistički značajno negativno koreliraju sa simptomima anksioznosti, dok je kod djevojaka utvrđena statistički značajna povezanost samo između karakteristike samosvijesti i povezanosti. Pozitivna, ali ne statistički značajna korelacija utvrđena je između brižnosti i simptoma anksioznosti kod djevojaka.
Sažetak (engleski) The aim of this thesis is to examine the connection between the 5C model of positive youth development and its components (confidence, competence, character, connection and caring) and anxiety symptoms in adolescents in Croatia. In addition, gender differences in the expression of anxiety symptoms were also examined, as well as gender differences in the connection between the expressed anxiety symptoms and the factors of the 5C model of positive development.
The research was conducted as part of the larger scientific project "Testing the 5c model of positive youth development: traditional and digital mobile measurement" (P.R.O.T.E.C.T.), which is carried out by the Faculty of Education and Rehabilitation in Zagreb, and in this work a sample of 312 participants was used.
Anxiety symptoms were examined using the anxiety subscale from the Depression, Anxiety and Stress Scale-21 (Depression, Anxiety and Stress Scale-21: DASS-21; Lovibond, Lovibond, 1995). The short version of the "Positive Youth Development Questionnaire" (PYD-SF; Geldhof I et al., 2014) was used to examine the positive development characteristics of young people.
The obtained results indicate that 61.5% of adolescents do not express symptoms of anxiety, but also that 38.5% of the examined adolescents show certain anxiety symptoms. A statistically significant difference in the level of expressed anxiety symptoms was found between boys and girls, with a higher prevalence of anxiety symptoms in girls. Furthermore, it was determined that there is a statistically significant negative correlation between indicators of positive development of young people (competence, confidence, caring) and symptoms of anxiety, that is, adolescents who have more developed characteristics of positive development show fewer symptoms of anxiety. However, a significant level of association was not found for character and caring. Gender differences in the level of connection between the characteristics of positive development and symptoms of anxiety indicate that in boys all indicators of positive development are statistically significantly negatively correlated with symptoms of anxiety, while in girls a statistically significant connection was found only between the characteristic of confidence and connection. A positive but not statistically significant correlation was found between caring and anxiety symptoms in girls.
Ključne riječi
mentalno zdravlje
adolescencija
anksioznost
pozitivan razvoj
5C model pozitivnog razvoja
Ključne riječi (engleski)
mental health
adolescence
anxiety
positive development
5C model of positive development
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:586462
Studijski program Naziv: Socijalna pedagogija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar/magistra socijalne pedagogije (univ. mag. paed. soc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-07-16 06:57:08