Naslov Pamćenje i prepoznavanje lica kod djece s dijagnozom poremećaja iz spektra autizma
Naslov (engleski) Face memory and face recognition of children with autism spectrum disorder
Autor Marija Magdalena Budimir
Mentor Sanja Šimleša (mentor)
Član povjerenstva Sanja Šimleša (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Maja Cepanec (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ana-Marija Bohaček (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-09, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Poremećaj iz spektra autizma (PSA) neurorazvojni je poremećaj čija su osnovna obilježja trajna odstupanja u socijalnoj komunikaciji i interakciji te postojanje ponavljajućih i ograničenih obrazaca ponašanja, aktivnosti i interesa (DSM-5). Prema MKB-11, poremećaj iz spektra autizma klasificira se kao jedinstveni neurorazvojni poremećaj. Različita istraživanja pokazuju kako osobe s autizmom pokazuju teškoće u prepoznavanju lica (Dawson i sur., 2002) te smanjeno obraćaju pažnju na lica (Osterling i Dawson, 1994; Osterling, Dawson i Munson, 2002). Poremećaj iz spektra autizma bilježi značajan porast prevalencije širom svijeta, premda razlozi takvog porasta nisu u potpunosti jasni. No, brojna istraživanja pokazuju kako su uzrok ovakvih promjena značajne promjene u dijagnostičkim kriterijima, kao i promjene u broju dijagnostičkih kategorija, u kvalitativnim kriterijima te u učestalijim dijagnostičkim zamjenama. S obzirom na to da je, iz razvojne perspektive, lice važan socijalni podražaj te ujedno i jedan od najprisutnijih podražaja koji olakšava djetetovo funkcioniranje u njegovom socijalnom okruženju, važno je utvrditi koji metakognitivni procesi stoje iza percepcije i pamćenja lica te jesu li ti procesi atipični kod djece s dijagnozom poremećaja iz spektra autizma. Cilj ovog istraživačkog rada bio je utvrditi postoji li razlika u sposobnostima pamćenja i prepoznavanja lica kod djece s dijagnosticiranim poremećajem iz spektra autizma koja imaju prosječne ili iznadprosječne kognitivne sposobnosti, kronološke dobi od pet do devet godina. U istraživanju je sudjelovalo 28 sudionika, 13 djece sa PSA-om i njihovi roditelji i 15 djece tipičnog razvoja i njihovi roditelji. Teškoće vještina pamćenja ispitane su testom CMFT, teškoće percepcije ispitane su OFMT testom, a procjena perceptivnih sposobnosti djeteta ispitana je upitnikom PI-20-djeca i PI-20-roditelji. Rezultati pokazuju da djeca sa PSA-om postižu niže rezultate na vještinama pamćenja i prepoznavanja lica. Ustanovljeno je kako ne postoji razlika u procjeni perceptivnih sposobnosti djeteta od strane roditelja i djeteta. Dobiveni rezultati ukazali su na smanjene vještine pamćenja i prepoznavanja lica kod djece sa PSA-om u odnosu na djecu tipičnog razvoja koja su iste kronološke dobi. Ovaj diplomski rad pruža doprinos
hrvatskim i stranim istraživanjima koja se bave procjenom vještina prepoznavanja i pamćenja lica kod osoba s poremećajem iz spektra autizma. Nadalje, rad iziskuje potrebu za budućim istraživanjima s ciljem boljeg razumijevanja na kojim elementima i sastavnicama navedenih vještina osobe sa PSA-om postižu niže rezultate. Dobiveni rezultati ovim istraživanjem pružaju naputke za rad s djecom sa PSA-om u vidu terapijskih postupaka, razumijevanja njihovih teškoća te u vidu obrazovanja.
Sažetak (engleski) Autism spectrum disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder whose basic features are permanent deviations in social communication and interaction and the existence of repetitive and limited patterns of behavior, activities and interests (DSM-5). According to ICD-11, autism spectrum disorder is classified as a unique neurodevelopmental disorder. Multiple studies show that people with autism show difficulties in recognizing faces (Dawson i sur., 2002) and pay less attention to facial features (Osterling i Dawson, 1994; Osterling i sur., 2002). Autism spectrum disorder is experiencing a significant increase worldwide, although the reasons for such an expansion are not entirely clear. However, numerous studies show that the cause of such changes are significant modifications in diagnostic criteria, as well as changes in the number of diagnostic categories, in qualitative criteria, and in more frequent diagnostic substitutions. Considering that, from a developmental perspective, the face is an important social stimulus and at the same time one of the most present stimuli that facilitates the child's functioning in his social environment, it is important to determine which metacognitive processes are behind the perception and memory of faces and whether these processes are
atypical in children diagnosed with autism spectrum disorders. The aim of this research work was to determine whether there is a difference in memory and face recognition abilities in children diagnosed with an autism spectrum disorder who have average or above average cognitive abilities, chronological age from five to nine years. 28 participants took part in the research, 13 children with PSA, their parents and 15 people with typical development and their parents. Memory skills difficulties were determined by the CMFT test, perception difficulties were examined by the OFMT test, and the assessment of the child's perceptive abilities was examined by the PI-20-children, PI-20-parents questionnaire. The obtained results indicated reduced memory and face recognition skills in children with PSA compared to children with typical development who are of the same chronological age. This graduate thesis provides a contribution to Croatian and foreign research dealing with the assessment of face recognition and memory skills in people with autism spectrum disorders. Furthermore, the work calls for the need for future research with the aim of better understanding on which elements and components of the mentioned skills people with PSA achieve lower results. The results of this research provide guidelines for working with children with PSA in the form of therapeutic procedures, understanding their difficulties and in the form of education.
Ključne riječi
poremećaj iz spektra autizma
pamćenje lica
prepoznavanje lica
perceptivne sposobnosti
Ključne riječi (engleski)
Autism Spectrum Disorder
face memory
face perception
perceptive abilities
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:531950
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar/magistra logopedije (univ. mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-10-14 07:35:09