Naslov Stavovi odgojitelja i nastavnika prema mucanju
Naslov (engleski) Attitudes of educators and teachers towards stuttering
Autor Petra Crvelin
Mentor Ana Leko Krhen (mentor)
Član povjerenstva Ana Leko Krhen (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Bonetti (član povjerenstva)
Član povjerenstva Iva Hrastinski (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-18, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Mucanje je složen poremećaj tečnosti govora kojeg često prate negativni stavovi. Istraživanje stavova odgojitelja i nastavnika prema mucanju provedeno je s ciljem da se dobije uvid u stavove ispitanika koji su u svakodnevnom kontaktu s mladim osobama koje mucaju. Cilj ovog rada je procijeniti stavove odgojitelja i nastavnika koji rade u različitim razinama obrazovanja (osnovnoškolski nastavnici, srednjoškolski nastavnici i sveučilišni profesori) prema mucanju te ispitati povezanost tih stavova sa znanjem o mucanju te osobnim iskustvom s mucanjem.
Ciljna skupina istraživanja su osobe zaposlene u sustavu obrazovanja u Republici Hrvatskoj koje rade kao odgojitelji i nastavnici. Uzorak je prikupljen metodom snježne grude, slanjem anketnog upitnika uskom krugu ljudi koji su širili uzorak na druge ispitanike. Istraživanje je provedeno na uzorku od 107 ispitanika. Za testiranje statističke povezanosti između varijabli korištena je neparametrijska statistika, odnosno Hi-kvadrat test, na razini značajnosti od 5%.
Istraživanje je potvrdilo jednu postavljenu hipotezu, dok se ostale potvrđuju djelomično. Hipoteza koja glasi da ispitanici imaju pozitivnije stavove prema djeci koja mucaju nego prema odraslim osobama koje mucaju nije u potpunosti prihvaćena jer je utvrđeno da postoje razlike u nekim stavovima, no ne i da postoje pozitivniji stavovi prema djeci nego prema odraslim osobama koje mucaju. Hipoteza da odgojitelji i nastavnici koji su obrazovanje stekli u području društvenih i medicinskih znanosti imaju pozitivnije stavove o mucanju je dijelom potvrđena. Hipoteza koja ispituje pokazuju li nastavnici i odgojitelji koji imaju znanje o mucanju pozitivnije stavove o mucanju također je djelomično potvrđena. Dokazano je postojanje statistički značajne razlike između različitih skupina ispitanika u stavovima o osobama koje mucaju, no ne i u ostalim stavovima. Hipoteza da odgojitelji i nastavnici koji imaju osobno iskustvo s mucanjem imaju pozitivnije stavove o mucanju je potvrđena.
Sveukupni je zaključak da ispitanici razumiju da mucanje predstavlja izazov, ali ne i nepremostivu prepreku za učenike i studente s ovim govornim poremećajem. Uz adekvatnu podršku, strpljenje i individualni rad s djecom, učenicima i studentima koji mucaju moguće im je osigurati kvalitetnije školovanje i kvalitetniji život. Posebno se naglašava potreba za boljom edukacijom odgojitelja i nastavnika o poremećaju mucanja.
Sažetak (engleski) Stuttering is a complex disorder of speech fluency that is often accompanied by negative attitudes. The research on the attitudes of educators and teachers towards stuttering was conducted with the aim of gaining insight into the attitudes of respondents who are in daily contact with young people who stutter. The aim of this paper is to assess the attitudes of educators and teachers working at different levels of education (primary school teachers, high school teachers and university professors) towards stuttering and examine the connection between these attitudes and knowledge about stuttering and personal experience with stuttering.
The target group of the research is persons employed in the education system in the Republic of Croatia who work as educators and teachers. The sample was collected using the snowball method, by sending a questionnaire to a narrow circle of people who spread the sample to other respondents. The research was conducted on a sample of 107 respondents. Non-parametric statistics, or Chi-square test, at a significance level of 5% were used to test the statistical association between variables.
The research confirmed one hypothesis, while the others are partially confirmed. The hypothesis that respondents have more positive attitudes towards children who stutter than towards adults who stutter was not fully accepted because it was found that there are differences in some attitudes, but not that there are more positive attitudes towards children than towards adults who stutter. The hypothesis that educators and teachers who have received education in the field of social and medical sciences have more positive attitudes about stuttering was partially confirmed. The hypothesis examining whether teachers and educators who have knowledge about stuttering show more positive attitudes about stuttering was also partially confirmed. The existence of a statistically significant difference between different groups of respondents in their attitudes about people who stutter was proven, but not in other attitudes. The hypothesis that educators and teachers who have personal experience with stuttering have more positive attitudes about stuttering was confirmed.
The overall conclusion is that the respondents understand that stuttering is a challenge, but not an insurmountable obstacle for pupils and students with this speech disorder. With adequate support, patience and individual work with children, pupils and students who stutter, it is possible to provide them with a better education and a better life. The need for better education of educators and teachers about stuttering disorder is particularly emphasized.
Ključne riječi
Mucanje
Stavovi
Nastavnici i odgojitelji
Ključne riječi (engleski)
Stuttering
Attitudes
Teachers and educators
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:465431
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar/magistra logopedije (univ. mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup svim korisnicima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja RH
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-10-18 07:15:49