Naslov Perspektiva predškolske djece o ljutnji i načinima regulacije ljutnje
Naslov (engleski) Perspective of the preschool children on anger and anger regulation
Autor Stela Lujnić
Mentor Josipa Mihić (mentor)
Mentor Miranda Novak (komentor)
Član povjerenstva Josipa Mihić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Miranda Novak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Matea Belošević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-23, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Predškolska dob je posebno značajno razvojno razdoblje kod djece koje je obilježeno usvajanjem razumijevanja i regulacije emocija. Ti su procesi ključni aspekti daljnjeg razvoja djece koji mogu imati ulogu u razvoju eksternaliziranih i internaliziranih problema u ponašanju kod djece. Kako bi se ljutnja kod djece predškolske dobi pobliže istražila, cilj ovog rada bio je ispitati kako djeca predškolske dobi razumiju, prepoznaju i doživljavaju ljutnju, koje situacije izazivaju ljutnju kod djece predškolske dobi te na koji način i uz čiju pomoć djeca predškolske dobi reguliraju ljutnju. U tu svrhu, provedeno je kvalitativno istraživanje u jednom dječjem vrtiću grada Zagreba. Podaci su prikupljeni metodom fokus grupe, a u fokus grupi je sudjelovalo 13 sudionika prosječne dobi 6 i pol godina među kojima je bilo 6 djevojčica i 7 dječaka. Transkribirani podaci obrađeni su kvalitativnom analizom. Dobiveni rezultati upućuju na dobro razumijevanje i znanje djece predškolske dobi o prepoznavanju ljutnje kod drugih osoba, ali na lošije prepoznavanje vlastite ljutnje. Osim toga, podaci govore o vršnjačkoj igri kao najvećem izvoru ljutnje, ali također se spominju i obiteljske svađe i osjećaj manjka pažnje u obitelji, ali i u predškolskoj ustanovi. Vezano uz regulaciju, djeca upućuju na primjenu i adekvatnih, ali i neadekvatnih strategija regulacije ljutnje te navode primarno obitelj i vrijeme provedeno s članovima obitelji kao čimbenik podrške u razvoju vještine regulacije ljutnje. Istraživanjem su otkriveni i potencijalni rizici kao što su neposvećenost djece prepoznavanju tuđe ljutnje, jaz između znanja o regulaciji ljutnje i njenoj primjeni, učestalost primjene neadekvatnih strategija regulacije ljutnje, osjećaj zapostavljenosti djece predškolske dobi od strane obitelji i odgajatelja, kao i percipirani nedostatan utjecaj odgajatelja na razvoj vještina regulacije ljutnje. Navedeni problemi mogu predstavljati čimbenike rizika za razvoj problema regulacije ljutnje te kasnijih problema u ponašanju. Iz tog razloga ih je potrebno dodatno istražiti i uzeti u obzir pri kreiranju programa razvoja socijalno-emocionalnih kompetencija za djecu predškolske dobi.
Sažetak (engleski) Preschool age is a particularly significant developmental period in children, marked by learning to understand and regulate emotions. These processes are crucial aspects of further child development that can play a role in the development of externalized and internalized behavioral problems in children. In order to explore preschool children's anger more closely, the aim of this study was to examine how preschool children understand, recognize and experience anger, which situations cause anger in preschool children, as well as how and with whose help preschool children regulate anger. For this purpose, a qualitative study was conducted at one kindergarten in Zagreb. Data were collected using the focus group method, involving 13 participants average age 6 and a half years of which 6 were girls and 7 were boys. Transcribed data were analyzed using qualitative analyses. The obtained results point to a good understanding and knowledge of preschool children about recognizing anger in other people, but to a poorer recognition of their own anger. In addition, the data speak of peer play as the biggest source of anger, but also family fights and the feeling of lack of attention in the family and also in the preschool institution. In relation to anger regulation, children point to the application of both adequate and inadequate anger regulation strategies and mention primarily family and time spent with family members as a support factor in the development of anger regulation skills. The research revealed potential problems such as children's lack of commitment to recognizing other people's anger, the gap between knowledge about anger regulation and its application, the frequency of application of inadequate anger regulation strategies, the feeling of neglect of preschool children by their families and educators and insufficient influence of educators on the development of anger regulation skills. The mentioned problems are risk factors for the development of anger regulation problems and later on the development of behavior problems. For that reason they need to be further investigated and taken into account when creating programs for the development of social-emotional competencies for preschool children.
Ključne riječi
predškolska dob
djeca
ljutnja
regulacija ljutnje
kvalitativno istraživanje
Ključne riječi (engleski)
preschool age
children
anger
anger regulation
qualitative research
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:500083
Studijski program Naziv: Socijalna pedagogija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar/magistra socijalne pedagogije (univ. mag. paed. soc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-10-23 10:35:31