Naslov Utjecaj dvojezičnosti na kogniciju
Naslov (engleski) Bilingualism effects on cognition
Autor Ena Paus
Mentor Marijan Palmović (mentor)
Član povjerenstva Marijan Palmović (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sanja Šimleša (član povjerenstva)
Član povjerenstva Gordana Hržica (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Utjecaj dvojezičnosti na kogniciju tema je koja se sve češće istražuje i proučava. Cilj je ovog rada dati pregled spoznaja dobivenih iz različitih istraživanja tijekom prošlosti, ali i pregled spoznaja najnovijih istraživanja kako bi se sveukupni rezultati mogli implementirati u praksu. Pregledano je 514 članaka primjenom PRISMA protokola, a odabrano je 111 radova na temelju isključujućih i uključujućih kriterija, odnosno 154 rada zajedno s izvornom literaturom. Rezultati su pokazali da postoje podijeljena mišljenja u domeni izvršnih funkcija, pamćenja, pažnje, jezične obrade i demencije, odnosno kognitivnog pada kod starenja općenito. Istraživanja na temu Downovog sindroma, razvojnog jezičnog poremećaja i poremećaja iz spektra autizma upućuju na nepostojanje dodatnih jezičnih teškoća uzrokovanih dvojezičnošću. Dapače, kod djece s poremećajem iz spektra autizma uočen je pozitivan utjecaj dvojezičnosti. Dvojezična je prednost dokazana i u području teorije uma i afazija. Dakle, u većini pronađenih radova rezultati istraživanja upućuju na pozitivan utjecaj dvojezičnosti na kogniciju te nije pronađen štetan utjecaj dvojezičnosti, pa ni kod razvojnih poremećaja za koje se smatralo da nisu sposobni učiti/usvajati drugi jezik te da im on uzrokuje dodatne teškoće. No, svi se dobiveni rezultati, i oni za i oni protiv dvojezične prednosti, uvijek trebaju proučavati uz dozu kritičnosti. Potrebno je sve dobivene dokaze uzeti u obzir i primijeniti ih u praksi stručnjaka. Naime, svako dijete ima pravo na razvoj vlastitog jezičnog identiteta i kulture.
Sažetak (engleski) The impact that bilingualism has on cognition is a topic that has increasingly been researched and studied. The aim of this paper is to provide an overview of the knowledge obtained from various research in the past, as well as an overview of the knowledge of the latest researches so that the overall results can be implemented in practice. For the purpose of this paper 514 research papers were found and with the application of the PRISMA protocol based on exclusion criteria and inclusion criteria, selected for this study which included 111 papers, i.e. 154 along with the original literature. The results have shown that, when it comes to the executive functions, memory, attention, language processing and dementia, or cognitive decline that appears in the aging process in general, there are divided opinions. The research on the topic of Down syndrome, developmental language disorders and autism spectrum disorder indicates the absence of additional language difficulties caused by bilingualism. In fact, a positive influence of bilingualism has been observed in children with autism spectrum disorder. Bilingualism advantage has also been proven in the field of theory mind and aphasia. Therefore, the majority of papers used for this paper indicate a positive influence of bilingualism on cognition, and note no harmful impact or influence of bilingualism, even in the case of people suffering from developmental disorders for which it was/is considered that they are not capable of learning/acquiring a second language and that it may cause them additional difficulties. It is necessary that the results presented, both those that advocate the benefits of bilingualism, as well as those who oppose it, are studied with a dose of criticism. Lastly, it is necessary to consider all the obtained evidence and apply in the professional practice, as every child has the right to develop their own linguistic identity and culture.
Ključne riječi
dvojezičnost
kognicija
izvršne funkcije
pažnja
jezik
Ključne riječi (engleski)
bilingualism
cognition
executive functions
attention
language
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:100053
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar/magistra logopedije (univ. mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-10-28 13:03:26