Naslov Perspektiva roditelja kao doprinos konceptualizaciji kvalitete života obitelji i razvoju podrške zajednice u Hrvatskoj
Naslov (engleski) Perspectives of parents as a contribution to the conceptualization of family quality of life and community development in Croatia
Autor Natalija Lisak
Mentor Ljiljana Igrić (mentor)
Mentor Darja Zaviršek (komentor) strani drzavljanin: Nije dostupno
Član povjerenstva Daniela Bratković (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Lelia Kiš-Glavaš (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jelka Zorn (član povjerenstva) strani drzavljanin: Nije dostupno
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2013-12-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 376 - Obrazovanje posebnih skupina osoba. Specijalne škole
Sažetak Provedeno je istraživanje imalo za cilj doprinijeti konceptualizaciji temeljnih domena kvalitete života obitelji s djecom s teškoćama u razvoju u Republici Hrvatskoj i osvještavanju uloge društva u životnom iskustvu ovih obitelji, ukazati na razinu informiranosti obitelji o zajamčenim pravima i na inicijative koje obitelji imaju u ostvarivanju vlastitih prava te na očekivanja koje obitelji imaju od sustava potpore u društvu kroz prikazivanje značajnih događaja u životu ovih obitelji koji su oblikovali sam životni tijek, iskustva i očekivanja. Socijalni model invaliditeta važan je teoretski koncept ovog istraživanja iz razloga što je proizašao iz pokreta osoba s invaliditetom i podloga je za promjenu perspektive u promišljanju položaja osoba s invaliditetom i njihovih obitelji u društvu te odgovornosti društva za nastanak invaliditeta (Rioux & Carbert, 2003., Shakespeare & Watson, 2002., Bynoe, Oliver, Barnes, 1991). Socijalni model se oslanja na pristup ljudskih prava u području invaliditeta, koji je važan iz razloga postizanja socijalne pravde temeljem ljudskih prava, što je pak preduvjet za socijalnu inkluziju svih članova društva i u konačnici važan za razvoj zajednice koja poštuje i uvažava prava svakog čovjeka i implementira ih kroz sustave potpore (Wronka, 2008., Zaviršek, 2009).
U tom smislu ovim istraživanjem je predstavljen kontekst hrvatskog društva i njegov doprinos kvaliteti života obitelji s djecom s teškoćama u razvoju iz perspektive roditelja djece s intelektualnim teškoćama kroz biografski pristup i metodologiju životnih priča. Istraživanje se temelji na uvažavanju mišljenja i iskustava roditelja djece s teškoćama u razvoju vezano uz kvalitetu života njihovih obitelji, a s ciljem uvida u tijek života obitelji kako bi se otkrili značajni događaji, faktori koji su doprinijeli tim događajima i preporuke za razvoj podrške u zajednici kako bi kvaliteta života ovih obitelji bila bolja, a prava implementirana. Kroz kvalitativni metodološki pristup biografskih studija prikupile su se životne priče 9 obitelji s djecom s intelektualnim teškoćama u tri regionalna središta u Republici Hrvatskoj, a to su Zagreb, Osijek i Split. Znanstveni doprinos je u korištenju suvremenog koncepcijskog promišljanja položaja osoba s invaliditetom i njihovih obitelji u društvu koji govori o odgovornosti društva u stvaranju invaliditeta kroz fizičke, psihičke i socijalne prepreke. Ovaj suvremeni pristup uvažava pravo izjašnjavanja, zastupanja i uvažavanja osoba s invaliditetom i njihovih obitelji i time na pravi način daje smjernice za promjene i razvoj sustava podrške u zajednici u skladu sa svjetskim i europskim strategijama iz ovog područja.
Sažetak (engleski) The research aims to contribute to the conceptualization of basic domains of quality of life of families with children with disabilities and to address the role of society in life experience of this families, indicate the level of information families have about guaranteed rights, initiative that families have in ensuring their rights and their expectations for support system in society trough representation of main events in the life of these families that formed their life flow, experiences and expectations.
Social model of disability is important theoretical concept of this research because it was drawn from the movement of persons with disabilities and represents a foundation for perspective change when considering position that persons with disabilities and their families have in the society and considering responsibility of society in formation of disability (Rioux & Carbert, 2003., Shakespeare & Watson, 2002., Bynoe, Oliver, Barnes, 1991). Social model is based on the principle of human rights in the area of disability, which is important for achieving social justice on the basis of human rights which is also a prerequisite for social inclusion of all members of society and, finally, also important for the development of community that respects and accepts the rights of every person and implements them trough systems of support (Wronka, 2008., Zaviršek, 2009).
In that sense, in this research the context and contribution of Croatian society to the quality of life of families with children with disabilities is presented from the perspective of parents of children with intellectual disabilities through biographic approach and life story methodology.
Research is based on respecting opinions and experiences of parents of children with disabilities about the quality of life of their families in order to provide insight in the family life flow to discover main events, factors that contributed to them and to provide recommendations for the development of community to ensure the better quality of life and implementation of rights. Qualitative methodology was used to collect life stories of 9 families from three regional centres of Republic of Croatia, Zagreb, Osijek and Split. Scientific contribution of this research is using contemporary concept to reflect on position of persons with disabilities and their families in the society which considers society responsible for creating disability trough physical, psychical and social barriers. This contemporary approach respects the right to declaration, representation and respect of persons with disabilities and their families and thereby provides guidelines for change and development of support system in community according to world and European strategies for this area.
Ključne riječi
obitelji s djecom s intelektualnim teškoćama
koncept kvalitete života obitelji
životne priče
Ključne riječi (engleski)
families with children with intellectual disabilities
family quality of life
life stories
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:988202
Studijski program Naziv: Prevencijska znanost i studij invaliditeta Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje edukacijsko-rehabilitacijske znanosti (dr.sc.)
URL zapisa u katalogu http://library.foi.hr/m3/kd1.php?B=417&sqlx=10398&ser=&sqlid=417&sqlnivo=&css=&H=&U=lisak
Vrsta resursa Tekst
Opseg 305 str.
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-10-06 14:12:05