Naslov Morfosintaktička obilježja jezične proizvodnje djece s primarnim jezičnim teškoćama predškolske dobi
Naslov (engleski) Morphosyntactic features of language production of children with primary language imapirment
Autor Lucija Šarić
Mentor Jelena Kuvač Kraljević (mentor)
Član povjerenstva Diana Arapović (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Maja Cepanec (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Kuvač Kraljević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2017-06-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Primarne jezične teškoće (PJT) razvojni su jezični poremećaj kojeg primarno
obilježava narušeno jezično razumijevanje i proizvodnja. Manifestacije narušenog jezičnog
razvoja ovise o samom jeziku pa se intenziviraju istraživački radovi usmjereni opisivanju
kliničke slike PJT-a u različitim svjetskim jezicima kako bi se pospješila što ranija
identifikacija, dijagnostika i tretman poremećaja. Tako se ovaj rad usmjerio na obilježja
morfologije i sintakse u jezičnoj proizvodnji djece s PJT-om govornika hrvatskog jezika
predškolske dobi jer su iste sastavnice često opisivane kao najranjivije. Jezično i metajezično
znanje navedenih sastavnica ispitani su zadacima hrvatske verzije Nove Reynell razvojne
jezične ljestvice koja je u postupku standardizacije. Jezično znanje ispitano je s tri zadatka
jednostavnih sintaktičkih struktura (glagolska morfologija i dva zadatka slaganja) te s tri
zadatka složenih sintaktičkih struktura (pitanja, odnosne rečenice i rečenice s nekanonskim
redoslijedom riječi). Metajezično znanje ispitano je zadatkom procjene gramatičnosti. Uzorak
ispitanika uključivao je dvije skupine, 28 djece s PJT-om i 28 djece urednog jezičnog razvoja,
koje su dodatno podijeljene na dvije dobne skupine, mlađe (KD 4,01-5,06) i starije (KD 5,07-
7,09) pa su naposlijetku rezultati kvantitativno i kvalitativno analizirani s obzirom na četiri
skupine ispitanika (mlađi ispitanici s PJT-om, mlađi ispitanici urednog jezičnog razvoja,
stariji ispitanici s PJT-om, stariji ispitanici urednog jezičnog razvoja). Međugrupna analiza
rezultata je pokazala da obje dobne skupine djece s PJT-om postižu značajno niže rezultate u
odnosu na vršnjake urednog jezičnog razvoja na većini zadataka, odnosno jedino na zadatku
glagolske morfologije nisu pronađene značajne razlike između starije djece s PJT-om i starije
djece urednog jezičnog razvoja. Analiza unutargrupnih postignuća je pokazala da jezični
razvoj djece s PJT-om slijedi putanju onog djece urednog jezičnog razvoja s obzirom na
ovladavanje jednostavnim i složenim sintaktičkim strukturama. Također, zadatak pitanja su
svi ispitanici rješavali uspješnije u odnosu na druga dva zadatka složenih sintaktičkih
struktura, a jednako uspješno kao zadatke jednostavnih sintaktičkih struktura pa se otvara
pitanje je li se taj zadatak u ovom istraživanju trebao kategorizirati kao zadatak jednostavne
sintaktičke složenosti.
Sažetak (engleski) Primary language impairment (PLI) is developmental language disorder characterized by
deviant processes of language comprehension and language production in children.
Manifestations of disordered language acquistion depend on the characteristics of language
itself so recently the researchers have focused on describing the clinical presentation of PLI in
different languages in order to improve the processes of early identification, diagnosis and
treatment of the disorder. This research has focused on describing morphosyntactic features of
language production in speakers of Croatian with PLI at preschool age because it is oftenly
highlighted that morphosyntax is a hallmark of PLI. In this research language and
metalinguistic knowledge of morphosyntax in children with PLI have been assessed using
tasks from croatian version of The New Reynell Developmental Language Scales which are
currently in the process of standardization. Language knowledge has been assessed using
three simple syntax tasks (verb morphology and two tasks of agreement) and three complex
syntax tasks (wh-questions, relative clauses, non-canonical sentences). Metalinguistics
knowledge has been assesed using the grammaticality judgment task. Research sample
included two groupes of participants, 28 children with PLI and 28 typically developing
children. These two groups were further divided into two groups depending on the
chronological age range of the participants (younger, CA 4;01-5;06, and older, CA 5;06-
7;09), so finally there were four groups of participants: younger children with PLI, younger
typically developing children, older children with PLI and older typically developing children.
Between-group comparison revealed that both younger and older children with PLI achieve
significantly lower results in comparison with their chronological age-matched typically
developing children on most of the variables included in the research. Specifically, the
significant difference was nout found only between older children with PLI and older
typically developing children on the verb mophology task. Within-group comparison revealed
that, despite the overall lower achievement of children with PLI, these children and typically
developing children follow the same trajectory in acquistion of simple and complex syntax
structures. Also, it revealed that wh-questions, which are categorizied as complex structures,
were less challenging for all participants than the other complex structures and moreover,
equally demanding as simple structures. So, the question is would it be more appropriate to
place wh-questions in the category of simple structures in this research.
Ključne riječi
primarne jezične teškoće
jezična proizvodnja
morfosintaktička obilježja
Ključne riječi (engleski)
primary language impairment
language production
morphosyntactic features
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:163825
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra logopedije (mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-03-19 12:58:58