Naslov Predvještine čitanja kod djece s poremećajima iz spektra autizma - fonološke vještine
Naslov (engleski) Prereading Skills in Children with Autism Spectrum Disorders - Phonological Skills
Autor Matija Čagalj
Mentor Jasmina Ivšac Pavliša (mentor)
Mentor Mirjana Lenček (mentor)
Član povjerenstva Jasmina Ivšac Pavliša (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sanja Šimleša (član povjerenstva)
Član povjerenstva Mirjana Lenček (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2017-07-06, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Aspergerov sindrom (AS) i visokofunkcionirajući autizam (VFA) karakteriziraju odstupanja u socijalnim interakcijama i socijalnoj komunikaciji te prisustvo ograničenih interesa, ali njihove kognitivne i jezične sposobnosti ostaju očuvane. Upravo kognitivne i jezične sposobnosti čine preduvjete za razvoj pismenosti. Nadalje, kao najbitniji pretkazatelji ovladavanja čitanjem i pisanjem često se ističu fonološka svjesnost, poznavanje slova i rječničko znanje. Brojni autori navode kako su vještine fonološke obrade i imenovanja slova prosječne kod djece s AS-om i VFA-om, što ukazuje na dobar potencijal za postizanje akademskg uspjeha. Unatoč tome istraživanja ovih predvještina čitanja i pisanja su u ovoj populaciji nedostatna. Stoga je cilj ovog istraživanja bio prikazati obilježja predčitačkih fonoloških vještina te vizuoperceptivnih i grafomotoričkih vještina kod djece s AS-om i VFA-om te ih usporediti s djecom urednog razvoja. Uzorak je činilo 10 djece s AS-om i VFA-om te 10 djece urednog razvoja dobi od 5 do 7 godina. Predčitačke fonološke vještine su ispitane na zadacima fonološke i fonemske svjesnosti, imenovanja slova, prepoznavanja i pisanja vlastitog imena te prepoznavanja logotipova. Vizuoperceptivne i grafomotoričke vještine su ispitane zadacima vizualnog raspoznavanja i precrtavanja. Sukladno pretpostavkama i stranim istraživanjima, rezultati su pokazali kako djeca s AS-om i VFA-om imaju prosječne vještine fonološke i fonemske svjesnosti, kao i vještine prepoznavanja i imenovanja slova te vještina koje tome prethode. Također, utvrđeno je kako je tijek razvoja ovih vještina isti kao i kod djece urednog razvoja, no prisutne su individualne razlike u ovladanosti pojedinim predvještinama. Suprotno pretpostavci i stranim istraživanjima, nije utvrđena statistički značajna povezanost receptivnog rječnika i vještina fonološke svjesnosti. Iznenađujuće, djeca s AS-om i VFA-om su pokazala dobre vještine vizualne percepcije, suprotno rezultatima stranih istraživanja. No statistički značajne razlike su utvrđene na zadacima složenog precrtavanja, što potvrđuje navode strane literature kako djeca s AS-om i VFA-om pokazuju lošije grafomotoričke vještine. Zaključno, djeca s AS-om i VFA-om pokazuju prosječne predčitačke fonološke vještine, što ukazuje na pozitivne mogućnosti postizanja akademskog i profesionalnog uspjeha.
Sažetak (engleski) Asperger's syndrome (AS) and highfunctioning autism (HFA) are characterized by social interactions and social communication deficits and atypical patterns of interests, but their cognitive and linguistic abilities remain preserved. Cognitive and linguistic abilities are considered as literacy development prerequisites. Furthermore, phonological awareness, letter namig and vocabulary knowledge are often emphasized as main predictors for reading success. Numerous researchers report about relatively preserved phonological processing and letter naming skills in children with AS and HFA, which indicates their good potential for achieving academic success. Despite these facts, these prereading skills in this population are insufficiently investigated. Therefore, the aim of this research was to describe the characteristics of phonological prereading skills and visual perceptual and graphomotor skills in children with AS and HFA. Also, the aim of this research was to compare prereading skills in children with AS and HFA and their typically developing peers. The sample consisted of 10 children with AS and HFA and 10 typically developing children aged 5-7 years. Children's phonological prereading skills were assessed on phonological and phonemic awareness tasks, letter naming, recognizing and writing names and identifying logos tasks. Visual perceptual and graphomotor skills were assessed by visual recognition and tracing tasks. In accordance with the expectation and other researches, children with AS and HFA showed average phonological prereading skills, as well as typically developing children. It has also been found that the course of development of these skills is the same as in typically developing children, but children with AS and HFA show some individual differences in developing particular skills. Contrary to expectation and other researches results, there was no significant correlation between receptive vocabulary and phonological awareness skills. Surprisingly, children with AS and HFA showed good visual perceptual skills, contrary to other research results. However, statistically significant differences between groups were found on complex tracing task, what confirmed the expectation and other researches that report about poorer graphomotor skills in children with AS and HFA. In conclusion, children with AS and HFA show average phonological prereading skills, which indicates positive opportunities for achieving academic and professional success.
Ključne riječi
Aspergerov sindrom
visokofunkcionirajući autizam
predvještine čitanja
fonološke vještine
vizuoperceptivne vještine
grafomotoričke vještine
Ključne riječi (engleski)
Asperger's syndrome
highfunctioning autism
prereading skills
phonological skills
visual perceptual skills
graphomotor skills
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:276074
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra logopedije (mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-04-30 07:09:06