Naslov Utjecaj primjene mindfulness tehnika na tretman osoba s poremećajem hranjenja
Naslov (engleski) The influence of mindfulness techniques application on eating disorder treatment
Autor Ivana Kurtov
Mentor Josipa Mihić (mentor)
Član povjerenstva Josipa Mihić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Miranda Novak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Jeđud Borić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2017-09-25, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Ovim radom sažimaju se dvije podjednako važne teme. Rad je usmjeren na poremećaje hranjenja i mindfulness tehnike kao pristup liječenja navedenog problema. Cilj istraživanja je bio ispitati učinkovitost mindfulness tehnika na liječenje poremećaja hranjenja i kvalitetu implementacije novokreiranog programa. Program utemeljen na mindfulness intervencijama proveden je u Centru BEA, a evaluacija učinka provodila se u tri ciklusa programa, od kojih je svaki trajao 10 tjedana. Korištena je metoda mješovitih pristupa. Upitnicima se ispitivala učinkovitost prije provođenja programa i 10 tjedana poslije, a metodom fokus grupe ispitivala se kvaliteta implementacije programa te percepcija sudionika o utjecaju koji je program imao na njih. U istraživanju su sudjelovale 23 polaznice programa koje su iskazivale, sljedeće poremećaje hranjenja: kompulzivno prejedanje, bulimiju nervozu i anoreksiju nervozu. Rezultati obrade kvantitativnih podataka govore o statistički značajnoj razlici na 8 od 10 ispitivanih konstrukata. Time je djelomično potvrđena prva hipoteza istraživanja, ona koja se odnosila na učinkovitost programa tretmana baziranog na mindfulness tehnikama. Rezultati su pokazali kako je program pozitivno utjecao na razinu samopoštovanja, smanjenje nezadovoljstva tjelesnim izgledom, povećanje izražavanja i imenovanja emocija, povećanje regulacije i upravljanja emocija te vještinu opserviranja, opisivanja, neprocjenjivanja i nereaktivnosti. Druga hipoteza istraživanja odnosila se na ispitivanje utjecaja primijenjenih mindfulness tehnika na simptome poremećaja hranjenja. Ona je potvrđena jer su sudionice iskazale poželjan utjecaj mindfulness vještina promatranja, osvještavanja i prihvaćanja svojih osjećaja i misli, bez potrebe da se takvo iskustvo mijenja. Posljednje istraživačko pitanje odnosilo se na ispitivanje kvalitete implementacije programa. Percepcija sudionica pokazuje da je sveobuhvatnost, raznolikost mindfulness metoda i tehnika te bliski odnosi s drugim sudionicama pozitivno utjecala na povećanje motivacije sudionica u liječenju svojih problema. S druge strane, sudionice izražavaju potrebu za strukturiranom podrškom prakticiranju mindfulness tehnika i dužim trajanjem programa.
Sažetak (engleski) This thesis comprises of two equally important topics. The thesis deals with eating disorders and a mindfulness technique presented as an approach towards treating the mentioned problem. Goal of the research was to test the effectiveness of mindfulness techniques in treating eating disorders and to test the implementation quality of a newly created program. The program based on mindfulness interventions was conducted in “BEA Center”, while the evaluation of technique effectiveness was conducted in three program cycles, each lasting 10 weeks. Mixed approach method was used in the research. Questionnaires were used to test the effectiveness before the program and 10 weeks after it. Focus group method was used to test the program’s implementation quality and the participants’ perception of the influence of the program on themselves. Twenty-three female participants of the program were examined in the research and they had the following eating disorders: binge eating disorder,bulimia nervosa and anorexia nervosa.The results of quantitative data processing show statistically significant differences in 8 out of 10 examined constructs. This partially accepts the first hypothesis dealing with the effectiveness of a mindfulness-based treatment program. Results have shown that the program has positively influenced self-esteem levels, reduced dissatisfaction of physical appearance, increased expression and identification of emotions, enhanced regulation and management of emotions and observation, description, nonjudgement and non-reactivity to inner experience skills. The second hypothesis of the research involved examining the effects of applied mindfulness techniques to the symptoms of eating disorders. It is confirmed because the participants have shown a desirable influence of mindfulness observation, reflection and acceptance skills on their feelings and thoughts without the need for the experience to change towards their own personal problems tied to eating disorders. Last research question was directed towards examining the implementation quality of the program. It was found that the participants’ perception on the comprehensiveness, variety of mindfulness methods and techniques and close relationships with other participants positively influences the participants’ motivation to treat their problems. On the other hand, the participants expressed a need for designing a structured support for practicing mindfulness techniques and a longer duration of the program.
Ključne riječi
poremećaji hranjenja
mindfulness
tretman
svjesno jedenje
osvještavanje tijela i uma
evaluacija
Ključne riječi (engleski)
eating disorders
mindfulness
treatment
mindful eating
body and mind awareness
evaluation
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:276508
Studijski program Naziv: Socijalna pedagogija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra socijalne pedagogije (mag. paed. soc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-08-21 09:32:11