Naslov Mogućnosti poticanja jezične proizvodnje zasnovane na informacijsko-komunikacijskoj tehnologiji
Naslov (engleski) ICT Based Solutions for Encouraging Language Expression
Autor Ines Rodić
Mentor Jasmina Ivšac Pavliša (mentor)
Član povjerenstva Jasmina Ivšac Pavliša (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Bonetti (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Leko Krhen (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2018-09-17, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Usvajanje morfološkog sustava je složen i dugotrajan proces, pogotovo u morfološki bogatim jezicima kao što je hrvatski. Djetetovo postupno usvajanje morfoloških pravila vidljivo je u pogreškama koje čini tijekom tvorbe riječi. Te pogreške pokazatelj su napredovanja u uspostavljanju jezičnih pravila i pokazatelj jezične produktivnosti. Međutim, ne prate sva djeca jednak obrazac jezičnog razvoja. Tijekom jezičnog usvajanja, kod otprilike 5% do 8% djece javljaju se jezične teškoće. Kod djece s jezičnim teškoćama često su najveća odstupanja u području morfologije, što je vidljivo i u greškama pri korištenju gramatičkih morfema za oblikovanje množine. Informacijsko i komunikacijska tehnologija (ICT) predstavlja najprodorniju tehnologiju današnjice. Sve je veći broj zanimljivih rješenja za ovladavanje različitim jezičnim znanjima. S obzirom na manjak visokotehnoloških metoda koje potiču jezični razvoj na hrvatskom jeziku, nastala je ideja o kreiranju aplikacije kojom se potiče ovladavanje gramatičkim morfemima za imensku i glagolsku množinu. Kroz interdisciplinarnu suradnju Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta s Fakultetom elektrotehnike i računarstva osmišljena je i razvijena ICT-AAC aplikacija „Jezična gradilica“. „Jezična gradilica“ prva je aplikacija u okviru ICT-AAC projekta koja na atraktivan način potiče morfološki razvoj djece predškolske dobi. Cilj rada bio je ispitati ovladanost gramatičkim morfemima za imensku i glagolsku množinu kod djece tipičnog jezičnog razvoja (TJR) te njihove rezultate usporediti s rezultatima djece s jezičnim teškoćama (JT) koristeći novo razvijenu ICT-AAC aplikaciju „Jezična gradilica“. Također, cilj je bio ispitati interes za korištenje aplikacije te razinu njezine pristupačnosti. Uzorak ispitanika činio je 41 ispitanik između 5;00 i 6;01 godina. Ispitanici su podijeljeni u dvije skupine: 30-ero ispitanika tipičnog jezičnog razvoja i 11-ero ispitanika s jezičnim teškoćama. Rezultati ukazuju na visoku ovladanost gramatičkim morfemima za imensku i glagolsku množinu kod djece TJR-a predškolske dobi. Između skupina ispitanika TJR-a i skupine ispitanika s JT-om potvrđene su razlike u uspješnosti rješavanja zadataka imenske i glagolske množine. Najznačajnije razlike su u broju ponavljanja zvučnog zapisa odgovora. Interes za korištenje aplikacije te pristupačnost aplikacije pokazali su se vrlo visokim među ispitanicima. Uzevši u obzir dobivene rezultate, čini se da ICT-AAC aplikacija „Jezična gradilica“ može zamijeniti uvrježenije metode poticanja jezičnog znanja, poput zadataka na papiru. Osim što može pomoći logopedima i drugim stručnjacima unutar predškolskih ustanova, može se koristiti i u obiteljskom kontekstu. Aplikaciju je moguće besplatno preuzeti na tri različite platforme, što ju čini lako dostupnom širokom spektru korisnika.
Sažetak (engleski) Potential of encouraging language production based on information and communication technology Acquisition of morphology is a complex and long process, especially in morphologically rich languages like Croatian. The gradual acquisition of morphological rules in children can be seen through the mistakes done in word-formation. These mistakes can be used as an indicator of progress in establishing linguistic rules, as well as the language productivity. However, not all children follow the same pattern of language development. During the acquisition of language, in approximately 5%-8% of children, language impairment (LI) occurs. Children with language impairment most frequently have difficulties with morphology, which can be seen as mistakes made while using grammatical morphemes for pluralisation. Information and communication technology (ICT) is the most prominent technology of today. There is an increasing number of interesting solutions for mastering various language skills. Considering the lack of high-tech solutions which would aid language development in Croatian, the importance of creating an app that would encourage mastering grammatical morphemes for noun and verb plural is evident. The ICC-AAC app „Jezična gradilica“ was designed and developed through interdisciplinary collaboration of the Faculty of Education and Rehabilitation Sciences and the Faculty of Electrical Engineering and Computing. „Jezična gradilica“ is the first app in ICC-AAC project that supports morphological development of preschool children. The aim of this study was to investigate mastery of grammatical morphemes for noun and verb plural in children of typical language development (TLD) and to compare their results with results of the children with language impairment (LI) using newly developed ICT-AAC app „Jezična gradilica“. Likewise, the aim was to investigate the interest for using the app and the level of its accessibility. 41 participant, aged between 5;00 and 6;01 years, was included in this study. Participants were divided in two groups: 30 participants of typical language development and 11 participants with language impairment. Results have indicated high level of mastery of grammatical morphemes for noun and verb plural in TLD preschoolers. The success of TLD and LI children in solving noun and verb plural tasks differed significantly. Statistically, the most significant difference was the number of audio record repeats needed for solving the task. The participants have expressed high interest for using the app and have evaluated the app as highly accessible. Taking results into account, it seems that ICT-AAC app „Jezična gradilica“ can replace commonly used methods for encouraging the improvements of language skills, such as printed tasks. It can help speech and language pathologists and other specialists in preschool institutions, but it can also be used in family surroundings. The app can be downloaded for free from three different platforms which makes it available to a wide spectre of users.
Ključne riječi
ICT-AAC aplikacija „Jezična gradilica“
informacijsko i komunikacijska tehnologija
jezične teškoće
morfologija
imenska i glagolska množina
Ključne riječi (engleski)
ICT-AAC app „Jezična gradilica“
information and communication technology
language impairment
morphology
noun and verb plural
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:206070
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra logopedije (mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-11-07 09:47:45