Sažetak | Temeljni cilj ovog rada je stjecanje uvida u aktivnosti i učestalost kockanja muških učenika zadarskih srednjih škola, zastupljenost problema povezanih s kockanjem, kao i povezanost problematičnog kockanja i problematične uporabe interneta. Specifični ciljevi ovog rada su utvrditi učestalost sudjelovanja u različitim igrama na sreću i zastupljenost problema povezanih s kockanjem, te razlike u učestalosti kockanja i zastupljenosti problema povezanih s kockanjem s obzirom na razred i vrstu škole. Uz to, specifični cilj je bio istražiti postoje li razlike u izraženosti ovisnosti o internetu s obzirom na razinu problema povezanih s kockanjem.
Ovo istraživanje je sastavni dio istraživanja „Prevalencija kockanja i korištenje interneta kod mladih u Zadarskoj županiji“ Službe za mentalno zdravlje i prevenciju ovisnosti Zavoda za javno zdravstvo Zadar, čija je voditeljica Marija Pupić-Bakrać, dr. med. spec. epidemiologije, a provedeno je u travnju 2019. godine na uzorku od 411 muških učenika od prvog do završnog razreda različitih srednjoškolskih usmjerenja u Zadru. U istraživanju su korišteni provjereni instrumenti dobrih metrijskih obilježja, a radi se o sljedećim instrumentima: Upitnik o osnovnim sociodemografskim obilježija, Upitnik kockarskih aktivnosti (Ricijaš i sur., 2011), Kanadski upitnik kockanja adolescenata – CAGI (Tremblay, Stinchfield, Wiebe i Wynee, 2010), Test ovisnosti o internetu (eng. Internet Addiction Test – IAT, Young, 1998), te zasebna pitanja o nekim obilježjima sudjelovanja u igrama na sreću.
Rezultati istraživanja su pokazali da se 56,8% mladića barem jednom u životu kladilo, dok je njih 37,4% jednom u životu odigralo jednokratne srećke. Najučestalija kockarska aktivnost među muškim srednjoškolcima je sportsko klađenje, gdje je dobiveno da se njih 22,7% kladi redovito a 34,1% povremeno. Utvrđene su razlike u učestalosti kockanja na način da učenici viših razreda češće kockaju u od učenika nižih razreda, dok se učenici gimnazija učestalije kockaju od učenika iz strukovnih škola. Istraživanjem je utvrđeno da 9,4% učenika pripada skupini koju obilježava visoka ozbiljnost problema vezanih uz kockanje, 21,8% učenika pripada skupini s niskom do srednjom ozbiljnosti problema vezanih uz kockanje, dok 68,8% učenika pripada skupini koju obilježava nepostojanje problema vezanih uz kockanje. Učenici četvrtih i drugih razreda iskazuju najvišu razinu problema povezanih s kockanjem, dok učenici iz gimnazija iskazuju najvišu razinu zastupljenosti problema povezanih s kockanjem u odnosu na učenike strukovnih škola. Posljednje, istraživanje je pokazalo da postoje razlike u ovisnosti o internetu s obzirom na razinu problema povezanih s kockanjem na način da učenici koji imaju izraženije štetne psihosocijalne posljedice povezane s kockanjem u većoj mjeri manifestiraju i probleme povezane s prekomjernom uporabom interneta. |
Sažetak (engleski) | The aim of this study is to gain insight into gambling activites and gambling intensity among male high school students in Zadar, prevalence of gambling related problems as well as its correlation with internet addiction. Specific aims are to determine representation and frequency of participation in various games of chance and representation of problem gambling, possible differences in frequency of gambling and representation of problem gambling regarding age and type of school. Last specific aim is to explore possible differences in the intensity of internet addiction between adolescents with different levels of gambling-related problems.
This research is integral part of study „Prevalention of gambling and usage of internet of adolescents iz Zadar county“ conducted by Service for mental health and prevetion of addiction of Croatian Institute of Public Health, led by dr. Marija Pupić-Bakrać, and was conducted in April of 2019th on a sample of 411 male high school students from first to final grades from different high schools in Zadar. In this study, a validated set of instruments with good metric characteristics was used: Questionnaire on basic socio-demographic characteristics, Gambling activities questionnaire, Canadian adolescents gambling inventory (CAGI), Internet addiction test, and separate questions about some gambling characteristics.
The research results show that 56,8% of male students once participated in sports betting during their lifetime, and that 37,4% once played lottery tickets during lifetime. Most frequent gambling activity among male high school students is sports betting, where 22,7% of participants are betting regularly and 34,1% occasionally. The differences in frequency of gambling was found in the way that students of higher classes are gambling more often, and students from gymnasium school are gambling more often than students from vocational schools. The research showed that 9,4% of students belong to the group characterized by high severity of gambling related problems, 21,8% of students belong to the group with low to medium severity of gambling related problems, while 68,8% of students have no problems related to gambling. Students of fourth and second classes are showing highest level of problems related to gambling, while gymnasium students have higher level of problem gambling in comparison with students from vocational schools. Lastly, the results confirm that male students who have adverse psychosocial consequences related to gambling in greater measure manifest problems connected with excessive usage of internet. |