Naslov Utjecaj individualne socijalne mreže na jezični razvoj dvojezične djece
Naslov (engleski) Impact of individual social network on language development in bilingual children
Autor Helena Novačić
Mentor Gordana Hržica (mentor)
Član povjerenstva Gordana Hržica (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Kuvač Kraljević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Maja Cepanec (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2019-09-16, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Jezik se razvija u komunikaciji s različitim osobama u različitim situacijama. Osobe s kojima dijete komunicira na određenom jeziku čine njegovu socijalnu mrežu za taj jezik. Veze u socijalnim mrežama mogu biti slabe ili jake te rijetke ili guste. Osobe s kojima dijete komunicira često i intenzivno čine guste i snažne veze u socijalnoj mreži za pojedini jezik, a upravo te veze pokazale su se važnima za jezični razvoj. Istraživanja dvojezičnih zajednica pokazala su da se analizom socijalnih mreža može predvidjeti smjer jezičnog razvoja, no socijalne mreže i dalje su predmet istraživanja te se nastoji utvrditi koji dio (broj veza, vrsta veza) ima najveći utjecaj na jezični razvoj. Time se bavio i ovaj istraživački rad.
U istraživanje je uključeno 20 dvojezične djece iz Istre, od kojih je 15 dječaka i 5 djevojčica u dobi od 5;11 do 6;08 godina. Sva djeca usvajaju hrvatski i talijanski jezik te pohađaju talijanski dječji vrtić. Uzorak govornog jezika prikupljen je pomoću Višejezičnog instrumenta za ispitivanje pripovijedanja (MAIN- Multilingual Assessment Instrument for Narratives (Gagarina i sur., 2012 - hrvatska inačica; Gagarina i sur., 2015). Zvučne datoteke provedene su kroz CLAN program gdje su transkribirane i kodirane (MacWhiney, 2000).
Cilj rada bio je utvrditi je li dvojezični razvoj povezan sa strukturom socijalnih mreža (broj veza, vrsta veza) za pojedini jezik. Jezični razvoj procjenjivao se na temelju analize uzoraka govornog jezika, a koristilo se pet mjera: ukupan broj riječi, broj različitih riječi, omjer različnica i pojavnica, pomični omjer različnica i pojavnica te prosječna duljina iskaza.
Rezultati na mjeri sintaktičke složenosti te jedne mjere rječničke raznolikosti pokazali su bolju ovladanost hrvatskim jezikom u skupini. Suprotno očekivanjima, broj domena uporabe jezika nije se pokazao statistički značajno povezan s rezultatima na jezičnim mjerama, a time se otvorilo pitanje za buduća istraživanja o važnosti pojedine domene za jezični razvoj. Broj snažnih i gustih veza pokazao se statistički značajno povezan s rezultatima na jezičnim mjerama samo u talijanskom jeziku i to na mjeri omjer različnica i pojavnica, što ukazuje na važnost tih veza za razvoj vokabulara manjinskog jezika.
Sažetak (engleski) Language develops through the communication with different persons in different situations. The persons with whom the child communicates in particular language are the ones who create his social network for that language.Ties in social networks can be weak or strong and rare od dense. The persons with whom the child communicates frequently and intensly create dense and strong ties in social network for particular language, and this ties are proven to be important for language development. Studies of bilingual communities have shown that social network analysis can predict the direction of language development, but social networks are still the subject of research and efforts are being made to determine which part (number of ties, type of ties) has the greatest impact on language development. That was the theme of this research, too.
The study included 20 bilingual children from Istria, of whom 15 boys and 5 girls, aged 5;11 to 6;08 years. All the children are acquiring Croatian and Italian language and attend Italian kindergarten. The spoken language sample was collected using the Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN; Gagarina i sur., 2012- Croatian version; Gagarina i sur., 2015). Audio files were trancsribed and coded in CLAN (MacWhiney, 2000).
The aim of this research was to determine whether bilingual development is related to the structure of social network (number of ties, type of ties) for each language. Language development was assessed by the analysis of spoken language samples, using five measures: total number of words, number of different words, type-token ratio, moving average type-token ratio and mean length of utterance.
The results on the measure of syntactic complexity and on one measure of lexical diversity showed better language proficiency in Croatian within the group. Contrary to the expectations, the number of domains of language use did not prove to be statistically significantly correlated with scores on language measures in that particular language, and this raised a question for future research about the importance of each domain for language development. The number of strong and dense ties was found to be statistically significantly related to the scores on language measures in the Italian language only, in terms of the type-token ratio measure, indicating the importance of this ties for development of minority language vocabulary.
Ključne riječi
dvojezičnost
socijalne mreže
sintaktička složenost
rječnička raznolikost
Ključne riječi (engleski)
bilingualism
social networks
syntactic complexity
lexical diversity
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:428772
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra logopedije (mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-10-22 13:11:24