Naslov Pisanje slova kod učenika prvih razreda osnovne škole
Naslov (engleski) Initial writing in the first grade of elementary school
Autor Ivana Vuk
Mentor Mirjana Lenček (mentor)
Član povjerenstva Mirjana Lenček (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Leko Krhen (član povjerenstva)
Član povjerenstva Dora Knežević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2019-09-23, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Polaskom u prvi razred osnovne škole u Republici Hrvatskoj učenici uče čitati i pisati u okviru formalnog obrazovanja te je jedan od glavnih zadataka učitelja razredne nastave da učenici ovladaju čitanjem i pisanjem hrvatske latinice (Mendeš, 2009). Tijekom prvog razreda učenici svladavaju pisanje velikih i malih školskih formalnih i rukopisnih slova (Odluka, 2006), stoga se očekuje da po završetku prvog razreda učenici znaju pisati sve četiri inačice slova. Cilj ovog istraživanja je opisati usvojenost pisanja velikih školskih formalnih slova kod učenika prvih razreda osnovne škole na kraju školske godine i otkrivanje odstupanja koja se najčešće javljaju. U istraživanju je sudjelovalo 72 učenika prvih razreda dviju zagrebačkih osnovnih škola. Podaci su prikupljeni uz pomoć dva zadatka - imenovanje velikih i malih školskih formalnih slova i pisanje riječi po diktatu velikim školskim formalnim slovima. Kako bi se utvrdilo kakva je usvojenost pisanja slova kada su ona zadana kao početna slova u diktiranim riječima, primijenjeni su kriteriji iz trijažnog testa predČiP (Kuvač Kraljević i Lenček, 2012) te je istim kriterijima definirana uspješnost pisanja velikih školskih formalnih slova. Dobiveni rezultati govore kako su djeca najuspješnija na kriterijima „Detalj“ i „Izvedenost linija“, a najmanje uspješna su na kriterijima „Prostorno smještanje“ i „Zatvorenost“. Nadalje, ovim istraživanjem utvrđeno je da su učenicima najzahtjevnija slova koja se sastoje od kombinacije ravnih i zaobljenih linija. Rezultati istraživanja pokazuju da nema razlike u uspješnosti na ukupnom rezultatu s obzirom na spol, međutim detaljnijom analizom utvrđeno je da su djevojčice uspješnije u pisanju slova koja se sastoje od ravne linije i kombinacije ravnih linija. Razlike u ukupnom rezultatu s obzirom na dominantnost ruke nisu pronađene, no valja uzeti u obzir veliku razliku u omjeru ljevaka i dešnjaka koja može utjecati na točnost dobivenih rezultata za navedenu razliku. U konačnici je potvrđeno da učenici koji imenuju više velikih i malih školskih formalnih slova također ostvaruju i bolji ukupan rezultat u pisanju velikih školskih formalnih slova. Svi dobiveni podaci govore o tome kakva je usvojenost pisanja velikih školskih formalnih slova kod učenika prvih razreda osnovne škole na kraju školske godine. Rezultati ovog istraživanja pokazuju nejednaku usvojenost pisanja različitih slova te upućuju na potrebu za sustavnijim smjernicama za poučavanje početnog pisanja.
Sažetak (engleski) Starting the first grade of primary school in the Republic of Croatia, students begin learning how to read and write within their formal education. One of the main tasks primary school teachers have is to ensure that their students master how to read and write the Croatian Latin script (Mendeš, 2009). During the first grade, students master how to write uppercase and lowercase block and cursive letters (Odluka 2006), which is why it is expected that students know how to write all four variations at the end of the first grade. The aim of this research is to describe the acquisition of writing uppercase block letters in first-grade primary-school students at the end of the school year, as well as to detect the most common deviations in their handwriting performance. The research included 72 first-grade students from two primary schools in Zagreb. The data were collected by using two tasks – letter naming of uppercase and lowercase block letters, and writing down words in uppercase block letters from dictation. To assess the acquisition of writing letters when given as the initial letters of dictated words, criteria from the PredČiP triage test (Kuvač Kraljević & Lenček, 2012) were applied. The same criteria were used to define the performance of writing uppercase block letters. The obtained results indicate that children achieve the highest results according to “Detail” and “Line execution” criteria, and have the poorest performance when it comes to “Spacing” and “Closure”. Furthermore, this study also suggests that the most demanding letters for students are those that consist of a combination of straight and curved lines. Research results do not show any difference in the overall performance between sexes. However, a more detailed analysis shows that girls perform better in writing letters that consist of a straight line and a combination of straight lines. The differences in the overall result regarding hand dominance were not found, but it is important to consider the great disproportion in the number of left-handed and right-handed students that may have affected the accuracy of the obtained results for this difference. Finally, students who named more uppercase and lowercase block letters also achieved a higher overall result in writing uppercase block letters. All obtained data describe the acquisition of writing uppercase block letters among first-grade primary-school students at the end of the school year. The results of this study show an uneven acquisition of writing letters and point to the need for more systematic guidelines in teaching initial writing.
Ključne riječi
početno pisanje
početno čitanje i pisanje
pisanje slova
slovopis
Ključne riječi (engleski)
initial writing
initial reading and writing
handwriting
letter writing
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:820848
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra logopedije (mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-10-28 11:30:41