Naslov Komparativna analiza intervencija i sustava procjene u terapiji pokretom i plesom primjenjene kod djece s različitim neurorazvojnim poremećajima
Naslov (engleski) Comparative analysis of interventions and assessment system in dance and movement therapy applied in children with various neurodevelopmental disorders
Autor Marija Pavlovski
Mentor Renata Martinec (mentor)
Član povjerenstva Renata Martinec (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Damir Miholić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Renata Pinjatela (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2019-06-18, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Namjera ovog istraţivanja bila je usmjerena na dobivanje uvida o mogućem utjecaju terapije pokretom i plesom kod djece s razliĉitim neurorazvojnim poremećajima u podruĉju dinamike i kvalitete pokreta, komunikacije i emocija. U tom se smislu cilj rada odnosio na usporednu analizu korištenih intervencija i sustava procjene u svrhu definiranja zajedniĉke strukture kao i zasebnih pristupa u terapiji pokretom i plesom kod djece s razliĉitim oblicima neurorazvojnih odstupanja. Istraţivanjem je obuhvaćen uzorak od dvoje djece, djevojĉica (KD = 7 god.) i djeĉak (KD = 5 god.). Sudionici su odabrani namjernim uzorkovanjem, a kriterij je bio da oboje imaju neurorazvojni poremećaj i da su bili ukljuĉeni u individualnu terapiju pokretom i plesom. Metodom opservacije analizirane su po tri video-snimke za svakoga ispitanika ĉime su dobiveni podaci kroz tri faze terapije - inicijalnu, medijalnu i finalnu. Za potrebe prikupljanja podataka i analizu korištenih intervencija i sustava procjene, od strane autora istraţivanja, kreiran je „Multidimenzionalni test za procjenu dinamike i kvalitete pokreta, komunikacije i emocija“ koji se sastoji od dva dijela. Prvi dio je deskriptivni prikaz tijeka seanse na temelju kojeg su dobivene informacije o intervencijama i tehnikama koje su korištene tijekom terapija. Drugi dio instrumenta procjene odnosio se na analizu sustava procjene obuhvaćajući ukupno pedeset i dvije (52) varijable podijeljene u tri glavna podruĉja: dinamika i kvaliteta pokreta (35), kvaliteta komunikacije (12) te izraţavanje emocija (5). Analizirajući dobivene podatke o korištenim intervencijama i tehnikama u terapiji pokretom i plesom kroz tri toĉke procjene zabiljeţeni su sljedeći rezultati: 1) Najĉešće korištene intervencije su Istraživanje pokretom, Korištenje ritma, Edukacijsko-rehabilitacijske intervencije te Korištenje opreme. 2) Najmanje korištene intervencije su Simbolizacija tijelom, Tehnika uzemljenja i Tehnike disanja. Na temelju analize sustava procjene korištenog u ovom istraţivanju moţe se zakljuĉiti: 1) Kod prvoga ispitanika znaĉajne promjene uoĉene su na sva tri procjenjivana podruĉja 2) Kod drugoga ispitanika znaĉajne promjene uoĉene su na dva od tri procjenjivana podruĉja (dinamika i kvaliteta pokreta i kvaliteta komunikacije). 3) Razlike izmeĊu ispitanika izraţena su u sva tri podruĉja procjene, uz napomenu da su znatno veće razlike bile prisutne u podruĉju dinamike i kvalitete pokreta nego na podruĉju kvalitete komunikacije i izraţavanju emocija. Provedeno istraţivanje ukazuje na sloţenost primjene terapije pokretom i plesom kod djece s neurorazvojnim poremećajima te nemogućnost sveobuhvatnije generalizacije zajedniĉke strukture i zasebnih specifiĉnih pristupa s obzirom na razliĉitost ciljeva koji se mogu postaviti ovisno o individualnim potrebama i psihofiziĉkom statusu djece ukljuĉene u terapijski proces. U tu svrhu potrebno je provesti daljnja istraţivanja na većem broju ispitanika, po sustavno definiranim klasterima
5
neurorazvojnih poremećaja i precizno odreĊenim zajedniĉkim kriterijima koji se odnose na broj seansi te trajanje i sadrţaj terapijskog programa.
Sažetak (engleski) The purpose of this study was to gain insight into the possible impact of dance movement therapy in the children with various neurodevelopmental disorders in the area of dynamics and movement qualities, communication and emotions. In this regard, the aim of this research was to compare the different interventions and models of assessment with the purpose of defining the common structure as well as the specific approaches in the frame of dance movement therapy in children with different kind of neurodevelopmental disorders. Two children, a girl aged 7 and a boy aged 5, participated in the research. The participants were selected by deliberate sampling, and the criterion was that they both had a neurodevelopmental disorders and that they were attending individual dance movement therapy. Six videos (three for each respondent) were analysed by using the observational method to get the data through three phases of therapy - initial, medial and final. For the purposes of data collection a „Multidimensional test for dynamics and movement qualities, communication and emotions assessment“ was created that consists of two parts. The first part is a descriptive review of the session regarding interventions and techniques used during the therapy. The second part of the test consists of fifty-two (52) variables divided into three main areas: dynamics and movement qualities (35), communication quality (12) and emotional expression (5). The following results were obtained by analysing the interventions and techniques used in the therapy: 1) The most commonly used interventions are Movement exploration, Use of rhythm, Educational-rehabilitation interventions, and Use of props. 2) The least used interventions are Body symbolization, Grounding techniques and Breathing techniques. After analysing the used models of assessment it can be concluded: 1) In the first participant significant changes were observed in all three areas of assessment 2) In the second participant significant changes were observed in two areas of assessment (dynamics and movement qualities and communication quality). 3) Differences between two participants were noticed in all fields, but the most differences were noticed in the field of dynamics and movement qualities. This research also points to the complexity of dance movement therapy in children with neurodevelopmental disorders. It also points to difficulties in conceptualisation of the common structure and specific approaches due to differences in defined goals that depend on the individual needs and the psychophysical status of children involved in the therapeutic process. For that reason, further researches should be carried out on a larger number of participants, by systematically defined clusters of neurodevelopmental disorders and precisely defined common criteria relating to the number of sessions as well as duration and contents of the therapy program.
Ključne riječi
neurorazvojni poremećaji
terapija pokretom i plesom
Labanova analiza pokreta
model procjene
intervencije i tehnike
Ključne riječi (engleski)
neurodevelopmental disorders
dance and movement therapy
Laban movement analysis
assessment
interventions and techniques
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:004859
Studijski program Naziv: Edukacijska rehabilitacija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacijske rehabilitacije (mag. rehab. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-12-20 11:44:30