Naslov Uloga školske privrženosti u objašnjenju pozitivnog mentalnog zdravlja adolescenata
Naslov (engleski) Role of school attachment in explanation of adolescents' positive mental health
Autor Josipa Horvat
Mentor Miranda Novak (mentor)
Član povjerenstva Miranda Novak (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Martina Ferić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Josipa Mihić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-09-16, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Glavni cilj ovog diplomskog rada je ispitati povezanost školske privrženosti i predanosti izvršavanju školskih obaveza s pozitivnim mentalnim zdravljem adolescenata Varaždinske županije. Osim utvrđivanja povezanosti navedenih konstrukata, problemska pitanja odnose se na njihovu pojavnost te rodne i dobne razlike.
Istraživanje je dio većeg projekta Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta pod nazivom „Pozitivan razvoj adolescenata u Hrvatskoj“ koji broji više od deset tisuća sudionika iz većih gradova Republike Hrvatske te je provedeno u razdoblju od 2017. do 2019. godine. Ovaj diplomski rad temelji se na podacima prikupljenima od 30% ukupnog broja varaždinskih srednjoškolaca i broji 1647 sudionika. Od ukupnog broja njih 143 je iz Medicinske škole, 154 iz Graditeljske, prirodoslovne i rudarske škole, 196 iz Strojarske i prometne škole, 234 iz Gospodarske škole, 178 iz Druge gimnazije, 204 iz Prve gimnazije, 153 iz Srednje strukovne škole, 305 iz Elektrostrojarske škole i 80 učenika iz Glazbene škole. Istraživanje se provodilo u navedenim školama grupno i anonimno uz informirani pristanak sudionika.
Skala kojom se ispitivala školska privrženost uz taj čimbenik uključuje i predanost izvršavanju školskih obaveza pod zajedničkim nazivom vezanost za školu (eng. school bonding). Skala Vezanost za školu (Roviš i Bezinović, 2011) ispituje navedene čimbenike kroz 17 tvrdnji na koje sudionici samoprocjenom odgovaraju prema učestalosti određenih ponašanja/osjećaja. Prvih deset tvrdnji odnosi se na osjećaj školske privrženosti, dok se ostatak tvrdnji odnosi na predanost izvršavanju školskih obaveza. Pozitivno mentalno zdravlje konstrukt je koji je u istraživanju mjeren upitnikom Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale (WEMWBS) (Tennant i sur., 2007) koja broji deset pozitivno konstruiranih tvrdnji.
Tvrdnje se odnose na pozitivne emocije i pozitivno funkcioniranje pojedinca.
Rezultati su potvrdili umjerenu pozitivnu povezanost između školske privrženosti i pozitivnog mentalnog zdravlja kao i nisku pozitivnu između predanosti izvršavanju školskih obaveza i pozitivnog mentalnog zdravlja. Utvrđene su rodne razlike u razinama pozitivnog mentalnog zdravlja na način da mladići iskazuju više razine, dok u odnosu na dob nije utvrđena razlika. Što se tiče školske privrženosti, nisu utvrđene razlike prema rodu, dok su rezultati pokazali kako se smanjuje s porastom dobi. Prema rezultatima, djevojke imaju više razine predanosti izvršavanju školskih obaveza te je vidljivo kako opada s porastom dobi.
Ovim se istraživanjem ukazalo na značajnost i ulogu zaštitnog čimbenika u školskom okruženju kojim je moguće djelovati na pozitivno mentalno zdravlje adolescenata. Također, nalazi sugeriraju da je u osmišljavanju aktivnosti promocije mentalnog zdravlja i planiranju preventivne prakse važno obratiti pozornost na različite potrebe djevojaka i mladića.
Sažetak (engleski) The goal of this graduate thesis is to examine the connection between school attachment and school commitment with positive mental health of adolescents from the Varaždin county.
This thesis also examines representation of those constructs as well as the gender and age differences. The research was conducted from 2017 until 2019 as part of a project from the Faculty of Education and Rehabilitation Sciences „Positive development of Croatian adolescents“ which includes more than 10 000 participants from bigger cities in Croatia. For this thesis appropriate sample size of 1647 participants was used. The master thesis is based on data obtained from 1647 participants, which is 30% of the total number of high school students from Varaždin county. The high schools are the following: Medicinska škola (N=143), Graditeljska, prirodoslovna i rudarska škola (N=154), Strojarska i prometna škola (N=196), Gospodarska škola (N=234), Druga gimnazija (N=178), Prva gimnazija (N=204), Srednja strukovna škola (N=153), Elektrostrojarska škola (N=305) and Glazbena škola (N=80). Research was conducted anonymously in groups with participants' informed consent. School attachment and school commitment were examined on a scale that uses school bonding as an umbrella term for these two factors. School bonding scale (Roviš and Bezinović, 2011) examines these two factors through 17 claims. Participants of the study answer how often they feel or experience certain situations or behaviours throug self-assessment. First ten claims refer to school attachment, while others are about school commitment. Positive mental health is a construct that is examined through the Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale (WEMWBS) (Tennant et al., 2007) which consists of ten positive claims. The claims are about experiences of positive emotions and positive functioning. The results of this research confirm a moderate positive relationship between school attachment and positive mental health, as well as low positive relationship between school commitment and positive mental health. Gender differences are determined in school attachment variable, as boys experience higher levels of positive mental health than girls. There are no differences in favour of age. School attachment is the same considering gender, but it is lower with older adolescents. Girls have higher results in school commitment than boys, while considering the age, levels are lower as both female and male students are older. This research emphasizes the significance and the role of protective factor in school environment that affects adolescents' positive mental health. Additionaly, results suggest that when planning activities to promote mental health it is important to note that boys and girls require a different approach.
Ključne riječi
školska privrženost
predanost izvršavanju školskih obaveza
pozitivno mentalno zdravlje
adolescencija
Ključne riječi (engleski)
school attachment
school commitment
positive mental health
adolescence
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:764713
Studijski program Naziv: Socijalna pedagogija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra socijalne pedagogije (mag. paed. soc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-10-15 12:45:17