Naslov Analiza tema pripovjednih uzorka djece osnovnoškolske dobi
Naslov (engleski) Thematic analysis of narrative samples of elementary school children
Autor Anamarija Galović
Mentor Jelena Kuvač Kraljević (mentor)
Član povjerenstva Jelena Kuvač Kraljević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Mirjana Lenček (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Matić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-09-08, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Pripovijedanje osobnih priča predstavlja važan aspekt dječjega razvoja u kojem dijete objedinjava sva svoja usvojena znanja iz različitih sfera. Navedeno govori u prilog potrebi za detaljnim opisivanjem razvoja i obilježja pripovijedanja djece urednog razvoja, i to na svim razinama. Vještina pripovijedanja djece urednog razvoja tema je mnogih istraživanja, no mali broj njih usmjerio se na analizu tema njihovih priča. Stoga je cilj ovog rada odrediti o kojim temama djeca osnovnoškolske dobi pripovijedaju na temelju niza postavljenih pitanja te u kojim slučajevima je potrebno dati verbalne poticaje. Uzorak istraživanja činilo je 20 djece (10 dječaka i 10 djevojčica) urednog razvoja i kronološke dobi od 7;00 do 10;11 godina. Njihovi pripovjedni uzorci prikupljeni su pomoću posebno osmišljenog protokola za elicitiranje koji je uključivao davanje minimalnih verbalnih inputa u obliku pitanja i davanje setova verbalnih poticaja. Provedena analiza tema bila je kvalitativna te usmjerena na definiranje i kategoriziranje tema pripovjednih uzoraka i opisivanje težine pripovijedanja ovisno o emocionalnoj označenosti pitanja. Analiza je pokazala da su djeca najčešće pripovijedala o temama iz kategorije Škola, a najrjeđe o temama iz kategorije Vrtić, dok je konkretno tema uspjeha na natjecanju (unutar kategorije Sport/natjecanja/manifestacije) tema o kojoj su najčešće pripovijedali. Također, s obzirom na postavljena pitanja i njihovu emocionalnu označenost, djeca su češće pripovijedala o pozitivnim iskustvima nego o onim negativnim, iako je na temelju analize setova verbalnih poticaja utvrđeno da im je priče o pozitivnim iskustvima bilo teže pripovijedati. Tako je djeci najteže bilo pripovijedati priče kao odgovor na prvo i četvrto pitanje, a najlakše priče kao odgovor na drugo, treće i peto pitanje. Također, najteže im je bilo pripovijedati priče na teme iz kategorije Važni životni događaji, a najlakše na teme iz kategorije Prijatelji. Rezultati ovog istraživanja pridonose boljem razumijevanju pripovjednih vještina djece urednog razvoja osnovnoškolske dobi (s naglaskom na tematska obilježja njihovih osobnih priča) te biti dobar temelj za provođenje daljnjih istraživanja na ovome području.
Sažetak (engleski) Personal narratives narration is an importan aspect of children's development in which the child consolidates all his acquired knowledges from various spheres. This speaks in favor of the need for a detailed description of development and characteristics of narration of normally developing children, at all levels. Narration of normally developing children is subject of many research, but a small number of them was focused on thematic analysis of their stories.
Therefore, the goal of this thesis is to determine themes of children's personal narratives based on a series of questions asked and in which cases verbal stimuli are needed. The research sample included 20 normally developing children (10 boys and 10 girls) aged from 7;00 to 10;11 years.
Their narrative samples were collected by specially designed elicitation protocol which included giving minimal verbal inputs in form of questions and giving verbal stimuli sets.
Conducted thematic analysis was qualitative and focused on defining and categorizing narrative samples themes and describing narration heaviness depending on emotional marking of questions. The analysis showed that children have most frequently narrated about themes from category School and rarest about themes from category Kindergarten, while specifically theme competition success (from category Sport/competitions/events) was the most frequently narrated theme. Also, considering asked questions and their emotional marking, children have more frequently narrated about positive experiences than about the negative ones, although the verbal stimuli set analysis showed that stories about positive experiences were for children more difficult to narrate. So the hardest for children was to narrate stories as a response to first and fourth questions and the easiest was to narrate stories as a response to second, third and fifth question. Also, the hardest for children was to narrate stories about themes from category Important life happenings and the easiest was to narrate stories about themes from category Friends. The results of this research contribute to better understanding of narrative skills of normally developing elementary school children (with emphasis on thematic features of their personal narratives) and are a good foundation for conducting further research in this domain.
Ključne riječi
pripovijedanje
teme osobnih priča
emocionalna označenost pitanja
verbalni poticaji
Ključne riječi (engleski)
storytelling
personal narratives themes
emotional marking of questions
verbal stimuli
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:944680
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra logopedije (mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-10-21 11:34:33