Naslov Iskustva odgajatelja u primjeni biografske metode osobne životne priče u radu s djecom i mladima u izvanobiteljskoj skrbi
Naslov (engleski) Educators' experiences of applying Lifebook biographical method in working with children and youth children separated from their birth families
Autor Lucija Đurđek
Mentor Gabrijela Ratkajec Gašević (mentor)
Član povjerenstva Gabrijela Ratkajec Gašević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Borić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Maurović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-09-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Metoda osobne životne priče jedna je od biografskih metoda koje se mogu koristiti u radu s djecom i mladima u izvanobiteljskoj skrbi. Korištenje metode životne knjige donosi dobitke za djecu, stručnjaka kao i struku te unaprijeđenje prakse. Unatoč tome što je metoda životne knjige doživljava široku primjenu, kvaliteta i način njene provedbe značajno se razlikuju, jer ne postoje standardi za provedbu iste. Metoda životne knjige trenutno uživa ambivalentan status te nije čvrsto svrstana ni u područje psiheterapeutskih tehnika niti u područje svakodnevnog psihosocijalnog rada i prakse, što rezultira izostankom nadzora praktičara.
Unazad petnaestak godina metoda je zaživjela u Hrvatskoj, prvo kroz Ljetne kampove otpornosti u organizaciji nizozemske organizacije civilnog društva Vereniging voor Jeugd-en Kinderzorg, a kasnije kroz trening stručnjaka i implementaciju metode u neposredni svakodnevni rad s mladima u izvanobiteljskoj skrbi. Osnovno sredstvo rada je radna knjiga Lifebook, pri čemu je glavni cilj da djeca postanu svjesna svojih pozitivnih strana i osobina, lijepih događaja i iskustava s različitim ljudima u njihovim životima. Upravo zbog nedostatnosti podataka i potrebe za produbljivanjem spoznaje o iskustvima stručnjaka, a naročito odgajatelja u radu s metodom osobne životne priče, cilj istraživanja je predstaviti iskustva odgajatelja u primjeni metode, konkretno opisane metode Lifebook. U skladu s navedenim ciljem istraživačka pitanja ovog rada su: koje prednosti odgajatelji prepoznaju u primjeni biografskih tehnika u radu s djecom i mladima u izvanobiteljskoj skrbi te što odgajateljima predstavlja poteškoće u primjeni biografskih tehnika u radu s djecom i mladima u izvanobiteljskoj skrbi. Da bi se odgovorilo na postavljena istraživačka pitanja, provedena je fokusna grupa sa stručnim djelatnicima u području izvanobiteljske skrbi za djecu i mlade, a koji imaju iskustvo u primjeni ove metode rada. Na temelju kvalitativne analize prepoznato je kako odgajatelji kao najznačajnije prednosti prepoznaju priliku za povezivanjem s djetetom, jačanjem djetetovih jakih strana kao i pouke i zaključke koji su odnijeli sa sobom nakon provedbe metode, a tiču se njihovog osobnog i profesionalnog unaprijeđenja. Značajni izazovi o kojima odgajatelji izvještavaju tiču se poteškoća u ostvarivanju svrhe nekih zadataka te balansiranja različitosti članova grupe. Odgajatelji su prepoznali važnost fleksibilnosti i osluškivanja potreba djece i mladih kao zahtjev koji se stavlja pred voditelja grupe. Vrlo značajan izazov o kojem izvještavaju svi odgajatelji jest doticanje traumatskih iskustava i snažnih emocionalnih reakcija djece i mladih, kao i zahtjeva koji se stavljaju pred odgajatelje u nošenju s takvim situacijama.
Sažetak (engleski) Life story is one of many biographical methods that can be used when working with children and youth separated from their birth families. Use of life story method offers benefits for children and experts, as well as improvements for professional practice. Despite it being a widely-used method, there are many varieties in its quality and ways of applying, because there are no available standards regarding life story work. This method currently holds an ambivalent status and it is not solidly considered a part of psychotherapy, nor a part of everyday psychosocial practice and that results in lack of supervision for practitioners. In the last fifteen years this method has come to life in Croatia, primarily through Summer Resiliance Camps organized by the Dutch NGO Vereniging voor Jeugd-en Kinderzorg, and later on through expert training and implementation of the method in everyday work with youth separated from their birth families. Lifebook work sheet is the main tool in this kind of youth work, with the primary goal of helping children and youth in becoming more aware of their positive characteristics, pleasant events and experiences with different people in their lives. Considering the lack of information about life story work, as well as the need to deepen the cognizance of experts' experience in working with this method, the goal of this research is to present educators' experiences in applying Lifebook method. According to this goal, the main questions of the research are: what benefits do educators recognize in working with Lifebook and what difficulties do they notice in applying the method. In order to answer these questions, there was a focus group held with experts who work with children and youth separated from their birth families and have previous experience working with Lifebook method. Based on qualitative analysis it is recognized that educators perceive benefits such as the opportunity to connect with children and youth, empowering the child's strenghts, as well as gaining insights and conclusions regarding their personal and professional improvement.
Educators reported challenges that concern accomplishing tasks provided in the Lifebook work book, as well as balancing differences between group members. A significant challenge educators experienced was dealing with traumatic experiences, as well as strong emotional reactions of children and youth. Experts also recognized the importance of having a flexible approach and listening to the needs of children and youth throughout the process.
Ključne riječi
biografske metode
Lifebook metoda
osobna životna priča
iskustva odgajatelja
djeca i mladi u izvanobiteljskoj skrbi
Ključne riječi (engleski)
biographical methods
life story
Lifebook
educators' experiences
children and youth separated from their birth families
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:881821
Studijski program Naziv: Socijalna pedagogija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra socijalne pedagogije (mag. paed. soc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-10-22 13:19:34