Naslov Uključenost osoba s intelektualnim teškoćama u javni život Hrvatske
Naslov (engleski) Involvement of People with Intellectual Disabilities in the Croatian Public Life
Autor Ivan Sindičić
Mentor Daniela Bratković (mentor)
Član povjerenstva Daniela Bratković (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Rea Fulgosi-Masnjak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ljiljana Pintarić Mlinar (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-09-16, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Ovaj rad bavi se temom uključenosti osoba s intelektualnim teškoćama u javni život
Hrvatske. Teorijska podloga ovoga rada zasnovana je na socijalnom modelu upravo stoga što
je u kontekstu socijalnog modela osoba s invaliditetom aktivni borac za ravnopravnost i
partner u stvaranju društva koje je doista inkluzivno (Mihanović, 2011). Zbog svega toga, kao
i zbog nepobitne činjenice da je pokret samozastupanja zadnjih desetljeća u porastu, vrijedno
je bilo istražiti koliko su osobe s intelektualnim teškoćama uključene u javni život Hrvatske.
U istraživanju je korišten kvalitativni pristup prikupljanja podataka. Analizirali su se i
komentirali tematski materijali dostupni na internetskoj stranici Udruge za samozastupanje
Zagreb, a rad se zasniva na opisivanju, razumijevanju i tumačenju činjenica koje su usko
vezane uz temu rada. Obuhvaćene su dvije različite iskustvene perspektive. Jedna je
perspektiva samozastupnice koja je i zaposlenica udruge, a druga je perspektiva edukacijske
rehabilitatorice koja je radila na osnaživanju i pružanju podrške članovima udruge/ osobama s
intelektualnim teškoćama. Provedena su dva pismena intervjua sa sudionicama istraživanja.
Intervjui su se sastojali od dvije faze, prvo su im se postavljala pitanja, a u skladu s njihovim
odgovorima, i potpitanja. Intervjui su se odvijali posredstvom elektroničke pošte. Udruga za
samozastupanje Zagreb sudjeluje u javnom životu Hrvatske, organiziraju javne kampanje i
sudjeluju u projektima, ali se i dalje susreću sa brojnim izazovima i barijerama. Barijere se
odražavaju u činjenici da još postoje brojne predrasude o osobama s intelektualnim
teškoćama, da brojne osobe s intelektualnim teškoćama nisu informirane o tome da imaju
pravo glasa, da nedostaje materijala u lako razumljivom obliku, da političke stranke nemaju
programe posebno i dovoljno usmjerene problemima ove populacije. Nedostaje aktivnije i
sustavnije društvene potpore osobama s intelektualnim teškoćama i potreban je još veći
angažman njihove uže i šire okoline, odnosno čitave zajednice kako bi oni bili prisutniji u
1
javnom životu Hrvatske. Ipak, pokazalo se da je javno-politički aktivizam Udruge za
samozastupanje Zagreb polučio određene rezultate i barem djelomično unaprijedio društveni
položaj samih osoba s intelektualnim teškoćama. Još preostaje mnogo toga što treba učiniti
kako bi osobe s intelektualnim teškoćama mogle sudjelovati u javnom životu Hrvatske na
ravnopravnoj osnovi s drugima, ali situacija je svakako bolja nego što je bila u prošlosti.
Sažetak (engleski) This paper deals with the topic of inclusion of people with intellectual disabilities in the
public life of Croatia. The theoretical basis of this paper is based on the social model
precisely because in the context of the social model a person with a disability is an active
fighter for equality and a partner in creating a society that is truly inclusive (Mihanović,
2011). Due to all this, as well as due to the undeniable fact that the self-advocacy movement
has been growing in recent decades, it was worth exploring how much people with
intellectual disabilities are involved in Croatian public life. A qualitative approach to data
collection was used in the research. Thematic materials available on the website of the
Zagreb Self-Advocacy Association were analyzed and commented on, and the paper is based
on describing, understanding, and interpreting facts that are closely related to the topic of the
paper. Two different experiential perspectives are covered. One is the perspective of a selfadvocate
who is also an employee of the association, and the other is the perspective of
special education teacher who worked on empowering and providing support to members of
the association / people with intellectual disabilities. Two written interviews were conducted
with research participants. The interviews consisted of two phases, first being asked questions
and, according to their answers, sub-questions. Interviews were conducted via email. The
Association for Self-Advocacy Zagreb participate in the public life of Croatia, organize
public campaigns, and participate in projects, but still face numerous challenges and barriers.
Barriers are reflected in the fact that there are still many prejudices about people with
intellectual disabilities, that many people with intellectual disabilities are not informed that
they have the right to vote, that there is a lack of material in an easily understandable form,
that political parties do not have specific programs for this population. There is a lack of
more active and systematic social support for people with intellectual disabilities and even
greater involvement of their immediate and wider environment is needed. Nevertheless, it
turned out that the public-political activism of the Association for Self-Advocacy Zagreb
obtained certain results and at least partially improved the social position of people with
intellectual disabilities. There is still much to be done so that people with intellectual
disabilities can participate in Croatian public life on an equal basis with others, but the
situation is certainly better than it has been in the past.
Ključne riječi
intelektualne teškoće
samozastupanje
Ključne riječi (engleski)
intellectual disabilities
self-advocacy
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:762279
Studijski program Naziv: Edukacijska rehabilitacija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacijske rehabilitacije (mag. rehab. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-11-09 08:59:04