Naslov Akustika studijskih i režijskih prostora
Naslov (engleski) Acoustics of small studios and control rooms
Autor David Cindrić
Mentor Antonio Petošić (mentor)
Član povjerenstva Antonio Petošić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivan Đurek (član povjerenstva)
Član povjerenstva Sanja Grubeša (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Fakultet elektrotehnike i računarstva Zagreb
Datum i država obrane 2014-07-04, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Elektrotehnika
Sažetak Glavni cilj akustičke obrade prostora je realna reprodukcija snimljenog materijala bez negativnog utjecaja prostorije na dobivenu zvučnu sliku. Tako su u ovom radu poboljšani akustički parametri malog studijskog i režijskog prostora uporabom osnovnih akustičkih elemenata (bas zamki i apsorpcijskih površina). U spomenutim prostorima izmjereni su impulsni odzivi prije i nakon akustičke obrade prostora, nakon čega su uspoređeni sa rezultatima dobivenim pomoću računalne simulacije koristeći EASE programski alat za osnovne akustičke izračune.
Najveći problem u studijskom prostoru bio je vrlo nisko vrijeme odjeka uzrokovano velikom količinom apsorpcijskog materijala. Dio tog materijala je uklonjen, a ostatak je jednakomjerno raspoređen u prostoru, čime se postiglo željeno povećanje vremena odjeka na području niskih i srednjih frekvencija.
Glavni problem u režijskom prostoru bio je preveliko vrijeme odjeka i neuravnotežena frekvencijska karakteristika u odnosu na tlak na niskim frekvencijama. Zbog neuravnoteženog frekvencijskog odziva i prevelikog vremena odjeka u režijskom prostoru, primijenjeno je nekoliko koraka: postavljanje tepiha na pod, akustičke spužve na mjesta prvih refleksija, bas zamki u prednje kutove prostorije i kalibracija zvučnika. Primjenom ovih koraka postiglo se smanjenje vremena odjeka, uravnoteženost frekvencijskog odziva režijskog prostora na mjestu ton majstora, te sprječavanje refleksija zvuka od zidova i koncentracije niskih frekvencija u kutovima prostorije.
Također, uzeti su u obzir i drugi objektivni parametri poput jasnoće govora i glazbe, definiranosti i simetrije impulsnih odziva lijevog i desnog kanala snimljenih pomoću umjetne glave na poziciji ton majstora u režijskom prostoru. Dobivene vrijednosti akustičkih parametara nakon akustičke obrade su u opsegu vrijednosti koje su predložili Beranek i Rossing. Korelacija između objektivnih i subjektivnih akustičkih parametara prije i nakon akustičke obrade prostora prikazana je u priloženim rezultatima.
Sažetak (engleski) The main goal of room acoustical treatment is a realistic reproduction of recorded material without negative influence of room on the resulting sound image. So in this work the acoustic parameters of small recording studio and control room are improved by using basic acoustic elements (bass traps and absorption surfaces). The impulse responses have been measured in mentioned spaces before and after acoustic treatment and also compared with modelling results obtained by using simulation program EASE for basic room acoustic calculations.
The biggest problem in the recording studio was very low reverberation time due to large amount of absorption material. Part of that material was removed and the rest of it was distributed evenly in the space, thus an increase of reverberation time has been obtained at low and mid frequency range.
The main problem in control room was too large reverberation time and unequalized pressure magnitude frequency characteristic especially at lower frequencies. Due to an unbalanced frequency response and excessive reverberation time in control room, several steps were applied: setting the carpet on the floor, acoustic foam on top of the first reflection points, bass traps in the front corners of the room and speaker calibration. These steps have reduced the reverberation time, balanced the frequency response of control room at mixing position and prevented the sound reflections from the walls as well as the concentration of low frequencies in the corners of the room.
Also, the additional objective acoustic parameters are considered in this work, like clarity of speech and music, definition and symmetry of impulse responses on the left and right channels recorded by using artificial head at the sweet point in control room. The obtained acoustic parameters after treatment are in the range of suggested values regarding some recommendations given by Beranek, Rossing. The correlation between objective and subjective acoustic parameters before and after treatment of the space is given in the presented results.
Ključne riječi
studio i režija
akustika malih prostora
akustička obrada
rezonantne frekvencije
zvučni tlak
stojni valovi
objektivni i subjektivni parametri
Ključne riječi (engleski)
recording studio and control room
small room acoustics
acoustic treatment
resonant frequency
sound pressure
standing waves
objective and subjective parameters
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:168:169362
Studijski program Naziv: Informacijska i komunikacijska tehnologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra inženjer/inženjerka informacijske i komunikacijske tehnologije (mag. ing. inf. et comm. techn.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Javna napomena
Datum i vrijeme pohrane 2018-02-06 08:11:58