Naslov Analiza konkurentnosti u telekomunikacijama
Naslov (engleski) Benchmarking in telecommunications
Autor Tomislav Turk
Mentor Ivana Dražić Lutilsky (mentor)
Član povjerenstva Hrvoje Perčević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Dražić Lutilsky (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ignac Lovrek (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Fakultet elektrotehnike i računarstva (Zavod za telekomunikacije) Zagreb
Datum i država obrane 2014, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Elektrotehnika Telekomunikacije i informatika
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Sažetak Značaj i važnost analize konkurentnosti neupitno je velika, uobičajeni je model praćenja najboljih na tržištu i važna karika u nastojanju ostvarenja boljih poslovnih rezultata. Primjenom ekonomske teorije u rješavanju određenih ekonomskih problema u određenoj ekonomskoj situaciji nastoji se doći do boljih poslovnih rezultata unatoč relativno promjenjivim tržišnim aspektima. Benchmarking kao analiza i primjena iskustava najboljih, glavni je pokazatelj koji se može koristiti u komparativne svrhe te kao polazna točka u daljnjoj strategiji razvoja poslovanja poduzeća. Primjena benchmarkinga danas je vrlo popularna radi dostupnosti velikog broja podataka o poslovanju najboljih pa stoga su i trendovi u poslovanju predvidivi i dostižni. Poznato je da poduzeće svoje interese na tržištu ostvaruje tako što će ostvariti svoje vlastite potrebe a ujedno i potrebe društva u cjelini, pa je stoga zadatak analize tržišta utvrditi što je potrebno ponuditi tržištu, što se nudi na tržištu te osnovni zadatak predstavlja utvrđivanje ciljanog tržišta. S druge strane nužno je voditi računa o troškovima proizvodnje i cijene s jedne strane, dok sa druge strane te cijene trebaju biti prilagođene tržištu i cijenama konkurencije. Tržište elektroničkih komunikacija u Hrvatskoj u fazi su velike transformacije inicirane povećanim mogućnostima krajnjih korisnika i sve većim zahtjevima za pristup informacijama. Tržišna struktura telekomunikacijskih usluga u Hrvatskoj kreće od monopola koji je vladao relativno dugo te se liberalizacijom pretvara u tržište oligopola a potom i u konkurentsko. Na tržištu telekomunikacija često se javlja pojam vladajućeg položaja na tržištu, gdje za razliku od oligopola koji karakterizira visoka međuovisnost u djelovanju sudionika, sudionici djeluju relativno samovoljno. Grupa T-HT je lider na području telekomunikacijskih usluga u Hrvatskoj sa udjelom preko 45% na tržištu operatora pokretnih mreža što ga prema prethodno navedenom kriteriju svrstava u vladajući položaj na tržištu. Slična situacija je i sa VIP-netom koji redovito zauzima blizu kritične vrijednosti od 40%. U poslovnoj strategiji odabire se okvir u kojem će se djelovati, intenzitet poslovnog ulaganja u prostor te se odrađuju sredstva i nadležnosti, sinergija unutar organizacije i alokacija poslovnih resursa. Liberalizacijom tržišta telekomunikacija omogućava se privlačenje kapitala za ulaganje u telekomunikacijske mreže i uvođenje novih usluga, povećanje broja telekomunikacijskih operatora i davatelja usluga koji se međusobno natječu i time pomažu u kvaliteti usluživanja korisnika usluga. Uvođenjem liberalizacije povećana je konkurentnost svih operatora koji gubitke prouzročene u segmentu telefonskih usluga nastoje balansirati velikim rastom potražnje u segmentu interneta i televizije.
Sažetak (engleski) As a common model of tracking best players on the market and an efficient technique for getting better business results, it is obvious that Benchmarking has an unguestionable significance today. Despite of variable Market aspects, better business results are trying to be achieved by implementing economic theory in solving specific economic problems in a given economic situation. As an analysis and experience implementation of the leading Market Players, Benchmarking is a great comparative tool and can be set as a starting point when planning the new Business strategy for a company. Due to the availability of a high number of information about the business of leading companies, the usage of Benchmarking has become very popular today, which makes the business trends predictable and reachable. A company is realising their interests on the Market by fullfilling their own needs together with satisfying the needs of the society. The goal of the Market Analysis is to detect what does the Market actually need, what is already being offered on the Market and the task is to define the target Market. On the other hand, one needs to consider manufacturing costs and offered price that needs to be in accordance with the target market and prices offered by the competitors. Electronic Communication Market in Croatia is currently facing a transformation phase encountered by the higher requirements for accessing information of the end users, as a result of their higher possibilities. Telecommunication Market in Croatia starts from the long lasting Monopoly, which transformed into Oligopoly ending as a Competitive Market. On the Telecommunication Market, term Leading position is quite well known. Unlike Oligopoly characterized by high interdependency of the actions of all participants, here the participants are acting relatively arbitrarily. T-HT Groupation is a leading Company on the Croatian Telecommunication Market with over 45% stake in the Mobile Network Operator Segment, which insures them a leading position on the Market. Similar situation has VIP-net, which is often close to the critical value of 40%. In business strategy one needs to choose the frame to act in, intensity of business place investments and define the means and jurisdictions, sinergy inside the Organization and allocation of Business resources. Liberalization of the Telecommunication Market allows attracting Capital for investing in Telecommunication Networks and introducing new services, increasing the number of Telecom Operators and service providers, competing with each other which results with higher quality of service. By introducing liberalization, all the operators have got an increase of competitiveness , which helps them balance the big loss in the Telephone Services segment with a huge growth of demand in Internet and Television segment.
Ključne riječi
benchmarking
tržište elektroničkih komunikacija
liberalizacija telekomunikacijskog tržišta
ekonomska teorija
ekonomska analiza
primjena analize konkurentnosti
Ključne riječi (engleski)
benchmarking
electronic communications market
liberalization of the telecommunications market
economic theory
economic analysis
application of analysis of competitiveness
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:168:080956
Studijski program Naziv: Reguliranje tržišta elektroničkih komunikacija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski specijalistički Akademski / stručni naziv: sveučilišni specijalist regulacije tržišta elektroničkih komunikacija (univ. spec. elect. comm.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-09-23 12:42:50