Naslov Buka i antivibracijski elementi u željezničkom prometu
Naslov (engleski) Noise and antivibration elements in railway traffic
Autor Željko Zorić
Mentor Antonio Petošić (mentor)
Član povjerenstva Kristian Jambrošić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Antonio Petošić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tino Bucak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marko Horvat (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Fakultet elektrotehnike i računarstva Zagreb
Datum i država obrane 2019, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Elektrotehnika
Sažetak Do ulaska Republike Hrvatske u EU zaštita od buke provodila se isključivo uz autoceste, dok je zaštita uz željezničku prugu bila zapostavljena. Povećana razina buke predstavlja ozbiljan problem u urbanim sredinama. U radu su prikazani osnovne teorije buke i njene fizičke karakteristike, a kroz rezultate mjerenja dobivene su osnove za ocjenu utjecaja buke željezničkog prometa i predložene su mjere za zaštitu od istih. Za zaštitu od zračne buke najučinkovitijim se pokazuju bukobrani dok se za zaštitu od vibracija najučinkovitijim rješenjem pokazuju prigušivači vibracija na tračnicama. Kotrljanjem kotača po tračnicama, uslijed vlastite težine vagona i lokomotive te dinamičkih sila koje su posljedica neravnosti na voznim površinama tračnica i kotača, dolazi do pojave vertikalnih oscilacija, odnosno vibracija tračnica. Energija vibracija uzrokovanih kontaktom kotača i tračnica se širi zrakom u obliku zvučnih valova (buke) pri visokim frekvencijama, dok se ista pri niskim frekvencijama prenosi preko tračnica na donje dijelove konstrukcije i tlo. Frekvencije zvučnih valova (buke) se šire zrakom u rasponu od 30 do 2000 Hz, dok se vibracije i buka koja nastaje uslijed vibracija krutih struktura (niskofrekventna buka koja se pojavljuje unutar građevina) javljaju pri frekvencijama 1-100 Hz. Prilikom širenja, vibracije putuju kroz različite vrste tla, stijena, temelja građevinskih objekata i drugih građevinskih konstrukcija. Mehanizam prijenosa vibracija s podložnog tla ispod kolosijeka na okolne građevine je kompleksan i ovisi o mnogim parametrima kao što su vrsta tla, razina podzemne vode, udaljenost građevine od pruge i način pričvršćenja tračnica. Jedan od mogućih učinaka vibracija je uočljivo gibanje podova u građevinama, podrhtavanje prozora, trešnja raznih predmeta na policama i zidovima. Premda nisu opasnost za zgrade, već i male razine vibracija uzrokuju nelagodu kod ljudi. Buka i vibracije od željezničkog prometa traju kratko, mjere se u sekundama i djeluju povremeno u određenim vremenskim razmacima kada prolaze vlakovi. Izraženije su pri prometovanju teretnih vlakova jer su u tada osovinska opterećenja puno veća. Takve vibracije umanjuju udobnost življenja.
Sažetak (engleski) Until Croatia joined EU, noice protection was carried out exclusively by the highway, while railway line noice protection was neglected. Today, increased noise level is a serious problem in urban areas. The thesis presents basic noice theories and its physical characteristics. Measurement results are basis for the assessment of rail transport noise impact and protection measures. Rolling wheels on track, due to its own weight of the wagon and locomotive and dynamicforces which are the consequence of roughness on operational areas of track and wheels,vertical oscillations occur, i.e. track vibrations. Vibration energy caused by wheel and trackcontact spreads through air in form of sound waves (noise) under high frequencies, while thesame under low frequencies transports through track to lower structure parts and ground.Sound waves frequency (noise) spreads through air in range from 30 to 2000 Hz, while thevibration and noise generated during rigid structure vibrations (low frequent noise thatappear inside of the structures) occurs at frequencies 1-100 Hz. During the spread, vibrations travel through different types of soil, rocks, building facilitiesfoundations and other building structures. Vibration transport mechanism from the prone soilunder tracks on surrounding structures is complex and depends on any parameters as forexample soil type, ground water level, distance from structure and line, way of fastening thetracks. One of the possible vibration effects is noticeable floor movement in structures,shaking of the windows, shaking of different objects on shelf and walls. In extreme casesvibration can cause damages on buildings, but that is not likely to happen with railway transport vibrations. Although they are not dangerous for buildings, high and low vibrations cause discomfort in people. Noise and vibrations from railway transport last short, it can be measured in seconds and actperiodically in certain time spans when trains passes. They are more pronounced while trainsare operating due to higher axle loads. Those kinds of vibrations increase the life comfort.
Ključne riječi
buka
životna sredina
željeznički promet
izvori buke
mjerna mjesta
mjerenja
rezultati mjerenja
Ključne riječi (engleski)
noise
environment
railway traffic
the sources of noise
the measuring places
measurings
the results of measuring
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:168:744191
Studijski program Naziv: Željeznički elektrotehnički sustavi Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski specijalistički Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a specijalist/ specijali-stica željezničkih elektrotehničkih sustava (univ. spec. el.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-09-27 09:59:26