Naslov Zaštita signalno sigurnosnih uređeja od atmosferskih utjecaja
Naslov (engleski) Surge protection for signalling-safety devices
Autor Davor Cvrtak
Mentor Viktor Milardić (mentor)
Član povjerenstva Ivo Uglešić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Viktor Milardić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Milivoj Mandić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Fakultet elektrotehnike i računarstva Zagreb
Datum i država obrane 2017, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Elektrotehnika
Sažetak Za adekvatno praćenje rada SS uređaja, između ostalog značajna je i kvalitetna analiza utjecaja atmosferskog pražnjenja. Utjecaj atmosferskog pražnjenja na rad SS uređaja moguće je pratiti upotrebom LLS sustava. Prednost LLS sustava ostvaruje se u njegovoj povezanosti sa stvarnim geografskim podacima, što omogućuje upotrebu podataka iz baze za točno određeni dio pruge. Stoga je uputno podatke iz baze koristiti u svrhu projektiranja sustava zaštite od atmosferskog pražnjenja. Ova specijalistička radnja obrađuje utjecaj atmosferskog pražnjenja na rad SS uređaja. Prikazani su i opisani događaji u praksi na području željezničko cestovnog prijelaza Fratrov i Žitnić 2 te su poduzete mjere za smanjenje štetnih utjecaja atmosferskog pražnjenja. Da bi se obavila kvalitetna kontrola vrijednosti otpora uzemljenja, nužno je pravilno obaviti mjerenja poštujući važeće norme. Nadalje, u svrhu kvalitetne evidencije otpora uzemljenja, potrebno je na službenim mjestima arhivirati ispitne liste u kojima će se bilježiti izmjerene vrijednosti otpora uzemljenja. U slučaju određivanja rasporeda vremenskih intervala za mjerenje otpora uzemljenja na SS uređajima, važno je da ono bude u skladu s norma satima potrebnim za takvu vrstu mjerenja kako bi se osigurao adekvatan broj osoblja za održavanje. U slučaju kombinacije FID-ove sklopke i prenaponske zaštite, nužno je upotrijebiti FID-ovu sklopku s vremenskim zatezanjem jer se na taj način sprječava mogućnost neželjenog iskapčanja napona uslijed utjecaja atmosferskog pražnjenja. Stanja prenaponskih zaštita potrebno je redovno kontrolirati. Nakon što prenaponska zaštita provede prenapon na zemlju, ponekad pojedini elementi i dalje ostvaruju trajni spoj na uzemljenje bez utjecaja prenapona. U takvim slučajevima dolazi do zemljospoja i time se narušava smisao IT sustava. Stanje u kojem su elementi prenaponske zaštite neispravni nakon atmosferskog pražnjenja, u prvom sljedećem atmosferskom pražnjenju neće omogućiti odvođenje prenapona na uzemljenje. Budući da u takvom stanju prenaponska zaštita ne može ostvariti svoju funkciju, posljedično dolazi do pregaranja elemenata SS uređaja. Važno je istaknuti da kvalitetno preventivno održavanje doprinosi smanjenju štete koju može uzrokovati atmosfersko pražnjenje.
Sažetak (engleski) In order to monitor the operation of the SS device properly, amongst other things, a quality analysis of the lighting influence is important. The effect of the lighting on the operation of the SS device can be easily monitored using a LLS system. The advantage of the LLS system its connection to the actual geographic data which allows using data from the database for the exact part of the railway track. Therefore, it is advisable to use data from the LLS database for the purpose of designing a system protection from lighting. The goal of this procedure is to analyze the impact of the lighting discharge on the operation of the SS device. The actual lighting events from the railway level crossing “Fratrov” and “Žitnić 2” have been presented. Furthermore, it is necessary to perform measurements in accordance with the applicable standards, so that a proper quality control of each ground resistance value could be performed. In order to perform a proper quality control of each ground resistance value, it is necessary to perform measurements in accordance with the applicable standards. In addition, for the purpose of proper recording of the ground resistance, it is necessary to make official metering lists accessible in the official places. In the case of determining time schedules for measuring ground resistance on SS devices, it is important to take into account the number of hours required for this type of measurement in order to ensure adequate maintenance staff. In the case of using FID switch and surge protection combination, it is recommended to use the FID switch with time delay as it prevents the possibility of unwanted disconnection due lighting. Surge protection needs to be controlled regularly. After connecting overvoltage to the ground by the surge protection, sometimes certain elements still continue to be connected to the ground. The state, in which surge protection elements continually achieve a ground-based connection (without overvoltage), causes the earth fault that consequently disables the proper work of the IT system. The condition, in which the overvoltage protection elements are defective after lighting, at the first subsequent lighting the overvoltage will not be grounded, which will result in the burnout of the SS elements. It is important to point out that quality preventive maintenance, reduces the harm that can be caused by lighting.
Ključne riječi
signalno sigurnosni uređaj
atmosferski utjecaj
elektrificirana pruga
prenaponska zaštita
uzemljenje
sustav za lociranje atmosferskih pražnjenja
IT sustav
kontrolnik izolacije
preostali napon
Ključne riječi (engleski)
signal safety device
lighting
railway electrification system
surge protection
grounding system
lighting location system
IT system
insulation monitoring
voltage protection level
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:168:727589
Studijski program Naziv: Željeznički elektrotehnički sustavi Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski specijalistički Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a specijalist/ specijali-stica željezničkih elektrotehničkih sustava (univ. spec. el.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-09-28 07:52:46