Naslov Recepcija slavonske književnosti u osnovnoškolskim udžbenicima (od 1. do 8. razreda) od 1970. do 2008. godine
Naslov (engleski) Reception Of The Slavonian Literature In Primary School Textbooks (Grades 1 to 8) From 1970 Till 2008
Autor Valentina Majdenić
Mentor Irena Vodopija (mentor)
Član povjerenstva Ana Pintarić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Dubravka Smajić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Irena Vodopija (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Filozofski fakultet Osijek
Datum i država obrane 2012-01-27, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Kroatistika
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 821.163.42 - Hrvatska književnost 37 - Obrazovanje
Predmetni sustav (NSK Kontrolirani rječnik)
Hrvatska književnost
Slavonija
Nastava i učenje
Hrvatska književnost
Nastava i učenje
Povijest i kritika
Udžbenici književnosti
Hrvatska
Hrvatski književnici
Slavonija
Sažetak Rad Recepcija slavonske književnosti u osnovnoškolskim udžbenicima (od 1. do 8. razreda) od
1970. do 2008. godine obuhvaća recepciju regionalne komponente u osnovnoškolskim
udžbenicima, odnosno zastupljenost i ulogu pojedinoga autora u tom smislu. Zavičajna
komponenta ovoga sustava ima svoju bit u onim autorima koji su vezanošću uz zemlju
zavičajnoga prostora usustavili svoje individualne i općeljudske egzistencije, ali i potrebu da se u
određenim egzistencijalnim trenutcima i onima kojima se adrese više ne nalaze u Slavoniji, vrate
u nju tekstom. Stoga su u izbor uključeni autori koji su vezani uz prostor Slavonije mjestom
rođenja, školovanja, privatnoga i društvenoga života, zatim oni koji su školovanjem ili jednim
dijelom života (zaposlenjem) vezani uz Slavoniju ili oni kojima je mjesto rođenja kao i mjesto
školovanja u Slavoniji, ali su veći dio života i poslovnih aktivnosti ostvarili izvan nje.
U radu se nastojalo upozoriti na važnost istraživanja kulturnoga identiteta kao pogleda na
kulturne prilike prostora, posebice slavonskoga koji se nalazi uz rub, u onome smislu u kojemu
se rub promatra kao regionalni odraz u koji se prelijevaju i neki drugi prostori (Mađarska,
sjeverna Bosna, Vojvodina). Rad je utvrdio recepciju autora udžbenika prema zavičajnim
piscima. Izdvojeni su zavičajni slavonski pisci u osnovnoškolskim udžbenicima i utvrđene
sadržajne promjene koje su se u njima dogodile od 1970. do 1989. godine i od 1990. do 2008.
godine. Svi događaji unutar tih razdoblja odrazili su se i na obrazovnom planu tako da dolazi do
promjena u nastavnome planu i programu, što je djelomice uvjetovalo i kriterij uvrštavanja
slavonskih autora u čitanke. Istraživanjem je utvrđeno kako su u analiziranim udžbenicima
zastupljeni slavonski pisci od 18. stoljeća do suvremenosti, da se većina tih pisaca javlja u oba
analizirana razdoblja, da je mnogo veća zastupljenost njihovih poetskih nego proznih uradaka te
kako u njima preteže šaljiva, pejsažna i misaona tematika, a od Domovinskoga rata pojavljuju se
i tekstovi s domoljubnom tematikom. Nadalje, uočeno je da zanimanje za neke pisce raste, za
neke opada, a neki pisci svoje mjesto zadržavaju i u prvom i u drugom razdoblju. Uočeno je i
kako regionalnost nije kriterij pri odabiru pojedinoga pisca za uvrštavanje u čitanke te da se
tekstovi slavonskih pisaca kadšto raspoznaju karakterističnim temama i u specifičnom leksiku.
Sažetak (engleski) The present PhD Thesis, Reception Of The Slavonian Literature In Primary School Textbooks
(Grades 1 to 8) From 1970 Till 2008 comprises the reception of the regional constituent in
primary school textbooks. More precisely, the rate with which authors were included. The native
land component of this system is important not only for those authors, who systematized their
individual and human existences by connecting to the land of the native space, but also for those,
whose current addresses are not in Slavonia, uttering their need to return to it using texts. The
selection therefore included authors who are connected to the area of Slavonia by their
birthplace, education, private and social life, those who are bonded by their education or one part
of their lives (working place) to Slavonia, as well as those whose birthplace and educational
institution is in Slavonia, but who spent most of their lives and had business activities outside of
it. The present Thesis tries to draw attention to the importance of doing research in the area of
cultural identity as a viewpoint over the cultural circumstances of the space, particularly the
Slavonian, which is marginalized in a sense. That margin is considered to be a regional reflection
into which some other spaces melt (Hungary, Northern Bosnia, Vojvodina). The Thesis
identified the reception of the textbook authors according to the native land writers. There are
authors in primary school textbooks outlined, and changes in the contents from 1970 till 1989
and from 1990 till 2008 noted. All the events from these periods have reflected on the
educational level as well, resulting in changes in the school curricula. This had an impact on
developing criteria for enlisting Slavonian authors into textbooks. The research proved that in the
analyzed textbooks there are Slavonian authors present from the 18th century till modern age and
that most of these authors are present in both of the time spans analyzed. It became evident that
there are more poetic works than narratives with topics ranging from humor, scenery and
thoughtfulness. Since the Croatian homeland war there are texts with patriotic topics. Moreover,
it has been noted that there is a positive tendency when certain authors are considered, whereas
there has been a loss of interest when others are taken into account. Naturally, there are authors
who maintain their position in the first and second time span analyzed. Regionalism has not been
the only criterion when it was decided which author should be included into a textbook, the texts
written by Slavonian authors have a distinctive language and topics.
Ključne riječi
čitanka
udžbenik
zavičajnost
regionalnost
slavonski pisci
recepcija slavonske književnosti
Ključne riječi (engleski)
textbook
course book
native land
regionalism
Slavonian authors
reception of the Slavonian literature
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:142:998585
Studijski program Naziv: Književnost i kulturni identitet Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, polje filologija (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-05-25 13:20:53