Naslov Slikovnica kao poticajni materijal za leksički razvoj djece u trećoj godini života
Naslov (engleski) Picture Books as Motivational Material for the Lexical Development of Children in Their Third Year of Life
Autor Ivana Martinović
Mentor Ana Pintarić (mentor)
Član povjerenstva Kornelija Petr Balog (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivanka Stričević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Pintarić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Filozofski fakultet Osijek
Datum i država obrane 2018-12-09, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Kroatistika
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 81 - Lingvistika i jezici 82 - Književnost. Komparativna književnost
Predmetni sustav (NSK Kontrolirani rječnik)
Usvajanje jezika
Slikovnice
Teorija
Slikovnice
Povijest
Dječja književnost
Sažetak Usvajanje rječnika jedno je od najznačajnijih područja dječjeg jezika, budući da o rječniku, posebice njegovoj veličini i raznolikosti, uvelike ovisi usvajanje gramatike i sintakse. Značajan dio rječnika dijete usvoji u interakciji, u poticajnom obiteljskom okruženju koje uključuje materijale za čitanje te osobe koje čitaju s djecom. Prvi materijali za čitanje namijenjeni djeci su slikovnice koje predstavljaju svojevrstan rječnički izvor. Istraživanje opisano u ovom radu provedeno je da bi se utvrdila veličina i raznolikost rječnika slikovnica izdanih u Hrvatskoj između 2007. i 2009. godine, namijenjenih djetetu u trećoj godini života, kada je usvajanje rječnika najintenzivnije.
U teorijskom dijelu rada raspravlja se o trima razdobljima u razvoju istraživanja dječjeg jezika, potom se govori o različitim pristupima u proučavanju dječjeg jezika i o tijeku usvajanja jezika pri čemu se donose spoznaje o leksičkom razvoju djeteta te se prikazuju različiti pristupi njegovom usvajanju. Nadalje u radu govori se o usvajanju rječnika pod utjecajem društvene okoline, o interakciji roditelja i djeteta i utjecaju čitanja na razvoj jezika s posebnim osvrtom na razvoj rječnika. U radu se posebna pozornost pridaje slikovnici kao materijalu koji sadrži mnogo potencijala za poticaj usvajanja rječnika.
U drugom dijelu rada daju se rezultati istraživanja. Korpus slikovnica za daljnje istraživanje dobiven je metodom analize dokumentacije o nakladničkoj produkciji te anketiranjem nakladnika i knjižničara. Veličina i raznolikost rječnika slikovnica i rječnika djece (na temelju transkripata iz Hrvatskog korpusa dječjeg jezika) istraživala se računalnim programom za obradu dječjeg jezika CLAN. Rezultati pokazuju velike razlike u veličini i raznolikosti rječnika slikovnica izdanih u navedenom razdoblju te se također bilježi velik nesklad između raznolikosti rječnika slikovnica i raznolikosti rječnika djece dobi kojoj su slikovnice namijenili nakladnici i dječji knjižničari.
Istraživanje je otvorilo brojna pitanja za buduća istraživanja te dalo polazište za smjernice koje moguće implikacije dobivenih rezultata stavljaju u kontekst lingvistike, nakladništva i knjižničarstva.
Sažetak (engleski) Vocabulary acquisition is one of the most important areas of child language, since it is vocabulary, in particular its size and diversity, that grammar and syntax acquisition depends on. A significant portion of vocabulary is acquired through interaction in a motivating family environment which includes reading materials as well as people who read to children. The major reading materials for children are picture books which represent a significant vocabulary resource. The research presented in this thesis was aimed to determine the size and diversity of vocabulary in the picture books published in Croatia between 2007 and 2009. The corpus consists of the picture books intended for children between the ages of two and three, which is considered to be the period of the most intensive vocabulary acquisition.
The theoretical part of the thesis deals with the three periods in the development of research on child language, followed by the different approaches in the study of child language and its acquisition. Furthermore, the thesis discusses vocabulary acquisition under the environmental influence, the parent-child interaction, and the impact of reading on language development, with a particular emphasis on vocabulary development. Special attention is given to picture book with its rich potential to foster vocabulary acquisition.
The results of the research are outlined in the second part of the thesis. The compilation of the corpus was based on the analysis of the data on the publishing production as well as on the results of the surveys conducted among the Croatian publishers and librarians. The size and diversity of the vocabulary in picture books and children's vocabulary (based on the transcripts of the Croatian Corpus of Child Language) were analyzed using the software program designed for the analysis of child language CLAN. The results show significant differences in the size and diversity of vocabulary in the picture books published in the period researched. Additionally, there is a huge discrepancy between vocabulary diversity in the picture books and the vocabulary diversity of children for whose age the picture books were intended by both the publishers and the children's librarians.
The present research raises many questions for further research and provides guidelines which place the possible implications of the research findings within the realms of linguistics, publishing, and librarianship.
Ključne riječi
usvajanje rječnika
raznolikost rječnika
slikovnice
rječnik slikovnica
treća godina života
knjižničarstvo za djecu
Ključne riječi (engleski)
vocabulary acquisition
diversity of vocabulary
picture books
vocabulary in picture books
the ages between of two and three
children's librarianship
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:142:724266
Studijski program Naziv: Jezikoslovlje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, polje filologija (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-09-21 10:40:43