Naslov Richard Rorty o odnosu hermeneutike i epistemologije
Naslov (engleski) Richard Rorty on the Relationship Between Hermeneutics and Epistemology
Autor Mislav Uzunić
Mentor Boško Pešić (mentor)
Član povjerenstva Martina Žeželj (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Boško Pešić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Goran Livazović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Filozofski fakultet (Odsjek za filozofiju) Osijek
Datum i država obrane 2017-09-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filozofija Spoznajna teorija
Sažetak Richard Rorty suvremeni je mislilac analitičke filozofije koji se u središnjem razdoblju svoga rada i karijere okrenuo protiv tradicije iz koje je izrastao i protiv epistemologije. Rorty smatra kako se epistemologijski projekt dolaska do spoznaje razvio na nevaljalim premisama kartezijanskog dualizma. U njegovom najvažnijem djelu Filozofija i ogledalo prirode konvergiraju Rortyjeva kritika potrage za spoznajom, prednosti hermeneutike razumijevanja nad epistemologijom i uloga edifikacije kao proces poboljšavanja društva putem razgovora. Kritiku epistemologije Rorty će utemeljiti na kritici kartezijanskog dualizma te će dokazivati kako ne postoji neutralna spoznajna matrica koja bi čovjeku omogućila objektivno zahvaćanje svijeta, a koju je dualizam postavio u duhu i mentalnim entitetima. Prema Rortyju je tako svaki pokušaj dolaska do objektivne spoznaje i istine unaprijed osuđen na propast. Umjesto potrage za spoznajom, Rorty zagovara potragu za sporazumijevanjem putem razgovora, koja bi prema njemu uklonila nepostojeću epistemologijsku problematiku, i dovela do boljeg društva. Taj je proces razumijevanja i sporazumijevanja Rorty nazvao »edifikacijom«. Kao pomoć u tom nastojanju Rorty se poziva na hermeneutiku koja je za njega disciplina koja se isto tako bavi razgovorom i razumijevanjem, a ne spoznajom, u čemu leži njezina prednost spram epistemologije, i zbog čega ona treba postati temeljna disciplina filozofije. Međutim, usporedba Rortyjeve filozofije i hermeneutike otkriva kako je autor u svojem radikalnom odbacivanju istine bitno odmakao od Gadamera, dok njegov pojam edifikacije i razumijevanja kroz razgovor ne predstavljaju ništa novo za hermeneutičku tradiciju. S druge pak strane, Rortyjeva kritika spoznaje predstavlja originalan pokušaj da se analitička filozofija podvrgne kritici putem oruđa kontinentalne filozofije, to jest hermeneutike.
Sažetak (engleski) Richard Rorty is a contemporary philosopher of analytic tradition who made a turn against the tradition he stemmed from and against epistemology in the middle of his career. Rorty believes that the epistemological project of attaining knowledge is based on fallacious assumptions of the Cartesian dualism. His seminal work Philosophy and the Mirror of Nature represents a focal point of his critique of the search for knowledge, primacy of hermeneutical understanding over epistemology, and the role of edification as a process of improving society through conversation. His critique of epistemology will be based on a critique of Cartesian dualism. Rorty will argue that there is no neutral matrix which would allow human beings to know the world objectively, which Cartesian dualism saw in mind and mental entities. The conclusion that Rorty draws is that every attempt at achieving knowledge and truth is destined for failure. Instead of search for knowledge, Rorty argues for a search for understanding via conversation, which would lead to the elimination of already nonexistent epistemological problem of knowledge, and to a better society. Rorty used the name »edification« for this process of (mutual) understanding. To prove his point, Rorty calls for hermeneutics, which he sees as a discipline that shares his request for conversation and understanding instead of knowledge. This gives hermeneutics a primacy over epistemology and makes it legible for becoming a fundamental discipline of philosophy. However, a detailed comparison of Rorty’s philosophy and hermeneutics shows that Rorty’s radical rejection of truth represents a significant departure from Gadamer, and that his notion of edification and understanding through conversation does not bring anything new to the hermeneutical tradition. On the other hand, Rorty’s critique of knowledge makes an original attempt of criticizing analytic philosophy with the tools of continental philosophy, i.e. hermeneutics.
Ključne riječi
edifikacija
epistemologija
hermeneutika
Rorty
Ključne riječi (engleski)
edification
epistemology
hermeneutics
Rorty
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:142:128397
Studijski program Naziv: Filozofija (dvopredmetni); smjerovi: nastavnički Smjer: nastavnički Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacije filozofije (mag. educ. phil.)
Studijski program Naziv: Engleski jezik i književnost (dvopredmetni); smjerovi: nastavnički, filološki, prevoditeljski Smjer: nastavnički Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra engleskog jezika i književnosti (mag. philol. angl.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-01-25 17:54:48