Naslov Metakognicija i udešavanje kod rješavanja problema
Naslov (engleski) Metacognition and the Einstellung Effect
Autor Snježana Grgić
Mentor Valnea Žauhar (mentor)
Član povjerenstva Igor Bajšanski (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Valnea Žauhar (član povjerenstva)
Član povjerenstva Barbara Rončević Zubković (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za psihologiju) Rijeka
Datum i država obrane 2019-07-16, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Unutar metakognicije u novije se vrijeme istražuje detekcija konflikta, što se odnosi na implicitno primjećivanje da dani, intuitivni odgovor na zadatku nije prikladno rješenje. Ovim radom ispitana je metakognitivna osjetljivost ispitanika na javljanje konflikta prilikom davanja neoptimalnog odgovora u paradigmi za ispitivanje mentalne udešenosti. Pri tome, udešavanje je tendencija primjenjivanja poznate strategije rješavanja zadataka na novim zadacima istoga tipa u kojima je moguće jednostavnijom strategijom doći do rješenja. S ciljem ispitivanja razlike u metakognitivnim procjenama i vremenu rješavanja [VR] s obzirom na vrstu korištene strategije provedena su dva eksperimenta: Eksperiment 1 sa zadacima vrčeva vode i Eksperiment 2 sa zadacima skrivenih riječi. Prigodni uzorak činio je 91 student psihologije Filozofskog fakulteta u Rijeci, dobi od 18 do 24 godine (M=4, Ž=87). Ispitanici eksperimentalne skupine riješili su 15 zadataka sljedećim redoslijedom: 10 udešavajućih [U] zadataka koji se rješavaju samo složenijom strategijom, dva kritična zadatka [K1, K2] rješiva složenijom i jednostavnijom strategijom, jedan zadatak suočavanja [S] rješiv isključivo jednostavnijom strategijom, te dva dodatna kritična zadatka [K3, K4]. Postupak za kontrolnu skupinu uključivao je samo pet završnih zadataka. Nakon svakog produciranog rješenja ispitanici su procjenjivali uloženi trud te se mjerilo VR pojedinog zadatka. U Eksperimentu 1 repliciran je efekt čiste mentalne udešenosti što se očitovalo u razlikama u frekvenciji korištenih strategija rješavanja na K1, K2 i S zadacima s obzirom na eksperimentalnu i kontrolnu skupinu ispitanika. U Eksperimentu 2 nije dobivena „čista“ mentalna udešenost. U Eksperimentu 1 mentalna se udešenost očitovala i u metakognitivnim procjenama i VR. Nadalje, U Eksperimentu 1 u eksperimentalnoj su skupini dobivene više procjene uloženog truda i VR na K3 zadatku ukoliko ispitanici na K2 i K3 zadatku koriste složeniju strategiju, nego kada koriste složeniju pa jednostavniju strategiju. Ovakvi rezultati sugeriraju da su ispitanici osjetljivi na implicitnu detekciju konflikta kada se koriste strategijom koja je proizišla iz udešenosti. U Eksperimentu 2 jednostavnija strategija vjerojatno je uključivala automatske procese čitanja što otežava promatranje osjetljivosti na konflikt. U raspravi se razmatraju rezultati istraživanja unutar konteksta teorija dvojnih procesiranja te se raspravlja o mogućim implikacijama dobivenih rezultata.
Sažetak (engleski) Recently, conflict detection has received a great deal of attention in the domain of metacognition. Conflict detection implies that the given, implicit and intuitive response to the problem is not an appropriate solution. In this study, metacognitive sensitivity to conflict when giving a non-optimal response in the mental set paradigm was examined. A mental set refers to the tendency to solve new problems with a familiar strategy even when a simpler solution can be found. In order to investigate metacognitive monitoring and response times [RTs] with regard to the type of strategy used, two experiments were conducted: Experiment 1 with water jug problems and Experiment 2 with hidden words problems. The sample of 91 psychology students at the Faculty of Humanities and Social Sciences in Rijeka, aged 18 to 24, participated in the study. Participants in the experimental group solved 15 tasks in the following order: 10 einstellung [E] tasks solvable only with a more complex strategy, two critical tasks [C1, C2] solvable by applying a more complex and a simpler strategy, one extinction [EX] task solvable only by a simpler strategy, and two additional critical tasks [C3, C4]. The control group solved only five final tasks. After each produced solution, the participants assessed their invested effort. Additionally, RTs for each task were measured. In Experiment 1, the effect of mental set was replicated and observed in the frequency of strategies used in C1, C2 and EX tasks with respect to the experimental and control group. In Experiment 1, mental set was observed in both judgments of effort and RTs. Additionally, in the C3 task, the experimental group had higher judgments of effort and longer RTs if both C2 and C3 tasks were solved using a more complex strategy than when a simpler strategy was used. The results suggest that participants are susceptible to implicit conflict detection when using a strategy established by the mental set. In Experiment 2, no pure mental set was obtained. It is possible that a simpler strategy was likely to involve automatic reading processes, making it difficult to observe susceptibility to conflict. The results are discussed within the context of the dual process theory. Possible implications of the obtained results are also discussed.
Ključne riječi
detekcija konflikta
mentalna udešenost
metakognitivne procjene
metarasuđivanje
zadaci vrčeva vode
zadaci skrivenih riječi
Ključne riječi (engleski)
conflict detection
mental set
judgments of effort
meta-reasoning
water jug problems
hidden words problems
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:974718
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-11-20 13:11:55