Sažetak | Polazište diplomskog rada Spiritualnost tjelesnog u suvremenoj umjetnosti Marine Abramović interpretacija je koncepta spiritualnosti i njegove afirmacije u kontekstu modernističkih i postmodernističkih tendencija, s naglaskom na suvremenije istraživanje, realizaciju i simulaciju spiritualnih, arhetipskih, simboličkih i kontemplativnih aspekata ljudske duhovnosti pomoću novih medija, materijala i oblikovnih postupaka, kao i izvan umjetničkih fenomena druge polovine XX. stoljeća. Inovativna i atipična recepcija apstraktne univerzalne spoznaje spiritualnog, proizašla iz nove medijske realnosti postmodernizma, rezultirala je genezom različitih pojava kao što su metaspiritualnost i tehnospiritualnost te teorijskih pravaca poput antropološke umjetnosti i postavangardnog pristupa šamanizmu. Kao cilj radnje ovog diplomskog rada, iz konglomerata mnogobrojnih i raznovrsnih umjetničkih pokreta, ideologija, smjerova i poetika XX. stoljeća, koji djeluju povezano s interpretacijom zamisli i učenja spiritualnih, ezoteričnih i mističkih tradicija, izdvojen je rad suvremene srpske umjetnice performansa Marine Abramović. Predstavljen je njezin cjelokupni opus, iz kojeg je rezimirano pet temeljnih elemenata koji se mogu promatrati kao standard u opisivanju dinamizma njezinog stvaralaštva: (1) ekstremi tjelesnog i destruktivnog neodvojivi od ekstrema mentalnog i kontemplativnog, (2) performans kao forma ekspresije, (3) tijelo kao osnovni medij, (4) uključivanje publike u rad i naglasak na stvaranju energetskog dijaloga i (5) spiritualnost kao sveprisutni pokretački element. Posebno je izdvojena upravo recepcija spiritualnog koje poput „lajtmotiva“ prožima njezin život i umjetnost – od formativnih godina do stvaralaštva danas, od alkemije do telepatije, od spiritualnih potraga u različite krajeve svijeta do njihovog odjeka na umjetničko. |