Naslov Formiranje i razvoj profesionalnoga identiteta nastavnika stručno-teorijskih sadržaja u Republici Hrvatskoj
Naslov (engleski) CROATIAN VOCATIONAL TEACHERS' PROFESSIONAL IDENTITY FORMATION AND DEVELOPMENT
Autor Bojana Vignjević Korotaj
Mentor Kornelija Mrnjaus (mentor)
Mentor Marija Brajdić Vuković (komentor)
Član povjerenstva Jasminka Ledić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sofija Vrcelj (član povjerenstva)
Član povjerenstva Vlatka Domović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za pedagogiju) Rijeka
Datum i država obrane 2020-11-11, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 37 - Obrazovanje
Sažetak Tema ove doktorske disertacije je formiranje i razvoj profesionalnoga identiteta nastavnika stručno-teorijskih sadržaja u Republici Hrvatskoj dok je temeljno istraživačko pitanje od kojeg se polazi: “Kako se formira i razvija profesionalni identitet nastavnika stručno- teorijskih sadržaja u Republici Hrvatskoj?” Kako bi se dubinski istražio fenomen profesionalnog identiteta strukovnih nastavnika, odabran je narativni pristup u istraživanju kako u izradi protokola intervjua i provedbi istraživanja, tako i u analizi i prezentaciji rezultata istraživanja. U analizi i obradi podataka koristili su se višestruki koraci, a temeljni pristup korišten u analizi jest trodimenzionalni prostorni pristup, odnosno trodimenzionalna analiza narativa (Clandinin i Conelly, 2000). Navedena analiza iznjedrila je četiri tipa narativa o profesionalnom identitetu strukovnih nastavnika koji upućuju na nekoliko važnih zaključaka. Naime, rezultati istraživanja ističu iznimnu važnost osobnih biografija strukovnih nastavnika koje mogu doprinijeti ili ograničavati procese formiranja i razvoja njihovog profesionalnog identiteta. Pritom se posebno prepoznaje važnost prethodnih obrazovnih i radnih iskustava kao i osobnih vrijednosti i stavova koji osim što imaju funkciju samorefleksije, usmjeravaju profesionalne odluke ovih nastavnika. Snažan utjecaj na formiranje i razvoj profesionalnog identiteta strukovnih nastavnika također ima situacijsko okruženje institucija u kojima su zaposleni, pri čemu se čini da je presudno obilježje njihovog profesionalnog identiteta odnos s učenicima s kojima su u neposrednom i svakodnevnom kontaktu. Osim navedenog, rezultati istraživanja upućuju i na učestalost nestrukturiranog mentoriranja strukovnih nastavnika te nedostatak podrške pri uravnoteženom profesionalnom usavršavanju u nastavi i matičnoj struci te kontinuiranoj i formalnoj suradnji s poslodavcima u matičnoj struci. Jednako tako, primjetan je diskurs vrlo niskog statusa i ugleda srednjih strukovnih škola kao i neprijemčivost obrazovnih politika i reformi za potrebe strukovnih nastavnika što se u nekim slučajevima odražava na razinu njihove motiviranosti. S obzirom na navedene nalaze, u doktorskoj se disertaciji nude preporuke na razini strukovnih nastavnika, škola te Ministarstva kako bi se uputilo na potrebne intervencije na različitim razinama u svrhu osnaživanja profesionalnog identiteta strukovnih nastavnika.
Sažetak (engleski) The topic of this doctoral dissertation is Croatian vocational teachers' professional identity formation and development, while the main research question is: “How is professional identity formed and developed in Croatian vocational teachers?” Narrative inquiry was chosen in order to thoroughly examine the phenomenon of vocational teachers' professional identity both in the development of the interview protocol and field research, and in the analysis and presentation of the research results. Multiple steps were used in the analysis and data processing while the main approach was the three-dimensional spatial approach, i.e. the three-dimensional narrative analysis (Clandinin and Conelly, 2000). This analysis has yielded four types of narratives about the vocational teachers' professional identity, which point to several important conclusions. Namely, the results of the research emphasize the exceptional importance of personal biographies of vocational teachers that can contribute to or limit the processes of formation and development of their professional identity. The research results especially recognised the importance of previous educational and work experiences as well as personal values and attitudes which, in addition to having the function of self-reflection, guide the professional decisions of these teachers. The context of the institutions in which they are employed (schools) also seems to have a strong influence on the formation and development of the professional identity of vocational teachers, whereby the relationship with students with whom they are in direct and daily contact seems to be a crucial feature of their professional identity. In addition to the above, the results of the research indicate the commonality of unstructured mentoring of vocational teachers and the lack of support for balanced professional development in teaching and their first profession as well as in continuous and formal cooperation with the industry. Additionally, there is a noticeable discourse of very low status and reputation of secondary vocational schools, as well as the disinterest of educational policies and reforms for the needs of vocational teachers, which is in some cases reflected in their lack of motivation. Given the above findings, this doctoral dissertation offers recommendations at the level of vocational teachers, schools and the Ministry in order to address the necessary interventions at various levels in order to strengthen the professional identity of vocational teachers.
Ključne riječi
profesionalni identitet
strukovni nastavnici
strukovno obrazovanje i osposobljavanje
Ključne riječi (engleski)
professional identity
vocational teachers
vocational education
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:447231
Studijski program Naziv: Poslijediplomski sveučilišni (doktorski) studij Pedagogija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje pedagogija (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-04-19 08:10:58