Naslov Djetinjstvo na selu: sjeveroistočna Istra sredinom 20. stoljeća
Naslov (engleski) Childhood in the Country: Northeastern Istria in the mid 20th Century
Autor Sara Kuharić
Mentor Jasminka Ledić (mentor)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za pedagogiju) Rijeka
Datum i država obrane 2015-09-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Povijest djetinjstva u Istri razmjerno je nezastupljena tema u stručnoj literaturi, a ovim se radom nastoji dati doprinos u širenju spoznaja na tom području. Uvažavajući povijesne, društvene i kulturne uvjete oblikovan je prikaz djetinjstva na selu na području sjeveroistočne Istre sredinom 20. stoljeća. Prikaz je temeljen na rezultatima kvalitativnog istraživanja u sklopu kojeg su provedeni intervjui sa 10 sudionika, odabranih prema kriteriju dobi (65+), i djetinjstva provedenog na nekom od sela sjeveroistočne Istre. Dobiveni podaci potkrijepljeni su dostupnim rezultatima već provedenih istraživanja. Kako bi se stvorila cjelovita slika djetinjstva na selu istraženi su njegovi različiti aspekti i dimenzije, pa se u radu promatraju stambene prilike (s posebnim naglaskom na prostore namijenjene djeci), podjelu poslova unutar obitelji i zadaće djece, obrazovanje, dječje igre i igračke, priče, pjesme i vjerovanja, te ulogu djece i njihovo sudjelovanje u obilježavanju narodnih običaja. Na temelju analize prikupljenih podataka zaključeno je kako su velik utjecaj na oblikovanje života seljaka imali povijesni, društveni i kulturni uvjeti koji su djelovali u to vrijeme na području sjeveroistočne Istre. Djetinjstvo i odrastanje seoske djece obilježeno je neimaštinom kao posljedicom rata i okupacije, što je utjecalo na sve aspekte njihova života. Zbog svakodnevne borbe za preživljavanje s kojom su bila suočena sela, djeca su umjesto da se igraju sudjelovala u obiteljskim poslovima. Obrazovne mogućnosti bile u ograničene, a uvjeti također teški. Iskazi sudionika ukazuju na podređen položaj djece u odnosu na odrasle, te poimanje djece kao odraslih ljudi u malom. Zbog boljeg razumijevanja djetinjstva (i odnosa prema djetinjstvu) nekad, te promjena i razvoja do današnjih dana, važno je istraživati njegovu povijest. Doprinos tome nastoji se dati i ovim radom.
Sažetak (engleski) The history of childhood in Istria is quite underrepresented topic in the scientific literature. This paper aims to contribute to the dissemination of knowledge in that area. Historical, social and cultural conditions were taken into account while forming a representation of childhood in north-eastern Istria's vilagges during mid – 20th century. The representation is based on the results of qualitative research, which included interviews conducted with 10 participants. The selection criteria was age (65+), and childhood spent in one of the villages of north-eastern Istria. The obtained data is supported by the available results from existing research papers that are relevant for this subject. In order to create a complete picture of childhood in a village we explored it's various aspects and dimensions. The paper discusses the housing conditions (with special emphasis on areas for children), distribution of domestic chores and children duties, education, games and toys, stories, songs and beliefs, children's role and their participation in the celebration of folk customs. Based on data analysis, it is revealed that historical, social and cultural conditions that were present in the area of north-east Istria at that time had major influence in formirng a farmer's life. Childhood and growing up in a village was marked by poverty as a consequence of war and occupation, which affected all aspects of children's lives. Because of the struggle for survival that villages faced each day, children were working instead of playing. Educational opportunities were limited, along with complicated and unsatisfying learning conditions. The subjects' statements indicate the subordinate position of children in comparison to adults, and the notion of children as miniature adults. For a better understanding of childhood (and attitudes towards childhood) in the past, along with the changes and development of childhood to the present day, it is important to explore it's history, and this paper aims to contribute to that.
Ključne riječi
povijest djetinjstva
selo
Istra
Ključne riječi (engleski)
history of childhood
village
Istria
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:640516
Studijski program Naziv: Pedagogija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) pedagogije (univ. bacc. paed.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2016-07-01 12:37:35