Naslov Povezanost emocionalne inteligencije, empatije i temperamenta s agresivnim ponašanjem kod adolescenata
Naslov (engleski) The Relationship between Emotional Intelligence, Empathy, Temperament and Aggressive Behavior in Adolescence
Autor Maja Marija Muškić
Mentor Tamara Mohorić (mentor)
Član povjerenstva Tamara Martinac-Dorčić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tamara Mohorić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Barbara Kalebić-Maglica (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za pedagogiju) Rijeka
Datum i država obrane 2022-09-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Cilj ovog istraživanja bio je ispitati povezanost sociodemografskih osobina, emocionalne inteligencije, empatije i određenih aspekata temperamenta s agresivnošću kod adolescenata kao i spolne razlike u agresivnosti. Ispitali smo koje varijable imaju značajan doprinos u objašnjenju agresivnosti. Istraživanje je provedeno u dvije srednje škole (191 učenika gimnazije i 177 učenika strukovne škole), a sudjelovalo je ukupno 368 ispitanika (M = 204, Ž = 164) u rasponu dobi od 15 do 18 godina (M = 16.17, SD = 0.83). Dobiveni rezultati sugeriraju da adolescenti s nižom emocionalnom inteligencijom imaju više rezultate na prkošenju i suprotstavljanju, a adolescenti s nižom sposobnošću regulacije i upravljanja emocijama pokazuju više rezultate na ukupnoj agresivnosti i podljestvicama ophođenje i prkošenje i suprotstavljanje. Adolescenti s nižom empatijom izvještavaju o višim rezultatima na podljestvicama ophođenje i nasilnik. Adolescenti s niskom samokontrolom izvještavaju o višoj ukupnoj agresivnosti, ali i na podljestvicama prkošenje i suprotstavljanje i ophođenje. Adolescenti s višom ukupnom agresivnošću, kao i s višim rezultatima na podljestvicama prkošenje i suprotstavljanje i žrtva također imaju i više izražen negativni afekt. Nadalje, mladići pokazuju više agresivnog ponašanja u odnosu na djevojke kada se agresivnost gleda kao ukupni rezultat i na podljestvicama ophođenje, žrtva i nasilnik. Učenici strukovne škole pokazuju više razine agresivnosti u odnosu na učenike gimnazije kada se agresivnost mjeri kao ukupan rezultat i na podljestvicama ophođenje, žrtva i nasilnik. Provjereno je pet modela kojima smo ispitali doprinos prediktora u objašnjenju agresivnosti. Kriterijske varijable su bile agresivno ponašanje i njegove
podljestvice. Model kojim smo objasnili najveći postotak varijance, 27.7%, je onaj u kojem je kriterijska varijabla prkošenje i suprotstavljanje. Prema ovom modelu, adolescenti s nižom samokontrolom, više izraženim negativnim afektom, slabijom sposobnosti regulacije i upravljanja emocijama češće će pokazati agresivno ponašanje. Dobiveni rezultati imaju značajne implikacije za praktični rad s adolescentima u kontekstu osnaživanja samokontrole, empatije i sposobnosti emocionalne inteligencije.
Sažetak (engleski) The aim of this research was to examine the correlation between sociodemographic characteristics, emotional intelligence, empathy and certain aspects of temperament with aggressiveness in adolescents, as well as sex differences in aggressiveness. We examined which variables have a significant contribution in explaining aggressiveness. The research was conducted in two high schools (191 high school students and 177 vocational school students), and a total of 368 respondents (M = 204, F = 164) in the age range from 15 to 18 years old (M = 16.17, SD = 0.83). The obtained results suggest that adolescents with lower emotional intelligence have higher scores on defiance and confrontation, and those adolescents with a lower ability to regulate and manage emotions show higher scores on overall aggressiveness and the subscales of treatment and defiance and confrontation. Adolescents with lower empathy report higher scores on the treatment and bully subscales. Adolescents with low self-control report higher overall aggressiveness, but also on the
subscales of defiance and confrontation and treatment. Adolescents with higher overall aggressiveness, as well as with higher scores on the subscales of defiance and confrontation and victimization, also have a more expressed negative affect. Furthermore, boys show more aggressive behavior compared to girls when aggressiveness is viewed as a total score and the treatment, victim, and bully subscales. Vocational school students show higher levels of aggressiveness compared to high school students when aggressiveness is measured as a total result and on the subscales treatment,
victim and bully. Five models were tested with which we examined the contribution of predictors in the explanation of aggressiveness. Criterion variables were aggressive behavior and itssubscales. The model with which we explained the highest percentage of variance, 27.7%, is the one in which the criterion variable is the aggressiveness subscale of defiance and confrontation. According to this model, adolescents with lower self-control, more expressed negative affect, weaker ability to regulate and manage emotions will more often show aggressive behavior. The obtained results have significant implications for practical work in the context of strengthening self-control, empathy and abilities of emotional intelligence.
Ključne riječi
emocionalna inteligencija
empatija
temperament
agresivno ponašanje
adolescenti
Ključne riječi (engleski)
emotional intelligence
empathy
temperament
aggressive behavior
adolescents
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:189163
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-11-23 12:08:01