Naslov Odnos depresivnosti, emocionalne regulacije adolescenata i emocionalne regulacije njihovih roditelja
Naslov (engleski) The Relationship between Adolescent Depression, Gender Temperament and Emotion Regulation and Parent Emotion Regulation
Autor Valentina Petrlić
Mentor Ivanka Živčić-Bećirević (mentor)
Član povjerenstva Sanja Smojver-Ažić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivanka Živčić-Bećirević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tamara Martinac-Dorčić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za psihologiju) Rijeka
Datum i država obrane 2022-09-29, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Adolescencija je razdoblje okarakterizirano izraženijom podložnošću pojavi osjećaja depresivnosti, a njena pojava se povezuje s temperamentom i emocionalnom regulacijom pojedinca, ali i karakteristikama roditeljske emocionalne regulacije. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati povezanost i spolne razlike u depresivnosti, temperamentu i emocionalnoj regulaciji adolescenata, medijacijski efekt emocionalne regulacije na odnos temperamenta i depresivnosti adolescenata, kao i moderacijsku ulogu emocionalne regulacije adolescenata u odnosu emocionalne regulacije roditelja i depresivnosti adolescenata. Uzorak ovog istraživanja činilo je ukupno 317 učenika gimnazije u dobi od 15 do 19 godina te 158 roditelja u dobi od 38 do 58 godina, pri čemu je svaki roditelj bio uparen sa svojim djetetom. Podaci su prikupljeni primjenom Skale emocionalne regulacije u roditeljstvu
(REPS), Upitnika kognitivne emocionalne regulacije (CERQ-kraća verzija), Subskale depresivnosti DASS skale te subskale bihevioralno inhibicijskog sustava BIS/BAS skale. Rezultati istraživanja pokazuju da adolescentice doživljavaju više depresivnih simptoma, da imaju osjetljivije bihevioralno-inhibicijske sustave (BIS) te da su sklonije primjeni neadaptivnih strategija emocionalne regulacije u odnosu na adolescente. Također, dobiveno je da su više razine depresivnosti adolescenata povezane s učestalijom primjenom neadaptivnih strategija i osjetljivijim BIS sustavom. Učestalija primjena neadaptivnih strategija emocionalne regulacije adolescenata povezana je s višom osjetljivošću BIS sustava. Neadaptivne strategije
emocionalne regulacije adolescenata značajan su medijator odnosa temperamenta i depresivnosti adolescenata, no medijacijski utjecaj je djelomičan, što sugerira djelovanje drugih faktora na ovaj odnos. Emocionalna regulacija adolescenata nije se pokazala statistički značajnim moderatorom odnosa emocionalne regulacije roditelja i depresivnosti adolescenata te se čini kako je adolescencija razdoblje traženja potpore i prilika za učenje van obiteljskog konteksta te oslanjanja na vanjske izvore podrške i informacija. Dobiveni rezultati imaju značajne implikacije za edukaciju adolescenata i roditelja o adaptivnim strategijama regulacije te načinima prevencije potencijalnog razvoja depresivnih simptoma u adolescenciji koja je razdoblje puno izazova i životnih stresora.
Sažetak (engleski) Adolescence is a time of life characterised by greater susceptibility to development of the feeling of depression. Its occurrence is often connected to the temperament and emotion regulation of a person, but also to characteristics of their parents emotion regulation. The goal of this research was to examine the correlation and gender differences in depression,
temperament and emotion regulation of adolescents, mediating effects of adolescent emotion regulation in the relationship of adolescent temperament and depression and, also, the moderating role of adolescent emotion regulation in the parent emotion regulation and adolescent depressive simptomatology relationship. Sample in this study consisted of 317 students aged 15-19 and 158 parents aged 35-58. Each parent was paired up with their child. Data was collected via Regulating emotions in parenting scale (REPS), Cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ-short), DASS subscale of
depression and BIS/BAS behavioral inhibition system subscale. Results of this study show that adolescent girls experience more depressive simptoms, that they have more sensitive behavioral-inhibition system (BIS) and use more maladaptive emotion regulation strategies than male adolescents. Also, results show that higher levels of depression correlate with more
common use of maladaptive emotion regulation strategies and higher sensitivity of BIS. More frequent use of maladaptive emotion regulation strategies correlated with higher BIS sensitivity. Maladaptive emotion regulation strategies were shown to be a significant mediator in the adolescent temperament and depression relationship. The mediating effect is only partial,
which implies that other factors are at play in this relationship. Adolescent emotion regulation wasn't shown to be a significant moderator in parent emotion regulation and adolescent depression relationship. It seems that adolescence is a period of searching for support and learning opportunities outside of the family context and relying on external sources of support and information. Results of this study have significant implications for education of adolescents and their parents
on the topic of adaptive emotion regulation strategies and ways of preventing potential development of depressive simptomatology in adolescence, which is a period of many challenges and life stressors.
Ključne riječi
depresivnost
temperament
emocionalna regulacija
adolescenti
roditelji
Ključne riječi (engleski)
depression
temperament
emotion regulation
adolescents
parents
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:151281
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-12-02 13:45:30