Naslov Kompetencija kritičkog mišljenja i medijska pismenost
Naslov (engleski) Competencies of Critical Thinking and Media Literacy
Autor Nina Matahlija
Mentor Iva Buchberger (mentor)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za pedagogiju) Rijeka
Datum i država obrane 2022-09-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak U suvremeno doba kompetencija kritičkog mišljenja i medijska pismenost postaju pojmovima kojima se pridaje sve veća pažnja u nacionalnim i svjetskim obrazovnim politikama. Razlog tome je sve dinamičniji i nepredvidivi tehnološki napredak koji je pridonio
razvoju medija i masovne kulture. Tako se javlja potreba globalnog društva za razvojem vještina poput propitkivanja, analiziranja i evaluiranja informacija kod svih pojedinaca koje im uvelike mogu pridonijeti kvaliteti života, kao i osobnom i profesionalnom razvoju. Iako veliki broj autora ističe važnost usvajanja kompetencije kritičkog mišljenja i medijske pismenosti, manji je broj autora koji se bave definiranjem njihova međusobna odnosa. Također, prilikom njihova definiranja, u radovima su uočljive različitosti i nekonzistentnost u njihovu određivanju. To dovodi do nejasnoća u definiranju pojmova, a samim time otežava se i postavljanje temelja za samostalno proučavanje pojmova, kao i za proučavanje njihova međusobna odnosa. Određivanje odnosa među kompetencijom kritičkog mišljenja i medijske pismenost važno je kako bi se mogao kreirati valjani teorijski i metodološki okvir za daljnja istraživanja, kao i temelji za njihovo poučavanje. S obzirom na navedeno, cilj je ovog rada bio odrediti i definirati pojmove kompetencije kritičkog mišljenja i medijske pismenosti, istaknuti njihove osnovne odrednice, odrediti njihov međusobni odnos i definirati pojmove koji su im srodni. Pritom se nastojalo ukazati na važnost razvijanja kritičkog mišljenja i medijske pismenosti u svrhu kvalitetnije evaluacije dostupnih informacija te boljeg snalaženja u tehnološkom dobu s naglaskom na ulogu odgojno-obrazovnog sustava u njihovu poučavanju. Kako bi se postavljeni cilj ostvario, u radu je primijenjena konceptualna analiza kompetencije kritičkog mišljenja i medijske pismenosti te se na temelju analize definiranja odnosa ovih dvaju koncepata različitih autora, odredio njihov međusobni odnos. Može se zaključiti kako je riječ o interferirajućim konceptima, koji imaju zajedničke odrednice, no razvijaju se i kao samostalni koncepti. Pritom su elementi kompetencije kritičkog mišljenja uvelike primjenjivi, te čak nužni za razvoj medijske pismenosti kod svih pojedinaca.
Sažetak (engleski) In modern times, competence of critical thinking and media literacy are becoming concepts which attract attention from national and world's education politics and policy makers. The reason for that is a dynamic and unpredictable technology development and improvement which has contributed mass media and mass culture growth. As the result, the global society is in a need for skills development, for example questioning, analytical skills and information evaluation, which will help people increase their quality of life, and both their personal and professional growth. Great number of authors are focusing on importance of learning and knowing these two concepts, but just a few authors are focused on defining the relation between the concepts. There are also noticeable the differences and inconsistencies in defining the concepts in different papers, as well as the confusion in defining their connection. Forming the basis in concept defining is important so that theoretical and methodological frameworks can be created, which makes a foundation for later researching, as well as teaching the concepts. Overall, the main purpose of this paper is to determine and define concepts critical thinking
competence and media literacy, to highlight their characteristics and elements, to determine the relation between two concepts and to define related terms. The purpose is also to emphasize the importance of developing critical thinking and media literacy and the role which education system has in their teaching. Developing critical thinking competence and media literacy will also help in better coping with the technological age and better information evaluation which are surrounding us on every platform. In order to achieve the purpose of the papers, based on the analysis of connection between the two concepts by different authors, a conceptual analysis of the critical thinking competence and media literacy was made. In conclusion, it can be said that critical thinking competence and media literacy are two interfering concepts which both have common elements, but at the same time are also developing as individual concepts. Moreover, elements of critical thinking competence are significant and even crucial for media literacy development.
Ključne riječi
medijska pismenost
kompetencija kritičkog mišljenja
digitalna pismenost
informacijska pismenost
Ključne riječi (engleski)
Media literacy
Critical Thinking Competence
Digital Literacy
Information Literacy
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:401426
Studijski program Naziv: Pedagogija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) pedagogije (univ. bacc. paed.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-12-05 11:56:05