Naslov Metafikcije u digitalnim medijima i društvena samosvijest
Naslov (engleski) Metafiction in Digital Media i Social Selfconsciousness
Autor Maja Brašnić
Mentor Boris Ružić (mentor)
Član povjerenstva Sanja Puljar D'Alessio (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Boris Ružić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Iva Žurić Jakovina (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za kulturalne studije) Rijeka
Datum i država obrane 2023-09-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti
Sažetak Ovaj diplomski rad pod nazivom Metafikcije u digitalnim medijima i društvena
samosvijest bavi se analizom pojave metafikcija u digitalnim medijskim uradcima. Rad sadrži
uvod u svijet metafikcija u kojem su prikazani najvažniji aspekti ove vrste postmodernističkog
pristupa oblikovanja narativa te način na koji se on reprezentira u digitalnom dobu. Kroz daljnju
detaljnu analizu pojedinih primjera kategorija filma, televizijskih serija te videoigara rad ukazuje
način na koji uradci dekonstruiraju poimanje konvencionalnog prostora medija te prelaze u svijet
recipijenta gdje nije njihovo tradicionalno mjesto. U posljednjih nekoliko godina došlo je do
intenzivnog inkorporiranja metafikcije u digitalne medije te se kroz njih, naročito kroz mediji
videoigara, sve više ističe samosvijest fikcionalnih likova o postojanju svijeta izvan onog
njihovog, čime se isprepliću svjetovi fikcije i stvarnosti. Sami likovi unutar narativa na zanimljiv
način ukazuju njihovom recipijentu shvaćanje vlastite zatočenosti unutar medija te se na taj
način ''razbija četvrti zid'' gdje su likovi svjesni da postoji svijet izvan njihove digitalno omeđene
sfere. Kroz provedeno istraživanje i samu analizu ovog fenomena potvrđena je njegova direktna
poveznica s ljudskom i društvenom samosviješću koja isprepliće svoje karakteristike u
digitalnim medijskim uradcima. Oni direktno zrcale društveni mentalitet putem kojih možemo
iščitati uzorke modernog društva i njegove socijalne karakteristike. Kroz analizu metafikcija
iščitane su jasne poruke koje mediji sada, na jedan pomalo nekonvencionalan i slojevit način,
šalju društvu, te koje istovremeno ukazuju na i oblikuju samu njegovu samosvijest.
Sažetak (engleski) This graduate thesis titled "Metafictions in digital media and social self-awareness" deals
with the analysis of the appearance of metafiction in digital media works. This paper contains an
introduction to the world of metafiction in which are presented the most important aspects of this
type of postmodernist approach to shaping narratives and the way it is represented in the digital
age. Through a further detailed analysis of individual examples in categories of film, television
series and videogames, the paper points to the way in which they deconstruct the notion of the
conventional space of the media and how they move into the world of the consumer, where it is
not their traditional place. In the last few years, there has been an intensive incorporation of
metafiction into digital media, and through them, especially through the media of videogames,
the self-awareness of fictional characters about the existence of a world outside their own is
increasingly highlighted, thus the worlds of fiction and reality intertwine. The characters
themselves within the narrative point to their consumptive understanding of their own
confinement within the media in an interesting way, thus ''breaking the fourth wall'' where the
characters are aware that there is a world outside their digitally limited sphere. Through the
conducted research and analysis of this phenomenon, its direct link with human and social
selfawareness, which interweaves its characteristics in digital media works, has been confirmed.
They directly mirror the social mentality through which we can read the patterns of modern
society and its social characteristics. Through the analysis of metafictions, we can see clear
messages that the media is now, in a somewhat unconventional and layered way, sending to
society, and which at the same time indicate and shape its very self-awareness.
Ključne riječi
metafikcija
mediji
film
televizijska serija
videoigra
samosvijest
aktivni gledatelj
Ključne riječi (engleski)
metafiction
media
film
television series
video game
self-awareness
active viewer
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:110586
Studijski program Naziv: Kulturologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a magistar/magistra kulturologije (univ. mag. cult.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-11-02 12:38:26