Naslov Odgojni postupci roditelja
Naslov (engleski) Parents' Educational Practices
Autor Sara Kovač
Mentor Jasminka Zloković (mentor)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za pedagogiju) Rijeka
Datum i država obrane 2023-09-11, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Obitelj je prva emocionalna i socijalna zajednica koju dijete ima prilike upoznati.
Roditelji/zakonski skrbnici/e svojim odgojnim postupcima svjesno ili nesvjesno grade temelje
budućeg dječjeg ponašanja. Tjelesno kažnjavanje i permisivnost u odgoju rezultiraju
nepovjerenjem, asocijalnim ponašanjem te nedostatkom samoregulacije i empatije kod djece.
U gradnji odgojne sredine koja se temelji na poštovanju, ljubavi i povjerenju nužno je da se
roditelji/zakonski skrbnici/e okrenu pozitivnoj disciplini odnosno preventivnim i korektivnim
odgojnim postupcima. Oni nenasilnim principima ispravljaju dječja ponašanja te djecu
usmjeravaju prema razvoju poželjnog socijalnog ponašanja, odgovornosti, samopouzdanja i
autonomije. Cilj ovog istraživačkog rada bio prikazati mišljenja roditelja/zakonskih skrbnika/ca
prema uspostavi discipline u odgoju, učestalosti primjene preventivnih i korektivnih odgojnih
postupaka, samoprocjenu roditeljskih kompetencija te potrebu za stručnim savjetovanjem.
Anketno istraživanje je provedeno u prvoj polovici lipnja 2023. godine na uzorku od 62
roditelja/zakonskih skrbnika/ca djece u dobi od 3 do 7 godina. Rezultati upućuju kako
roditelji/zakonski skrbnici/e imaju generalno pozitivno mišljenje o disciplini i postavljanju
granica u odgojnom djelovanju. Roditelji/zakonski skrbnici/e preventivne i korektivne odgojne
postupke koriste svakodnevno. Preventivne postupke koje primjenjuju svakodnevno su
pozitivna podrška, model adekvatnog ponašanja, mogućnost izbora, obiteljska pravila i igra s
djecom. Korektivne odgojne postupke primjenjuju svakodnevno su JA-poruke, aktivno slušanje
i konstruktivne kritike. Svoje roditeljske kompetencije procjenjuju visokim, negiraju potrebu
za stručnim savjetovanjem, ali iskazuju interes za sudjelovanje u nekom obliku stručnog
savjetovanja unutar ustanove ranog i predškolskog odgoja. Socio-demografske karakteristike
pokazala su se značajnima samo u slučaju potrebe za stručnim savjetovanjem
roditelja/zakonskih skrbnika/ca s većim brojem djece.
Sažetak (engleski) The family is the first emotional and social community that child encounters. Parents/legal
guardians consciously or unconsciously build the foundations of children's future behavior
through their educational practices. Physical punishment and permissiveness in the upbringing
can result in mistrust, antisocial behavior and lack of self-regulation in children.
In building an educational environment based on respect, love and trust, it is necessary for
parents/legal guardians to turn to positive discipline, i.e., preventive and corrective educational
procedures. By using the non-violent principles to correct children's behavior, parents/legal
guardians direct children towards the development of desirable social behavior, responsibility,
self-confidence and autonomy. The aim of this research work was to present the opinions of
parents/legal guardians regarding the establishment of discipline in education, the frequency of
application of preventive and corrective educational procedures, self-assessment of parental
competences and the need for professional counseling. The survey was conducted in the first
half of June 2023 on a sample of 62 parents/legal guardians of children aged 3 to 7 years.
The results indicate that parents/legal guardians have a generally positive opinion about
discipline and setting limits in educational activities. Parents/legal guardians use preventive and
corrective educational procedures on a regular basis. The preventive procedures they apply
daily are positive support, a model of adequate behavior, the possibility of choice, family rules
and playing with children. Corrective educational procedures that are also used daily are Imessages, active listening and constructive criticism. They rate their parental competence as
high, deny the need for professional counseling, but express an interest in participating in some
form of professional counseling within the institution of early and preschool education. Sociodemographic characteristics proved to be significant only in the case of the need for professional
counseling of parents/legal guardians with many children.
Ključne riječi
odgojni postupci
preventivni postupci
korektivni postupci
pozitivna disciplina
Ključne riječi (engleski)
educational procedures
preventive procedures
corrective actions
positive discipline
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:382627
Studijski program Naziv: Pedagogija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: prijediplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) pedagogije (univ. bacc. paed.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-11-16 08:27:43